Concluzii webinar Modern Buyer – Legume-Fructe: Cum se vede sezonul actual Made în România pe lanţul de aprovizionare – ediția I

182

Evenimentul online inițiat de Modern Buyer a supus dezbaterii câteva subiecte vitale pentru actorii implicați în lanțul de aprovizionare cu legume și fructe proaspete, cum ar fi: strategia de dezvoltare a sectorului, urmărită de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, programele derulate de lanţurile de retail pentru achiziţiile de fructe şi legume româneşti, factorii de care depinde prezența la raft a produselor autohtone în sezonul actual, precum și soluţiile pe care le adoptă cei direct implicați.

Speakerii-invitați care au luat cuvântul pe rând, în cadrul webinarului, au fost Emil Dumitru, Secretar de Stat, Ministerul Agriculturii; Silviu Diaconu, Director de Achiziții Produse Proaspete, Carrefour România; Diana Zaharia, Category Group Manager F&V la Mega Image România; Nicoleta Scarlat, Manager Vânzări, Eisberg România; Andrei Pascu, Acţionar, Cooperativa Agricolă Rodagria; Cătălin Iagăru, Directorul Comercial al DS Smith România; Robert Băicoianu, Director Vânzări Culturi Horticole la BASF Agricultural Solutions România.


În deschiderea evenimentului, Ionuț Parfente, consultant de specialitate, a prezentat o analiză a site-ului www.rndr.ro/legume/, administrat de către Reţeaua Naţională de Dezvoltare Rurală (RNDR), o platformă unde producătorii români își înregistrează oferta, iar cei interesaţi (traderi, comercianţi mai mici, reţele comerciale) pot intra în contact direct cu aceștia și pot achiziţiona produsele comercializate.


Am avut alături de noi, în audienţă, numeroşi reprezentanţi ai industriei – producători de fructe şi legume, comercianţi, furnizori de servicii conexe. Evenimentul online a fost realizat cu susţinerea Carrefour România, Eisberg, DS Smith, BASF și s-a desfășurat pe platfoma Zoom, pe durata a mai bine de două ore.


Emil Dumitru, Secretar de Stat, Ministerul Agriculturii: Ministerul de resort va interveni punctual pe diferitele sectoare afectate de Covid
Cunoaștem problema sistemică a sectorului legumicol din România, lipsa de concentrare a ofertei, problemele legumicultorilor. Credem că este o oportunitate să finanțăm acest sector, dar din păcate suntem la sfârșit de exercițiu financiar și nu mai avem resurse să lansăm noi sesiuni pentru ceea ce înseamnă asocierea fermierilor și asocierea lor în grupuri și organizații de producători.


Pentru 2021, o măsură care trebuie să fie negreșit finanțată este cea de asociere a legumicultorilor pentru ca aceștia să creeze niște partide de produs care să fie atractive în relația producător-comerciant. Totodată, așteptăm mai mult și din partea marilor comercianţi acolo unde, punctual, sunt producători care sunt pregătiți să livreze legume proaspete și au suprafețe însemnate. Trebuie să încercăm să facem tot posibilul ca producătorii să beneficieze de acest canal de comercializare.

Trebuie să ne concentrăm unde se poate prelua o producție consistentă, cel puțin în zona bazinelor legumicole, unde există tradiție și se realizează producție suficientă. Este important să putem să preluăm marfa lor, pentru că legumicultorii au înregistrat pierderi semnificative, deoarece nu au avut unde să își desfacă producția. Este necesar să finanțăm lanțul scurt de aprovizionare, să vedem ce nevoi au producătorii de a fi sprijiniți prin măsura subvenționării de către Ministerul Agriculturii, cu scopul de a corespunde cerințelor hipermarketurilor și, astfel, în final, produsele românești să poată fi listate în lanțurile mari de magazine.

Va trebui să facem niște politici sustenabile în care să nu mai acordăm subvenții neapărat pentru producție, ci pentru asociere și punerea în comun a producției. Doar așa, prin măsuri stimulative, putem să ii motivăm să își pună în comun producția. Pentru producătorii care au suprafețe mici, sub un hectar, ar putea exista soluția supermarketurilor locale, chiar dacă nu asigură o ritmicitate, așa cum și-ar dori comerciantul. Credem că ușor-ușor, aceste relații comerciale pot fi valorificate și în scopul obținerii unei relații contractuale corecte dintre producătorul din România și retailer. Sectorul legumicol este un sector foarte divizat. Va trebui să găsim împreună soluții și măsuri de a finanța asocierea producătorilor ca să concentrăm oferta.

Lucrăm la viitorul plan strategic 2021-2027, pentru finanțarea pe pilonul II de investiții, de aproximativ 9 miliarde de Euro și pe plăți directe – 13 miliarde de Euro. Vom scrie niște măsuri care se vor potrivi, cu adevărat, nevoilor fermierilor. Nu le mai vindem iluzii, cum s-a întâmplat de nenumărate ori. Degeaba finanțezi producția de tomate în spații protejate, dacă nu le oferi producătorilor șansa să le valorifice. Numai prin asociere vor deveni atractivi producătorii noștri în raportul cu lanțurile de retail. Avem o discuție tehnică cu Ministerul Economiei prin care să putem să lansăm măsuri de finanțare a spațiilor de depozitare dedicate exclusiv sectorului legumicol.

