Remus Crăciun, General Manager, DS Smith Packaging Ghimbav, România: Suntem optimiști în legătură cu potențialul de creștere a pieței de ambalaje sustenabile din România

Remus Crăciun, General Manager, DS Smith Packaging Ghimbav, România.

Viitorul ambalajelor în România va fi determinat, în principal, de câțiva factori: legislația de mediu, accelerarea acțiunilor de responsabilitate socială din partea companiilor producătoare, dar și de presiunea consumatorilor, din ce în ce mai preocupați de produse și ambalaje prietenoase cu mediul. Remus Crăciun are convingerea că DS Smith România deține cheile de acces către descoperirea frumuseții economiei circulare.

Cum arată piața industriei de ambalaje din România? Cum descrieți această piață, în termeni de volum și valoare?

Piața industriei de ambalaje din carton ondulat – esențială pentru buna desfășurare a economiei –, s-a aflat pe un trend ascendent în ultimii cinci ani, inclusiv în perioada pandemiei de Covid-19. Dacă anul trecut a fost caracterizat de fluctuații mari, ca urmare a șocului adus de pandemie, anul acesta creșterea este și mai accentuată, odată cu escaladarea masivă a cererii de materii prime, devenite insuficiente.

Factorii care stimulează creșterea sunt determinați atât de dezvoltarea economiei, cât și de orientarea din ce în ce mai accentuată spre sustenabilitate și preocuparea de a găsi metode care să reducă impactul negativ al activităților economice asupra mediului.
Aceste tendințe sunt surprinse și de cifrele statistice, la nivel macroeconomic de ramură, unde se observă un volum de producție total de 801 milioane metri pătrați de ambalaje și o valoare de 322 milioane de euro, la nivelul anului 2020.

Care este dimensiunea businessului DS Smith în România?

Facem parte din grupul britanic DS Smith, lider la nivel european, care în România își desfășoară activitatea în mai multe sectoare aferente industriei hârtiei, reciclării și ambalajelor. Avem două fabrici de carton ondulat, la Ghimbav și Timișoara, centre de lucru la București, Timișoara și Pitești; o fabrică de hârtie de la Zărnești și puncte de reciclare în toată țara.

Suntem în topul furnizorilor de ambalaje sustenabile din România și pe activitatea noastră se bazează peste 1.000 de clienți, din toate sectoarele economice. Dacă am așeza pe o autostradă imaginară cartonul și hârtia produse de noi în fiecare zi, am parcurge zilnic un drum de la București la Frankfurt. Aceasta fără să adăugăm maculatura, pe care o reciclăm în fiecare zi în România.

Cum s-a comportat businessul DS Smith Packaging Ghimbav, în 2020?

DS Smith Packaging Ghimbav a avut o performanță peste așteptări în 2020, mai ales că am traversat o perioadă dificilă în prima jumătate a anului și ne-am confruntat cu tot felul de situații inedite. Ne-am concentrat atenția pe partea de operațional și comercial, ne-am calibrat procesele, am răspuns eficient clienților, și am reușit să ținem fabrica operațională, permanent.

Ne-am conectat rapid la nevoia clienților de a avea ambalaje disponibile, într-o perioadă de neclaritate. Am lucrat continuu, i-am susținut pentru a-și continua activitatea și pentru a livra produse esențiale: alimente sau medicamente către consumatorii finali, care au avut necesități diferite în această perioadă.

Dincolo de rezultatele financiare, vreau să subliniez importanța efortului de echipă depus de către toți angajații DS Smith pentru a asigura continuarea activității, în condiții foarte stricte de prevenire a infectării cu virusul SARS-COV-2. Fără grija, încrederea, adaptabilitatea, implicarea și tenacitatea colegilor, nu am fi reușit să susținem un nivel ridicat al performanței.

Care au fost provocările din perioda crizei sanitare?

Perioada de pandemie a anului 2020 a adus probleme cu care nu mai confruntaserăm. Era multă ambiguitate în piață, au fost întrebări la care nu aveam răspunsuri imediate, solicitări diferite ale clienților, lipseau previziunile stabile, atât pe lanțul nostru de aprovizionare, cât și al clienților. A fost o perioadă intensă, iar modul în care am reușit să ne adaptăm, mă face mândru de echipa DS Smith.

Siguranța angajaților a fost prioritatea noastră și am implementat toate măsurile pe care le-am avut la dispoziție pentru a-i proteja. Stații de igienizare speciale, asigurarea de măști, segregarea spațiilor de lucru, dezinfecții periodice ale tuturor spațiilor, fluxurilor și transportului la locul de muncă, posibilitatea de testare, pregătirea de scenarii complexe de siguranță a continuării producției – acestea reprezintă câteva dintre măsurile implementate de la început, pe care le menținem. Am reușit să evităm contaminarea în interiorul fabricii, pe toată durata pandemiei. În cazul colegilor din birou am implementat condițiile necesare de telemuncă, în așa fel încât operativitatea echipelor și comunicarea să continue, fără probleme.

Experiența noastră îndelungată, relațiile puternice pe care le avem cu clienții și furnizorii ne-au dat flexibilitatea de a ne calibra activ și eficient eforturile și de a livra la standarde înalte de calitate serviciile și produsele noastre. Am adaptat modul de lucru al echipelor de vânzări, am făcut tranziția către comunicarea online.

În ultimul an am aflat cât de rezilienți putem fi în situații neprevăzute și, pe măsură ce revenim la un ‘nou normal’, vom menține practicile care s-au dovedit eficiente.

Cum s-au comportat clienții – mai ales cei din FMCG – în timpul pandemiei?

