Piata produselor eco se afla cu 10 – 15 ani in urma mediei europene, insa crestem repede

Credit Foto: Danut Tolea, paparatzi.ro

Prima zi a conferintei de legume&fructe organizata de publicatia online Modern Buyer in parteneriat cu TMT PR the Agribusiness & Food Communicators a prezentat participantilor elementele-cheie ale politicilor agricole actuale, perspectivele si oportunitatile de crestere, tendintele in categorie, obiceiurile de consum, dar si situatia la zi in evolutia vanzarilor de legume si fructe in volum/ valoare in mai multe lanturi de retail modern.

Piata de fructe si legume proaspete reprezinta 10% din totalul pietei de alimente a precizat in prezentarea sa, Roxana Baciu, Managing Director, RetailZoom. Ea a descris evolutia pietei de legume si fructe din octombrie 2016 pana in octombrie 2017, conform datelor culese din retailul modern (cu exceptia Kaufland si Selgros). Valoarea vanzarilor la fructe in perioada mentionata a fost de 273 milioane de euro, la un volum de 286,3 mii de tone. Primele trei in topul zece al vanzarilor de fructe proaspete: bananele, merele si portocalele reprezinta jumatate din total vanzari (52%). Topul zece (87% din total volum si 78% din total valoare) este completat de pepene, lamai, piersici, struguri, clementine, nectarine si pere. Fata de aceeasi perioada a anului trecut, fructele proaspete au inregistrat o crestere cu 14,7% in volum si cu 20,5% in valoare. Pe regiuni, cel mai mare volum al vanzarilor de fructe proaspete se inregistreaza in Bucuresti (27%).

Valoarea vanzarilor la legume in perioada mentionata a fost de 185 milioane de euro, la un volum de 200.000 de tone. Primele trei in topul zece al vanzarilor de legume: cartofii, rosiile si ceapa reprezinta jumatate din totalul vanzarilor (54%). Topul zece (91% din volum si 73% din valoare) este completat de morcovi, varza, ardei, castraveti, ciuperci, telina, dovlecei. Pe regiuni, cel mai mare volum al vanzarilor de legume proaspete se inregistreaza in Bucuresti (31%).

Andrei Canda, Managing Partner, iSense Solutions a precizat in prezentarea sa: “Romanian Preferences for Bio Fruits & Vegetables” ca legume & fructe este categoria cea mai importanta pentru romani. Este cea mai cumparata categorie, pe de o parte, pe de alta, se incadreaza in tendinta manifestata in randul romanilor sa traiasca mai sanatos.

“E o dorinta, nu inseamna ca toti traiesc mai sanatos, dar aproape toti isi doresc acest lucru. Romanii au fost intrebati ce inseamna sa traiesti mai sanatos si pe primul loc au pus obiceiul de a manca sanatos. La intrebarea ce inseamna sa mananci sanatos, romanii au pus pe primul loc obiceiul de a manca fructe si legume.”

Studiul „Romanian Preferences for Bio Fruits & Vegetables” prezentat de Andrei Canda a fost special realizat pentru conferinta Modern Buyer de la Poiana Brasov, pe un esantion reprezentativ pentru populatia Romaniei, de peste 18 ani, din mediul urban.

Studiul a relevat si un interes mare pentru fructele si legumele bio. Andrei Canda a precizat ca romanii confunda produsele bio cu produsele de la tara, dar din estimarea facuta de iSense Solutions rezulta ca aproximativ 9% dintre consumatorii din mediul urban sunt, cu adevarat, consumatori de produse bio. E un procent mic, dar interesul este foarte mare, comenteaza Canda. Consumatorii romani se asteapta ca pretul sa fie mai mare pentru produsele bio – si aceasta poate constitui o bariera – dar in acelasi timp, nici nu cunosc beneficiile reale ale fructelor si legumelor bio.

Recomandarea sa pentru producatori si retaileri este sa ii ajute pe consumatori sa inteleaga mai bine ce inseamna bio. „I-am intrebat pe romani care ar fi cel mai convingator mesaj pentru un produs sanatos. Optiunile din care au avut de ales au fost natural, bio, eco, organic, produs romanesc etc. Pe primul loc a iesit “natural”, deci e mesajul cel mai puternic. Natural pentru ei inseamna “crescut de tarani, dupa metode traditionale”. Cred ca produsele bio, in masura in care se poate, ar trebui sa faca si aceasta asociere. Mesajele catre consumatori ar trebui sa reflecte beneficiile produselor bio, in comparatie cu alte produse nonbio. Trebuie sa ii ajutam, sa ii informam si sa fim mai transparenti, aceasta trebuie sa retina producatorii, in special. Consumatorii vor sa vada, pe langa certificarile care atesta calitatea bio de la organismele independente, si ceva din “procesul” de realizare a produselor.”