Am discutat cu Autoritatea Națională Fitosanitară să încercăm ca pe o perioadă limitată, 1-2 ani, să suportăm noi cheltuiala cu determinarea reziduurilor de pesticide din legume, tocmai pentru a putea să creăm un avantaj și pentru producătorul mici, să poată să arate că producția lui este conformă cu caietul de sarcini pe care îl prezintă hipermarketul, pentru că aceste analize au niște costuri semnificative.

Bugetul de stat este limitat. Punctual, pentru sectoarele afectate de COVID 19, vom veni cu niște pachete de măsuri pe ceea ce înseamnă garantarea creditelor, suportarea ratelor dobânzilor, acordarea granturilor pentru sectoarele afectate grav.

Silviu Diaconu, Director de Achiziții Produse Proaspete, Carrefour România: Vom replica modelul Cooperativei Carrefour Vărăști, în perioada următoare
Traversăm o perioadă cu noi provocări pentru toate sectoarele industriei: de la producători la distribuitori. Este o perioadă atipică: la început s-a manifestat printr-o cerere de produse alimentare, în general, și proaspete în special (carne și lactate), mult mai mare decât într-o perioadă normală, dar nu pentru toate categoriile. În schimb, produsele utra proaspete, ultrasensibile, cum sunt verdețurile au fost extrem de afectate.

A fost o perioadă în care consumatorii căutau produse cu termen de valabilitate mai mare și o perioadă în care Ministerul Agriculturii și producătorii români au lansat un mesaj către consumatori de a cumpăra produse românești. Vremea – a fost mai cald decât anul trecut – a devansat producția destinată Sărbătorilor de Paști și a apărut un dezechilibru între cerere și ofertă.
La nivel logistic, au fost extrem de multe provocări. La începutul declarării stării de urgență, cozile în vămi pentru camioane erau extrem de mari, astfel încât întârzierile la livrări au fost considerabile, dereglând lanțul logistic normal pentru produsele alimentare.
Provocări au fost, pe de o parte, în relația cu consumatorul, cu diferențe majore de vânzare de la o zi la alta, care au îngreunat planificarea achizițiilor, provocări au fost și în lanțul de producție. Toate aceste provocări au fost abordate în regim de urgență, astfel încât, până la urmă consumatorii să găsească tot ce au nevoie în raft, în cantitățile dorite.

Am tratat fiecare dintre aceste subiecte în parte și am reușit să găsim soluții. La nivel logistic a fost nevoie să ajustăm programele depozitelor – întârzierile la livrare ne-au obligat să mărim programul de recepție al platformelor, astfel încât să putem primi marfă la orice oră. A fost nevoie de o flexibilitate mai mare din partea colegilor care se ocupă de preluarea mărfurilor. O altă soluție a fost adaptarea la nivel de categorie. În zona de non-food au fost mai puține cereri de produse, așa că resursele au fost îndreptate către zona de food.

Programul nostru Cooperativa Agricolă Carrefour Vărăști a început în 2017 cu patru producători, iar astăzi lucrăm cu 140 de familii de fermieri. În această perioadă, producătorii au fost afectați de vânzările slabe. Noi ne-am angajat încă de la începutul înființări acestei cooperative că vom achiziționa toată cantitatea pe care membrii ei o produc, așa încât a fost nevoie de soluții pentru a vinde întreaga cantitate. Cel mai recent proiect, început cu Cooperativa, dar pe care l-am continuat cu muți alți producători a fost Lădița cu verdețuri, care s-a bucurat de succes. Dacă în primul an de la înființare, Cooperativa vindea 3.500 de tone de mărfuri, anul trecut aveau vânzări de 7.500 de tone și o producție mult diversificată. Am acumulat împreună multă experiență de lucru, am început să planificăm împreună producția, iar acest lucru ne-a permis să diversificăm producția. În această perioadă, membrii cooperativei au putut să livreze direct în magazinele din București, Ploiești, Brașov, și uneori chiar de două ori pe zi în magazinele din București, ceea ce a fost un avantaj, și pentru producători, și pentru clienți. Mai multă prospețime a generat, treptat, vânzări mai mari în categorie. Așa am reușit să rezolvăm problema unei producții mai mari decât cererea. Ne-am luat de la începutul lansării Cooperativei Vărăști angajamentul de a le oferi producătorilor un preţ corect şi l-am respectat și în această perioadă. Există, desigur, un preț al pieței, dictat de cerere și ofertă, dar dincolo de preț, preocuparea noastră comună a fost vânzarea produselor.

