In 2016, noua lanturi de retail alimentar din Republica Moldova – Nr.1, Metro Cash&Carry, Linella, Green Hills, Fourchette, Fidesco, IMC Market, Bonus Market, Riga Supermarket – au realizat, impreuna, o cifra de afaceri de circa 8 miliarde de lei moldovenesti, respectiv 392 de milioane de euro, in usoara crestere fata de 2015. Calculele realizate de Modern Buyer in baza informatiilor disponibile arata ca cei noua retaileri detin o cota de piata cumulata de 18,3% din total piata de comert cu amanuntul din aceasta tara.
Anul trecut, cei mai mari retaileri moderni din Republica Moldova sunt Nr. 1, Metro Cash&Carry si Linella, cei trei reusind sa realizeze, impreuna, o pondere de circa 64% din vanzarile totale realizate de companiile mai sus prezentate. Urmatorii in topul marilor lanturi de magazine din Republica Moldova sunt Green Hills si Fourchette, vanzarile cumulate ale celor doi retaileri depasind pragul de 94 de milioane de euro, in 2016. Pentru cea mai mare parte a revanzatorilor de mai sus, 2016 a fost un an de crestere. Nu este totusi de neglijat nici impactul inflatiei si cel al evolutiei cursului valutar din aceasta tara asupra rezultatelor de mai sus. Mentinerea unui trend pozitiv este o mare provocare pentru comerciantii moderni din Moldova, in conditiile intensificarii fenomenului de migratie si al reducerii remitentelor. Potrivit presei economice din aceasta tara, moldovenii au inregistrat un „record” in 2016, transferand cea mai mica suma din ultimul deceniu catre cei de acasa. Mai exact, anul trecut, moldovenii au primit de la rudele si prietenii din strainatate 1,079 miliarde de dolari. Desi Rusia a ramas principalul furnizor de remitente, valoarea acestora s-a injumatatit, iar in Republica Moldova incep sa vina tot mai multi bani din Israel, SUA, Germania, Anglia sau Romania.
Potrivit datelor centralizate de Modern Buyer, la finalul anului 2016, un numar de 16 companii de retail modern din Republica Moldova cumulau in total 398 de magazine, operate sub 20 branduri. Dintre acestea, 26 de magazine au fost deschise anul trecut, Chisinau adjudecandu-si de aceasta data mai putin de jumatate dintre ele, respectiv 12. Capitala acestei tari ramane in continuare “nucleul” comertului modern, aici functionand in prezent 264 de magazine din cele 398 existente. Anul trecut, mai multe retele de comert modern au lansat pe piata noi concepte de magazine sau au investit consistent in remodelarea celor existente. In acest an, mai multi operatori din retailul modern si-au propus noi planuri de investitii directionate catre deschiderea de noi locatii.
Potrivit celor mai recente date statistice, populatia Moldovei este de 3,55 milioane locuitori, cea mai mare parte, respectiv 50% fiind reprezentata de persoane cu varsta cuprinsa intre 19 ani si 50 de ani. Din populatia care constituie forta de munca, si anume un total de 2,6 milioane de persoane, circa aproximativ 1,4 milioane de persoane nu au un loc de munca sau sunt plecate din tara.