„Recomandarea noastra este sa fie niste camere in fermele agricole, sa poti intra pe pagina de Facebook a fermei sau pe site-ul producatorului si sa vezi “live” procesul agricol. Sa cheme niste influenceri – blogeri, de exemplu sa viziteze ferma, sa vada cum se intampla, cum se realizeaza produsele. Acest lucru genereaza transparenta si incredere.”


Ilias Papageorgiadis, CEO More Bio Commerce, a apreciat ca piata produselor Eco din Romania intra in faza “infantilă” si o estimeaza la o valoare de 50 – 60 de milioane de Euro anual. Totusi, piata a cunoscut o crestere de 30% in 2017, crestere care va continua, potrivit estimarilor sale, intr-un ritm sustinut pana in 2020, cu 20 – 30% anual. Legume si fructele eco sunt categoria cu vanzarile cele mai mari, ca volum si cifra de afaceri.

Subcategoriile vegan / bio + vegan, Raw bio sau Raw etc sunt in plina dezvoltare insa proporția consumatorilor si a magazinelor ne arata ca nu au toți spatiu la raft.

Papageorgiadis le-a propus producatorilor de produse bio, ca odata ce au pornit pe acest drum sa nu incerce sa faca “de toate”. “Decat sa incerci sa faci de toate, si sa produci, si sa gasesti clienti, si sa distribui, si sa te ocupi cu o suta de lucruri si, in final, sa nu ajungi unde vrei e mai bine sa colaboram.”

Bio Commerce a creat inima.bio, un brand care functioneaza ca un agregator, care are in spate mai multi producatori, fiecare cu produsele lui. “Colaborarea presupune sa ramai independent si sa iti pastrezi toate avantajele, dar si sa ai parte de toate beneficiile unei cooperative. Vii si spui ca ai cantitatile acestea, cu pretul pe care il vrei. Noi punem un adaos de 15% si trimitem produsele la client. Tu nu mai faci nimic in legatura cu vanzarea, platile, livrarile, promovarea ne ocupam noi de toate.”

„Lucram deja cu o mare parte de retaileri, livram zeci de fructe si legume bio diferite, in prezenta noastra, la fiecare livrare. Odata cu crearea brandului inima.bio se discuta cu o singura firma, cu un singur om care reprezinta 27 de producatori bio romani. La anul speram sa reprezentam 40 de producatori bio. Vom fi un brand romanesc pentru multe categorii diferite si pentru prima data, vom lansa campanii de marketing. Legumele sub brandul inima.bio se comercializeaza deja in Carrefour, la scara mica, dar la anul vom trece la scara mare, vom comercializa mult mai multe produse, in mai multe retele, in cantitati mult mai mari.”

“Retailerii vor sa introduca produse romanesti la raft, important este sa se gaseasca cu tine (furnizor – n.red), sa vorbeasca cu tine, sa discute toate problemele si sa primeasca marfa asa cum vor ei. Aici intervenim noi, cei de la More Bio Commerce: sa explicam producatorului, sa rezolvam problemele din spate, ca sa ajunga totul cum trebuie la retailer.”

Articolul precedentKaufland si Tara Mea – parteneriat pentru produsele din carne de porc de provenienta romaneasca
Articolul următor“Sprijinim producatorii romani, dorim sa lucram cu ei”
Daniela Oancea
Redactor-șef al Modern Buyer din iulie 2017. Absolventă a Universității București, Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării, Daniela are o experiență de peste 20 de ani în presă. A început să lucreze ca reporter și apoi ca redactor de știri externe la cele mai importante cotidiene naționale: Tineretul Liber, România Liberă și Evenimentul Zilei. Și-a continuat cariera ca Business Editor pentru Mediafax și apoi ca Redactor-șef la diferite publicații Business to Business, precum și ca expert media, în trei proiecte europene: PHARE/SAPARD. Danielei îi puteți scrie pe adresa oancea.i.daniela@gmail.com