Avem în lucru un proiect de a dezvolta o astfel de cooperativă în partea de Vest a țării și una în partea de Est (Iași). Chiar dacă nu va fi Carrefour membrul fondator, etapele formării unor noi cooperative ai căror parteneri să fim de la început, au demarat deja. Intenționăm să urmăm aceleași etape de dezvoltare pe care le-a urmat Cooperativa Carreforur Vărăști, cu aportul și sprijinul nostru total.


Perioada de înregistrare în programul Creștem România Bio se face la la Direcția Agricolă Județeană până pe 15 iunie.


Starea de urgență a afectat pozitiv categoria Bio, din fericire. Clienții au început să își dorească produse ambalate și, din ce în ce mai mult, produse sănătoase. Este o zonă cu potențial mare pentru agricultura românească, agricultura Bio este, pentru mine, agricultura viitorului.

Terenurile și producătorii din România se pretează foarte bine acestui tip de agricultură biologică, o spun cu toată încrederea. Sunt fermieri care investesc, dar care au nevoie de o piață unde să întâlnească această cerere aflată în creștere.

Cererea pentru produse Bio este din ce în ce mai mare, crește exponențial în ultimii ani. Atât noi, cât și clienții noștri simțim nevoia de produse românești. De la aceste premise am pornit când am construit programul „Creștem România Bio”. Este programul nostru de conversie către agricultura ecologică.

Din punct de vedere al producției suferim în acest moment. Cererea a crescut mai mult decât producția de eco/bio în România. Așa se face că noi am simțit nevoia sprijinirii producătorilor în trecerea la conversia către agricultura ecologică.

Practic, preluăm procesul birocratic, cu toate etapele sale, pentru trecerea la agricultura Bio. Mai mult, intenționăm să lansăm eticheta “în conversie la Bio”, deoarece una dintre problemele cu care se confruntă agricultorii în perioada de conversie, când investiția este mult mai mare decât înainte, prețul pe care îl primesc este același ca pentru un produs convențional. Ne-am propus să evidențiem aceste produse, astfel încât clientul să știe de ce plătește un preț superior unui produs convențional.

Anul trecut am avut 250 de producători înscriși în programul Creștem România Bio, anul acesta numărul lor a trecut de 470. Satisfacția noastră este că producători din ce în ce mai mari își doresc să treacă la conversia spre agricultura ecologică și ne așteptăm să avem în curând o producție mare de proveniență românească.


Produsele fermierilor care au intrat în program anul trecut, cu care am încheiat deja contracte pentru perioada de conversie și de după, sunt deja la raft în magazinele noastre. Veți putea vedea acea etichetă care îi evidențiază.

Cea de-a doua ediție a programului Creștem România Bio, din 2020, nu s-a încheiat încă. Când a intervenit starea de urgență eram în plină etapă de recrutare a producătorilor pentru conversie. Din fericire, autoritățile au găsit o soluție și au prelungit perioada de înregistrare la Direcțiile Agricole Județene, până pe 15 iunie. Sperăm să recrutăm cât mai mulți producători în acest proiect!


Suntem în parteneriat cu o echipă de specialiști care se pot ocupa și de partea birocratică și care, ulterior, vot oferi suport pe partea de producție. Ne-am gândit la un proces cap-coadă care să fie cât mai lin pentru producătorii cu care lucrăm.

De ce se retrag unii fermierii din acest proiect? A fost o întrebare pe care ne-am pus-o de anul trecut și până acum am învățat foarte mult. Dacă anul trecut s-au înscris 250, dintre care, eligibili au fost 75. O parte dintre ei s-au retras pentru că procesul de înregistrare la Direcția Agricolă Județeană era unul destul de greoi, ne-am dat seama.


Dosarul era stufos, procesul anevoios, termenele strânse. Așa că ne-am hotărât să preluăm noi partea de înscriere- și să facem întreg procesul mai facil. Apoi, agricultura biologică are o serie de cerințe – pe lângă tratamentele cu substanțe ecologice, care sunt mult mai scumpe decât cele convenționale–, înseamnă o grijă mult mai mare pentru produsul în sine, un efort considerabil, pe care, deocamdată, mulți producători nu sunt dispuși să îl facă.


Mulți fermieri se tem că, deși investesc mai mulți bani și muncă în produs, dacă nu îl vând, pierderea va fi mult mai mare decât la un produs convențional. Această temere este un factor important care îi face pe producători să renunțe. Așa se face că pentru producătorii care rămân în proiect, ne-am angajat să preluăm noi întreaga cantitate de produse și în perioada de conversie și de după.

Filiera Calității Carrefour se dezvoltă. Am exportat pepene românesc în Polonia
Anul trecut am introdus pepenele pe Filiera Calității Carrefour și în urma acestui demers, am îceput să îl exportăm în Polonia. În urma succesului înregistrat acolo, colegii din Belgia vor să îl achiziționeze și ei, în acest an.

