Revoluția industrială 4.0 – oportunități, sub impactul noilor tehnologii

0
203

Comunitatea de afaceri din sectoarele producătoare de bunuri de larg consum, logistică şi retail s-au reunit ieri, 23 mai 2018, la Palatul Universul, în cadrul evenimentului Leading through Change organizat de filiala liderului global în soluţii logistice CHEP România, pe tema Revoluției Industriale 4.0. Evenimentul a avut ca scop crearea unei viziuni asupra dezvoltării afacerilor în viitor, prin înțelegerea provocărilor şi oportunităţilor aduse de digitalizarea sectorului producător.

Compania britanică de cercetare de piață IGD a oferit, prin Ray Leung, Category Capability Manager, o perspectivă asupra tendinţelor globale în FMCG şi comerţul modern, marcate de digitalizare: orientarea consumatorilor către experienţe de cumpărare simple şi rapide, interconectivitatea produselor, personalizarea şi „hiperautenticitatea”. Alex Edge, Supply Chain Capability Manager IGD a punctat faptul că, pentru a-şi crea avantajul competitiv, companiile vor trebui să colaboreze mai bine, să utilizeze datele mai inteligent, să investească în noi tehnologii și, în final, să recruteze și să-şi instruiască personalul pentru roluri care încă nu există.

Gabriel Andronescu, Director General CHEP România, a afirmat faptul că toate companiile funcţionează în interdependenţă şi că este nevoie de mai multă colaborare pentru a crea un ecosistem sănătos şi o industrie vibrantă.

“Este obligatoriu să conştientizăm că, doar prin colaborare, punând resursele împreună – competențe, tehnologie, digitalizare – putem crea un ecosistem de afaceri sănătos și o creștere economică sustenabilă”, a subliniat Andronescu.

Juan Jose Freijo, Global Head of Sustainability Brambles a explicat de ce decuplarea de la resurse va fi noul mod de creștere economică. Una dintre cele mai importante oportunități de creștere economică e adaptarea modelelor de afaceri la circularitate, de la designul de produs și ambalaj, până la modul de operare în Supply Chain, prin întreţinere, reparaţie, reutilizare şi reciclare. Regândirea modelelor de afaceri poate soluționa lipsa de resurse umane și materie primă, așteptările consumatorilor conștienți de impactul industriei asupra mediului și presiunile legislative, ceea ce va conduce, în cele din urmă, la coagularea unui ecosistem de afaceri circular.

Revoluția industrială 4.0 în România
Evenimentul a oferit analiza oportunităţilor şi provocărilor pe care le vom întâmpina în România, din perspectiva reprezentanților EY, Ecopack, Alka, Mainfreight și CHEP.
În FMCG, principala provocare va fi reinstruirea forţei de muncă, având în vedere că sectorul de producţie trebuie să se adapteze la digitalizare şi să se pregătească pentru integrarea de posturi noi.

Barierele de implementare enunţate de companiile prezente la eveniment sunt mentalitatea, educaţia, rezistenţa la schimbare, timpul și efortul destinat reinstruirii angajaților, lipsa de predictibilitate legislativă. Există, însă, un interes evident pentru analiza oportunităţilor de dezvoltare a afacerilor pe termen lung, în context 4.0.

Revoluția industrială 4.0 deschide o perioadă de oportunități, sub impactul noilor tehnologii. Va stimula agilitatea afacerilor, a producției și a lanțurilor logistice, prin convergența noilor tehnologii. Vor scădea costurile de transport, comunicații, logistică, ceea ce va constitui un câștig pe termen lung, în eficiență și productivitate. Sporirea vitezei de reacție la dinamica cererii va creşte competitivitatea producătorilor şi pe piaţa globală.

“Noul context nu va diminua, ci va pune în valoare talentul, intuiția umană, ca factor de producţie vital. Românii vor cheltui mai mult pe servicii personalizate decât pe produse manufacturate, tendință evidentă în creșterea anuală de 3,7% în martie 2018 față de creșterea industriei de 1,4%,” a afirmat jurnalistul Radu Soviani.

Digitalizare la raft
La eveniment, reprezentanții companiilor prezente la eveniment au testat aplicaţia de realitate virtuală dezvoltată de CHEP pentru facilitarea reaprovizionării și a promoțiilor în magazine. Marco Salort, Director Instore Solutions CHEP, a subliniat modul în care, prin tehnologie încorporată în paleţii fracţionaţi folosiţi la prezentarea promoţiilor, retailerii își cresc vânzările prin oferte transmise instantaneu consumatorului aflat în proximitatea standurilor.

CHEP Pooling Services România este subsidiara liderului mondial în servicii de reutilizare prin închiriere a paleţilor şi containerelor şi parte a grupului Brambles. Compania deserveşte atât clienți internaţionali, cât şi producători locali, în principal în domeniul bunurilor de larg consum precum: produse de curăţenie şi igienă personală, băuturi, produse alimentare proaspete şi uscate, ulei şi consumabile din hârtie. CHEP Pooling Services România oferă o gamă de soluţii logistice şi servicii de consultanţă care cresc performanţa activităţilor logistice. De asemenea, modelul CHEP este unul sustenabil în esenţă, reducând riscurile operaţionale şi deteriorarea produselor.