Silviu Diaconu, Carrefour România: „Vom replica modelul Cooperativei Carrefour Vărăști. Mergem cu pași mari cu proiecte similare în vestul țării și în Iași”

255

Silviu Diaconu, Director de Achiziții Produse Proaspete la Carrefour România, a prezentat pe data de 14 mai 2020, în cadrul webinarului cu tema „Legume Fructe: Cum se vede sezonul actual Made in Romania pe lanţul de aprovizionare” o serie de proiecte pe care compania pe care o reprezintă le va implementa pe termen scurt şi mediu, în colaborare cu producătorii români.

„Programul nostru Cooperativa Agricolă Carrefour Vărăști a început în 2017 cu patru producători, iar astăzi lucrăm cu 140 de familii de fermieri. Avem în lucru un proiect de a dezvolta o astfel de cooperativă în partea de Vest a țării și una în partea de Est (Iași). Chiar dacă nu va fi Carrefour membrul fondator, etapele formării unor noi cooperative ai căror parteneri să fim de la început, au demarat deja. Intenționăm să urmăm aceleași etape de dezvoltare pe care le-a urmat Cooperativa Carreforur Vărăști, cu aportul și sprijinul nostru total”, a subliniat acesta în cadrul evenimentului.

Invitatul nostru a subliniat faptul că în această perioadă, producătorii au fost afectați de vânzările mai slabe. „Ne-am angajat încă de la începutul înființări acestei cooperative că vom achiziționa toată cantitatea pe care membrii ei o produc, așa încât a fost nevoie de soluții pentru a vinde întreaga cantitate. Cel mai recent proiect, început cu Cooperativa, dar pe care l-am continuat cu muți alți producători a fost Lădița cu verdețuri, care s-a bucurat de succes. Dacă în primul an de la înființare, Cooperativa vindea 3.500 de tone de mărfuri, anul trecut aveau vânzări de 7.500 de tone și o producție mult diversificată. Am acumulat împreună multă experiență de lucru, am început să planificăm împreună producția, iar acest lucru ne-a permis să diversificăm producția. În această perioadă, membrii cooperativei au putut să livreze direct în magazinele din București, Ploiești, Brașov, și uneori chiar de două ori pe zi în magazinele din București, ceea ce a fost un avantaj, și pentru producători, și pentru clienți. Mai multă prospețime a generat, treptat, vânzări mai mari în categorie. Așa am reușit să rezolvăm problema unei producții mai mari decât cererea. Ne-am luat de la începutul lansării Cooperativei Vărăști angajamentul de a le oferi producătorilor un preţ corect şi l-am respectat și în această perioadă. Există, desigur, un preț al pieței, dictat de cerere și ofertă, dar dincolo de preț, preocuparea noastră comună a fost vânzarea produselor”, a mai declarat Directorul de Achiziții Produse Proaspete la Carrefour România.

Un alt proiect important implementat de compania şi pentru care Silviu Diaconu a oferit o serie de noutăţi este programul Creștem România Bio. „Cea de-a doua ediție a programului Creștem România Bio, din 2020, nu s-a încheiat încă. Când a intervenit starea de urgență eram în plină etapă de recrutare a producătorilor pentru conversie. Din fericire, autoritățile au găsit o soluție și au prelungit perioada de înregistrare la Direcțiile Agricole Județene, până pe 15 iunie. Sperăm să recrutăm cât mai mulți producători în acest proiect. Starea de urgență a afectat pozitiv categoria Bio, din fericire. Clienții au început să își dorească produse ambalate și, din ce în ce mai mult, produse sănătoase. Este o zonă cu potențial mare pentru agricultura românească, agricultura Bio este, pentru mine, agricultura viitorului. Cererea pentru produse Bio este din ce în ce mai mare, crește exponențial în ultimii ani. Atât noi, cât și clienții noștri simțim nevoia de produse românești. De la aceste premise am pornit când am construit programul „Creștem România Bio”. Este programul nostru de conversie către agricultura ecologică. Din punct de vedere al producției suferim în acest moment. Cererea a crescut mai mult decât producția de eco/bio în România. Așa se face că noi am simțit nevoia sprijinirii producătorilor în trecerea la conversia către agricultura ecologică. Practic, preluăm procesul birocratic, cu toate etapele sale, pentru trecerea la agricultura Bio. Mai mult, intenționăm să lansăm eticheta “în conversie la Bio”, deoarece una dintre problemele cu care se confruntă agricultorii în perioada de conversie, când investiția este mult mai mare decât înainte, prețul pe care îl primesc este același ca pentru un produs convențional. Ne-am propus să evidențiem aceste produse, astfel încât clientul să știe de ce plătește un preț superior unui produs convențional”, spune Silviu Diaconu.
În 2020 numărul producătorilor înscriși în programul Creștem România Bio a trecut de 470.