În programul Filiera Calității vorbim despre produse cu calități gustative extraordinare, care sunt gândite nu doar pentru piața din România, ci și pentru alte piețe. Producătorul nostru de pepeni și-a mărit suprafețele de cultivare și poate răspunde în continuare cererii creescute. Avem în vedere și alți parteneri cu care lucrăm de mai mulți ani și de la care sperăm să obținem aceleași calități gustative. Dacă anul trecut am comercializat pepenele clasic, de anul acesta vom lansa și pepenele fără sâmburi, pe Filiera Calității Carrefour. De asemenea, păstârnacul, pătrunjelul, caisele și afinile.

Avem în lucru și alte proiecte care vor fi lansate anul viitor. Roșii, de exemplu, începând cu cherry până la tomata românească, din semințe românești. Ceapă, usturoi, ardei, alte soiuri de cartofi, de morcovi. Proiectul Filiera Calității se dezvoltă și sperăm că nu numai pentru piața din România, ci și pentru alte piețe.

Avem o bază de selecție de peste 700 de producători locali, majoritatea mici și mijlocii și avem o rețea de buyeri care recrutează producători. Avem buyeri în zona Iași, de câteva săptămâni și în zona Suceava, în zonele Sibiu, Timișoara, Târgu Jiu. Avem un buyer care se ocupă doar de Cooperativa Agricolă Vărăști și sper ca în perioada care urmează să avem un buyer și pentru zona Brăila/Galați.

În ultimii ani am fost preocupați în special de producătorii mici și mijlocii, cu care am început colaborări locale, pentru supermarketurile din aproprierea lor sau pentru doar un hipermarket sau chiar o regiune, dacă era vorba de producători medii.

Am învățat să lucrăm împreună, nu le-am cerut să îndeplinească multe condiții, ci mai ales să învățăm cum să lucrăm astfel încât businessul să se dezvolte. Au început prin a livra într-o regiune și treptat, după ce producătorii s-au dezvoltat, au început să livreze la depozit.

Buyerii regionali au funcționat și în calitate de consilieri pentru producătorii mici. Au stat în contact, au reușit să comunice, să le spună ce pași să facă pentru a crește calitatea produsului, deoarece acesta era scopul final. Am parcurs pașii împreună, ca ei să poată îndeplini condiții cât mai bune. Nu condițiile noastre au fost punctul de start în colaborare, ci produsul în sine.

Unul dintre scopurile pe care îl are Cooperativa Vărăști este de a replica acest model și sunt convins că acest lucru se va întâmpla în perioada următoare. În 2017 când am înființat-o erau înregistrate oficial numai 20 de cooperative – numărul lor în prezent este mult mai mare, iar noi încercăm să sprijinim în continuare formele asociative. Nu este o condiție de lucru, ci sunt niște pași pe care vrem să îi urmăm împreună.


Acum, după cum vă spuneam, mergem cu pași mari cu o cooperativă din vestul țării și cu una din Iași, pe care vrem să le dezvoltăm. Am plecat de la câțiva producători, pe modelul pe care l-am experimentat la Vărăști, și urmează să adăugăm alții și alții.

Diana Zaharia, Category Group Manager F&V la Mega Image România: Anul acesta ne-am propus să creștem volumele cu 30% pe produsele românești și să creștem disponibilitatea produselor locale la raft
În perioada instalării stării de urgență a fost greu pentru toată lumea – provocări au fost și pe partea de achiziții, și pe partea de logistică – transport și depozitare. Toți am trecut prin momente pentru care nu am fost pregătiți înainte, volumul comenzilor a fost cu mult peste ce experimentaserăm până acum, mai ales pe anumite categorii critice ale sortimentației.

Diana Zaharia, Category Group Manager F&V la Mega Image România

Ne-am descurcat cu toții onorabil și ne-am putut asigura clienții că nu este nevoie să se creeze panică: marfă există pe rafturile tuturor rețelelor! Am reușit să ne obișnuim clienții să se relaxeze. Aceștia au descoperit că în fiecare zi aprovizionarea se face în parametrii cât de cât normali, iar marfa apare în câteva ore la raftul nostru.

Pe partea de colaborare cu producătorii de fructe și legume, noi avem un program bine cunoscut deja în piață, care a ajuns la maturitate – vorbesc despre Gusturi Românești de la Gospodari. Brandul Gusturi Românești, care înseamnă foarte mult pentru Mega Image a fost dezvoltat în 2009. Prin el, ne-am propus să le oferim clienților șansa de a redescoperi gusturile de altădată, pe mai multe categorii de produse.

În spatele acestui brand stă o rețetă originală, pentru mai multe categorii de produse, un procedeu de lucru, de producție care să fie specific rețetei originale și, nu în ultimul rând, colaborări speciale cu producătorii, ei fiind elementul-cheie în producția acestor categorii.

Producătorii din programul Gusturi românești trebuie să respecte un anumit mod de lucru, rețetele originale, anumite ingrediente. Declinarea programului Gusturi Românești pe partea de fructe și legume s-a făcut sub brandul Gusturi Românești de la Gospodari.
Pe acest portofoliu, larg, de fructe și legume, vrem să dezvoltăm tot ce se produce local sub acest brand. După ce identificăm și audităm producătorii, produsele sunt verificate, ca să ne asigurăm că sunt sigure pentru consum, un aspect primordial pentru noi.

Colaborăm cu laboratoare din Grecia ca să ne asigurăm că fiecare produs din marca Gusturi Românești pe care îl punem pe piață este sigur pentru consum. Ca exemplu, sunt monitorizate peste 330 de posibile substanțe active.

Colaborarea pe partea de producție în suprafețe protejate – solarii, face parte din strategia noastră de sustenabilitate, de susținere a micilor producători. Astăzi avem 180 de producători cu solarii, gestionăm peste 140 de hectare de solarii în care se produc: roșii, ardei, salată, castraveți, ardei capia.

În aceste săptămâni am livrat primii castraveți sub brandul propriu, Gusturi Românești, precum și primele căpșune. O parte dintre acestea provin de la dl Andrei Pascu – Cooperativa Rodagria, căruia îi mulțumim cu această ocazie.

Chiar în această perioadă se lucrează la introducerea unor senzori speciali în aprox. 50 de solarii pentru a identifica parametrii fenologici, care pot influența dezvoltarea plantelor: luminozitate, umiditate etc. sau care pot sesiza boli care pot afecta culturile. Producătorii vor fi fi anunțați printr-o aplicație pe telefon de eventualele pericole pentru plantele din solarii.

Implicarea Mega Image în colaborarea cu acești producători este serioasă: noi alegem semințele și restul inputurilor (tratamente, îngrășăminte, combatere integrată). Prin contract stabilim prețurile și cantitățile lunare. Planificarea cantităților se face în așa fel, încât nu avem mari surprize referitor la evoluția vânzărilor, din iarnă pentru anul următor. Succesul în vânzări poate fi programat!

Există abateri, pentru că vorbim de un domeniu în care natura își pune puternic amprenta, dar știm la ce să ne așteptăm. Anul trecut am avut creșteri importante în vânzări: 20% la roșii și castraveți, 90% la ardei capia. Anul trecut vremea ne-a ajutat și sezonul de România s-a prelungit cu o lună.

Pe raftul nostru se regăsesc și alte produse românești, dar nu toate pot fi dezvoltate sub acest brand. Avem, de exemplu, în magazine, roșii cherry produse în România, dar nu le putem integra sub brandul Gusturi Românești, pentru că nu sunt specifice culturii noastre. La fel este și cu Zucchini.

Mai mult produs românesc la raft
Avem deschidere pentru parteneriate noi cu furnizorii, dar, din păcate, nu suntem contactați atât de des de producători, pe cât ne-am dori. Ne-am dori să fim bombardați cu propuneri pe e-mail de câteva ori pe zi, dar lucrul acesta nu se întâmplă. În cazul strugurilor, de exemplu, nu reușim să găsim un producător care să asigure calitate, continuitate și cantitățile de care noi avem nevoie.

Aș vrea să transmit cu această ocazie un mesaj producătorilor: contactați Mega Image! Cu siguranță, colegii din celelalte rețele au aceeași părere ca și mine. Vrem să aflăm mai multe despre potențialul de producție al țării, este mult loc pentru a lista și alți producători, atât pe fructe, cât și pe legume.

În această perioadă lucrăm pe partea de planificare, au rămas câteva segmente de produse care n-au fost încă acoperite și suntem în discuții cu producătorii actuali și alți producători noi, ca să acoperim și aceste segmente. Luna aceasta este un bun prilej să contactați rețeaua Mega Image, dragi producători. Vă invităm să ne contactați pe site-ul Mega Image, colegii care se ocupă de comunicare ne direcționează întotdeauna mesajele de la potențiali colaboratori!


În ceea ce privește comunicarea de brand, colegii de la Marketing au pregătit materialele pentru o nouă campanie outdoor, al cărei principal mesaj este susținerea producătorului local. Veți vedea această campanie, cu siguranță, în tot orașul, dar și în mediul online.

Achizițiile pe produsele locale sunt o preocupare continuă pentru noi, pentru că de la un an la altul rețeaua noastră se extinde tot mai mult și nevoile noastre cresc. În plus, noi ne propunem să extindem în fiecare an sezonul local, și automat, necesarul nostru în privința colaborărilor se extinde.

Din păcate, se întâmplă ca unii producători să dispară de la un an la altul, însă așa se ivește un necesar de noi colaborări. Cu siguranță, în fiecare an vor fi disponibile noi segmente pentru care să atragem noi colaboratori.

Anul acesta ne-am propus să creștem volumele cu 30% pe produsele românești și să creștem disponibilitatea produselor locale la raft.

Avem colaboratori în diferite județe, în peste 32 de localități, dar ne-am axat pe partea de sud a țării. Explicația este că depozitele noastre logistice sunt situate în Popești Leordeni și Ștefănești. Ne-am gândit și la ce posibilitate au producătorii de a livra către depozitele noastre! Unui producător listat în Oradea i-ar fi dificil să aducă volumele în București. Am făcut, totuși, colaborări cu producători din nordul țării sau din Iași, care vor livra direct în rețeaua din localitățile respective. Pe viitor ne gândim să extindem colaborarea și în aceste zone, dar mai este un aspect de care trebuie să ținem cont: Nu ne dorim să extindem acest proiect în orice condiții, să bifăm o extindere și un număr de producători.