Filiera Calității Carrefour este, de asemenea un proiect care se dezvoltă. „Am exportat pepene românesc în Polonia. Anul trecut am introdus pepenele pe Filiera Calității Carrefour și în urma acestui demers, am început să îl exportăm în Polonia. În urma succesului înregistrat acolo, colegii din Belgia vor să îl achiziționeze și ei, în acest an. În programul Filiera Calității vorbim despre produse cu calități gustative extraordinare, care sunt gândite nu doar pentru piața din România, ci și pentru alte piețe. Producătorul nostru de pepeni și-a mărit suprafețele de cultivare și poate răspunde în continuare cererii creescute. Avem în vedere și alți parteneri cu care lucrăm de mai mulți ani și de la care sperăm să obținem aceleași calități gustative. Dacă anul trecut am comercializat pepenele clasic, de anul acesta vom lansa și pepenele fără sâmburi, pe Filiera Calității Carrefour. De asemenea, păstârnacul, pătrunjelul, caisele și afinele. Avem în lucru și alte proiecte care vor fi lansate anul viitor. Roșii, de exemplu, începând cu cherry până la tomata românească, din semințe românești. Ceapă, usturoi, ardei, alte soiuri de cartofi, de morcovi. Proiectul Filiera Calității se dezvoltă și sperăm că nu numai pentru piața din România, ci și pentru alte piețe. Avem o bază de selecție de peste 700 de producători locali, majoritatea mici și mijlocii și avem o rețea de buyeri care recrutează producători. Avem buyeri în zona Iași, de câteva săptămâni și în zona Suceava, în zonele Sibiu, Timișoara, Târgu Jiu. Avem un buyer care se ocupă doar de Cooperativa Agricolă Vărăști și sper ca în perioada care urmează să avem un buyer și pentru zona Brăila/Galați. În ultimii ani am fost preocupați în special de producătorii mici și mijlocii, cu care am început colaborări locale, pentru supermarketurile din aproprierea lor sau pentru doar un hipermarket sau chiar o regiune, dacă era vorba de producători medii. Am învățat să lucrăm împreună, nu le-am cerut să îndeplinească multe condiții, ci mai ales să învățăm cum să lucrăm astfel încât businessul să se dezvolte. Au început prin a livra într-o regiune și treptat, după ce producătorii s-au dezvoltat, au început să livreze la depozit. Buyerii regionali au funcționat și în calitate de consilieri pentru producătorii mici. Au stat în contact, au reușit să comunice, să le spună ce pași să facă pentru a crește calitatea produsului, deoarece acesta era scopul final. Am parcurs pașii împreună, ca ei să poată îndeplini condiții cât mai bune. Nu condițiile noastre au fost punctul de start în colaborare, ci produsul în sine”, a concluzionat reprezentantul Carrefour.

Mai multe declaraţii ale oficialului Carrefour România puteţi regăsi în articolul post eveniment pe care vă invităm să-l citiţi Aici