Pentru noi este important ce se întâmplă în spatele cifrelor, prin intermediul consultantului nostru care vizitează toți acești producători și care n-ar putea să acopere o zonă extrem de mare. Este necesar să ne mărim echipa de control mai întâi, pentru ca să ne putem extinde ulterior aria de acoperire geografică.

Chiar și așa, programul nostru dedicat solariilor este în plină desfășurare și asigurăm producătorilor inputurile și consultanța.

Nicoleta Scarlat, Director de vânzări Eisberg: Consumatorul nostru este unul foarte atent și orientat către siguranța alimentului
Pe lângă faptul că ne-am dori ca producătorii să fie asociați, ne-am dori foarte tare să aibă și certificate. Partea bună este că exact în această săptămână am început aprovizionarea pe plan local de la un producător nou de frunze sensibile. De aceea, când am fost loviți în martie de acele probleme logistice, noi ne-am bazat pe import și a fost relativ ușor pentru că ne-am reglat stocurile în funcție de comenzile pe care le primeam. Și pe partea de achiziții din România a fost relativ ușor, pentru că avem relații de lungă durată cu fermieri din zona Brașovului, care mai au încă marfă cu care ne pot aproviziona.

Nicoleta Scarlat, Director de vânzări Eisberg

Lanțul de aprovizionare în cazul companiei Eisberg este unul extrem de bine și clar definit. Aprovizionarea se face în doi pași – estimarea anuală și aprovizionarea de la săptămână la săptămână. Ce trebuie să facem este să stăm foarte aproape de fermieri. Din săptămâna 11 vânzările au scăzut, însă din săptămâna 15 au un trend ușor ascendent.

Știm clar că vânzările își vor reveni. Consumatorul nostru este unul foarte atent și orientat către siguranța alimentului, așa că suntem convinși că vânzările își vor reveni. Există o singură modalitate de a recupera pierderile care s-au înregistrat. Suntem siguri că acestea nu vor fi recuperate în iunie, și nici măcar în vară. Dacă avem șansa să le recuperăm până la sfârșitul anului, ar fi super. Este nevoie de deschiderea noastră și a retailerilor: putem crește împreună doar prin dialog și prin multă deschidere.

McDonald’s, cel mai mare client al nostru, a pornit deja campanii de „fresh”, care ar fi trebuit să fie campanii de vară. Acest lucru ne-a sprijinit fantastic pe noi, ca producător.
Pentru viitor ne dorim să avem cât mai mulți furnizori locali, însă provocarea mare cu aceștia sunt certificările de tip Global GAP.

Suntem la jumătatea primului set de culturi Bio, proiect la care lucrăm și sperăm ca până în toamnă să putem face primele oferte retailerilor.

În legatură cu segmentul HoReCa, doar Dumnezeu si Guvernul României ne pot da un răspuns. În schimb, în retail, avem deja campanii la raft, campanii de promovare cross. Aveam planuri pentru prima jumătate a anului de lansare de produse noi. Dar din cauza pandemiei și problemelor logistice, mutăm aceste planuri pentru a doua jumătate a anului. Credem că în trimestrul III, dacă lucrurile se limpezesc, vom avea și noutăți pe raft, plus noutățile Bio despre care v-am vorbit mai devreme.

Andrei Pascu, Cooperativa Agricolă Rodagria: Pentru 2020 ne propunem o creștere de peste 100% a producției
Suntem în cea de-a treia săptămână de producție și de livrări pentru anul în curs. Spre satisfacția noastră nu am avut probleme din punctul de vedere al desfacerii. Vorbind de noi, Cooperativa Rodagria, un lucru care trebuie menționat este că relația pe care am avut-o cu supermarketurile a fost o relație foarte echilibrată și echitabilă în contextul nefavorabil al pandemiei și al vremii nefavorabile.

Andrei Pascu, Cooperativa Agricolă Rodagria

Criza ne-a lovit și pe noi așa cum a lovit pe oricine și am căutat soluții să ieșim cu bine. Partea de resurse umane a fost extrem de dificilă, partea de logistică, partea de training, partea de protejare, de distanțare. Am urmat cu rigoare toate măsurile de siguranță necesare și avem instalate stații de igienizare din 30 m în 30 m.

Soluțiile de ambalare au contat foarte mult. Tot ce livrăm este ambalat. Am introdus gramaje diferite, între 125 gr până la 1 kg, de produs ambalat. Prin interacțiunea cu clienții din magazine, o echipă de profesioniști analizează preferințele acestora.

Lucrăm la dezvoltarea ambalajelor pentru fructe moi – un fel de vrac/lădiță. Am mizat pe ambalaj 100%. Ne-am pregătit din vreme cu cantități suficiente de produse. Ne-am consultat cu supermarketurile cu care am decis să mergem pe anumite ambalaje. Din punct de vedere al fructelor pe care le producem, la noi nu au existat probleme.

Avem o producție considerabilă de cireșe. Am avut avut elemente de vreme foarte dificile, dar am trecut cu bine. Prețul cireșelor la raft sperăm să fie unul echitabil, de 25-30 lei pe kg. Din punct de vedere al producției Bio, noi suntem în conversie și credem puternic în lucrul acesta.

În prezent ne extindem cu 3-5 Ha în fiecare an – suprafață protejată. Rămânem în continuare concentrați pe producția de căpșune, zmeură, mure și cireșe. În paralel, anul acesta construim un spațiu de depozitare unde vom avea o linie de uscare de fructe, o linie de înghețată și o linie de sucuri pe care le vom obține din produsele noastre. Pentru 2020 ne propunem o creștere de peste 100% din punct de vedere al producției.

Cătălin Iagăru, Directorul Comercial al DS Smith România: Ambalajele pot fi personalizate. Încurajez producătorii și asociațiile care au produse cu valoare să înceapă să dezvolte branduri
DS Smith este o companie multinațională, lider în Europa în sustenabilitate și inovație. Noi am înțeles un lucru foarte important: dacă pui clientul în centrul businessului și nivelul său de satisfacție este unul ridicat, zona de parteneriat pe termen lung are premiza să fie foarte bună. Noi avem două fabrici, una la Ghimbav, și una la Timișoara. Ca nivel de expertiză în zona de ambalaj din carton ondulat, trebuie să știți că lucrăm pe această piață de 15 ani. Suntem pionieri în dezvoltarea de ambajale împreună cu două lanțuri mari de retail, producem de foarte mult timp pentru aceștia și am crescut împreună, am dezvoltat brandurile lor.

Cătălin Iagăru, Directorul Comercial al DS Smith România

În momentul de față se observă în piață o cerere pentru ambajalul de mici dimensiuni, cât mai safe pentru clientul final, din cauza pandemiei de Covid-19. Ambalajele noastre pleacă de la o idee foarte precisă: să securizăm produsul, să ajungă în siguranță la client și, implicit, în lanțurile de hipermarketuri și supermarketuri.

În această perioadă am observat că s-a trecut de la varianta de produse vrac spre zona de produse ambalate, astfel încât consumatorul final să aibă un contact cât mai sigur cu produsul.

Un alt aspect foarte important legat de ambalajele din carton ondulat este că acestea sunt reciclabile, sunt prietenoase cu mediul, lucru pe care ni-l dorim cu toții, pentru că trăim într-un mediu din ce în ce mai poluat. Considerăm că este necesar să avem o perspectivă pe termen lung în ceea ce privește protejarea mediului încojurător.

Noi putem oferi ambalaje de la două kilograme până la 20 de kilograme, pentru următoarele fructe: zmeură, afine, chiar și pepeni. Ambalajele sunt disponibile la noi în orice moment în fabrică, suntem deja pregătiți cu ambajale pentru sezonul care a început. Acestea pot fi personalizate, iar în acest sens încurajez producătorii și asociațiile care au produse cu valoare să înceapă să dezvolte branduri.

Brandurile au o valoare în timp, care este recunoscută, brandurile pot fi aspiraționale, cu ajutorul brandingului prețul obținut poate fi mai mare. Cu cât se va ajunge mai mult în zona aceasta, cu atât valoarea adaugată pentru producători va fi alta. La nivel de imagine, în magazine, este foarte important ca produsele să fie recunoscute.

În momenul de față încurajăm și magazinele care nu dezvoltă branduri proprii sa o facă.
Cererile pe care le primim în această perioadă sunt variate, în funcție de necesarul fiăcarui client. Pornim de la cutiuțe de 100 g, 200 g sau 400 de grame până la dimensiuni mari, iar aceste cutii sunt gândite în principal ca să fie optimizate foarte bine pe palet, astfel încât să asigurăm un lanț logistic cât mai eficient, iar costurile să fie cât mai ok. Cartonul este reciclabil 100% și trendul este să se meargă foarte mult pe ambalaje din carton ondulat.

Avem un depozit în zona Otopeni și avem tot timpul ambalaje pe stoc aici. În fabricile noastre putem produce atât lădițele cu autoformare (fiecare client își creează forma), cât și lădițe deja lipite. Clientul ia cutia noastră, își pune legumele sau fructele în ea, și mai departe pleacă pe lanțul de aprovizionare. Tocmai pentru că suntem în întâmpinarea nevoilor consumatorilor, la Brașov vom avea o zonă de livrare a cutiilor cu lipire, vom deservi și zona limitrofă.

Toate demersurile noastre au fost gândite în a ajuta partenerii cu care lucrăm și aici nu mă refer doar la lanțurile de magazine sau doar la micii producători. Noi suntem pregătiți facem față fără probleme, suntem deschiși și avem capacitatea de a dezvolta ambalaje personalizate în funcție de cererea fiecărui client. Avem consilieri pe divizia de design dedicat.

Situația de urgență declanșată de pandemie ne afectează foarte puțin ritmul de creștere pe care l-am previzionat. Pentru noi este important că businessul este axat pe zona de FMCG, care este o zonă funcțională până în acest moment.

Ca previziuni pentru viitor, nu vom ști ce se va întampla decât peste câteva luni, în funcție de cum va evolua toată lumea. Spunea cineva mai devreme ca sunt producători mici care vor să intre în rețelele de magazine, noi îi putem susține și pe aceștia la nivel de ambajale, putem livra ambalje în cantități mai mici, în funcție de nevoile acestora. De la 36 de cutii pe palet la cantități mai mari. Suntem interesați să ajutăm pe toată lumea, căutam orice parteneriat posibil în zona de legume și fructe. Cunoaștem foarte bine piața și, da, suntem pregătiți și pentru colaborarea cu traderii.

Robert Băicoianu, Director Vânzări Culturi Horticole la BASF Agricultural Solutions România: În această perioadă am încercat să fim aproape de fermieri
Nu doar situația de COVID-19 a influențat activitatea fermierilor ci, după cum știm, și natura a fost împotriva activităților lor, pentru că au fost temperaturi scăzute, au fost vijelii, au fost și sunt probleme cu apa. La toate acestea se adaugă lipsa forței de muncă, și nu în ultimul rând, a specialiștilor. Au fost înghețuri care au determinat pierderi de până la 100% în zona Moldovei, Tulcea, Constanța, Cluj și Timișoara. Fermierii nu au renunțat!

Robert Băicoianu, Director Vânzări Culturi Horticole la BASF Agricultural Solutions România

Trebuie să meargă mai departe să mențină o vegetație sănătoasă, să se asigure că plantațiile de pomi sau de viță-de-vie nu vor avea de suferit în perioada următoare. În același timp, se gândesc că nu au bani de investiții pentru a-și fora fântâni de adâncime pentru a avea apă. Nu au bani pentru a crea perdele de protecție, care să îi protejeze de vânt, în zona de câmpie, unde sunt solarii. Fermierii se gândesc să acceseze, chiar așa mici cum îi vedem noi, proiecte care vin cu subvenții de la stat. Ei sunt total împotriva importurilor și simt nevoia unei asocieri pentru a-și crea o forță de negociere cu lanțurile de magazine și pentru a asigura cantitatea suficientă și constantă, conform cererii supermarketurilor.

„Mulțumim Fermierilor” este un proiect gândit de compania noastră în ideea unui aport la rezolvarea acestor situații mai puțin plăcute pentru fermieri, menit să promoveze micii producători locali din România. Proiectul lansat de BASF – „Mulțumim Fermierilor” are două direcții, una îndreptată către micii producători, iar cealaltă către comunitățile care au nevoie de aceste produse.

Programul are o pagină web ce își propune să prezinte micii fermieri și să ofere informații, în mediul online, potențialilor lor clienți din întreaga țară, precum şi un concurs pe pagina de Facebook BASF Agro, ce va oferi micilor fermieri posibilitatea de a-și prezenta afacerile, ideile, ofertele prin scurte clipuri video.

Colectăm de la fermieri atât legume, cât și fructe. Pe 20 Mai vom afla care sunt cei 20 de fermieri de la care vom achiziționa acele produse. Condiția esențială este ca fermierii să posteze pe pagina de Facebook a companiei filmulețul în care să se prezinte și să arate cu ce se ocupă în perioada asta.

Această perioadă de pandemie a prins fermierii în două situații diferite. Unii aveau deja culturile înființate la momentul declanșării COVID 19. Ceilalți, care în această perioadă înființează anumite culturi, au avut posibilitatea să se reorienteze către alte culturi pentru a beneficia de subvenții. În perioada mai rece a sezonului au achiziționat surse de căldură, încât să vină mai repede pe piață cu produse. Oamenii sunt optimiști, muncesc foarte mult, încearcă să se asocieze și cred că lucrurile merg pe un trend bun.

Fiind inginer horticultor pot să vă spun că să produci Bio este un risc extraordinar de mare. Cantitativ vorbind este o producție mult mai redusă decât o cultură tradițională. Mă bucur că și lanțurile de magazine au observat că există costuri mai mari în acest sens și încurajează acești fermieri.

Trebuie să existe un mix între tratamente și metodele tehnologice, astfel încât sănătatea plantelor să fie corespunzătoare analizelor solicitate de supermarketuri.

Totodată, noi suntem la a cincea ediție a unui concurs denumit „Povești cu vinuri românești”, dedicat producătorilor mici și mijlocii. Îi sprijinim pentru a-și promova afacerea și vinurile pe care le produc.

Ne-am propus să aducem și am adus în ultima perioadă produse care să ajute fermierii să țină sub observație conceptul de management al rezistenței, în așa fel încât să nu aplice tratamente cu produse supradozate.