Este adevărat că prin activitatea de la fabrica din Ghimbav avem o reprezentare mai mare a clienților din sectorul FMCG în portofoliul nostru, însă noi deservim și alte segmente importante, precum e-commerce, industrie, electronice.

Clienții noștri sunt preponderent companii din domeniul alimentar, al băuturilor alcoolice și non-alcoolice, producători agricoli și al altor bunuri de larg consum. Ne-am bucurat că și-au continuat activitatea. Am fost alături de fiecare dintre ei și am înțeles nevoia mai mare de comunicare, de acordare a unei marje de siguranță, chiar în condițiile în care nu aveau posibilitatea de a oferi vizibilitate pe termen mai lung. Acolo unde au existat scăderi ale vânzărilor, am reușit să le compensăm cu creșteri din alte categorii. De exemplu, sectorul HORECA a scăzut, însă a crescut semnificativ sectorul e-commerce.

Ceea ce ne-a surprins și ne-a motivat în plus, în perioada pe care am parcurs-o, a fost interesul clienților de a dezvolta noi proiecte. Prin conștientizarea tot mai mare a modificărilor climatice, am observat o înclinare accentuată către a explora soluții sustenabile de ambalaj. Spre exemplu, cu clientul nostru Panere, parte din Cerasus Grup, am dezvoltat o soluție de ambalaj din carton, care să-l înlocuiască pe cel de plastic. Metodologia noastră PackRight ne-a oferit instrumentele necesare pentru a gestiona colaborarea cu clienții și în aceste circumstanțe noi. Instrumentele noastre sofisticate, predictive ne acordă avantajul de a ști dinainte care sunt cerințele pentru ambalajul perfect, care să fie potrivit atât din punct de vedere al lanțului logistic, dar și din punct de vedere al cerințelor de prezentare din marile rețele comerciale.

Clientul d-voastră a ales să dezvolte o soluție de ambalaj inovativ, chiar în pandemie?

Da, dialogul nostru s-a bazat exclusiv pe inovație și sustenabilitate, ceea ce este extrem de incitant. Ambalajele pentru mere, pere, cireșe create împreună cu ei, respectă toți pilonii economiei circulare, de la design la alegerea corectă a resurselor, la evaluarea impactului asupra mediului. Nu ne puteam opri fără să abordăm un punct-cheie: protejarea brandului, cunoscut peste tot ca un simbol al gustului autentic și ca un deschizător de drumuri.

Cum s-a reflectat în activitatea d-voastră, orientarea consumatorilor și a clienților către on-line, din timpul pandemiei?

Comerțul on-line a explodat în 2020 și continuă să crească accelerat și în acest an. DS Smith a inițiat împreună cu Ipsos Mori un studiu special, la nivel de câteva țări din Europa, pentru a descoperi mai multe detalii în jurul acestui subiect. Rezultatele au reconfirmat orientarea strategică a DS Smith către sustenabilitate și perseverența noastră în a încuraja clienții să-și crească acțiunile de sustenabilitate. Astfel, 85% dintre participanții la studiu au subliniat că doresc ca produsele pe care le achiziționează să folosească cât mai puțin ambalaj, iar 29% dintre ei au spus că au renunțat la unii comercianți care folosesc un ambalaj neprietenos cu mediul. Două treimi dintre ei (68%) au arătat că petrec cât mai puțin timp posibil în magazine și doar atunci când nu au opțiunea de a comanda on-line.

În România, întâlnim aceleași trenduri în statistici, chiar dacă ele se manifestă cu o oarecare întârziere. Tot mai mulți consumatori comandă on-line, iar cei ce nu foloseau acest mod de a cumpăra, l-au descoperit. Ca urmare a schimbărilor de comportament în consum, vedem un interes sporit față de dezvoltarea de ambalaje specializate pentru comerțul on-line. Acestea pot face față solicitărilor deosebite din lanțul logistic al comerțului on-line, ce poate avea până la 50 de puncte de interacțiune, deci tot atâtea posibilități de daune și deteriorare ale produselor.

Care sunt, concret, caracteristicile acestor ambalaje destinate comerțului on-line?

Un design structural, care să permită deschiderea foarte facilă, cu elementele special create pentru o returnare simplă și fără bătăi de cap, fund întărit, dublu, pentru o rezistență crescută la zdruncinături și lovituri în tranzit. Și, după îndeplinirea acestor cerințe constructive, există posibilități de customizare, pentru a oferi consumatorilor finali o experiență de ‘unboxing’ de impact, pretabilă pentru instagram.

Noi am lansat o întreagă gamă de produse pentru e-commerce, care oferă răspunsuri tuturor acestor exigențe. Campania de comunicare a fost întâmpinată cu mare interes din partea firmelor on-line. Suntem convinși că această dinamică a pieței va continua și suntem pregătiți să lucrăm atât cu clienții existenți, care vor să își dezvolte soluții omnichannel, cât și cu clienți noi, din comerțul on-line și să îi inspirăm cu idei, care să le servească eficient businessul.

Cum ați abordat piața în 2021? Care sunt propunerile pentru clienți?

Pandemia Covid-19 a confirmat o dată în plus relevanța și importanța viziunii noastre de a redefini ambalajele pentru o lume în schimbare. Prin intermediul parteneriatului cu Fundația Ellen MacArthur, think-tank global în subiectele de strategie a viitorului, suntem conectați la cele mai noi abordări. Am așezat sustenabilitatea în centrul activităților noastre, anticipând că acest lucru ne va permite să ne susținem clienții în demersul lor către economia circulară.

Parteneriatele noastre sunt întemeiate pe încredere și viziune pe termen lung. Printr-o abordare colaborativă, explorăm posibilitățile de inovație pentru fiecare proiect în parte. Această abordare se bazează pe principiile de design circular, care urmăresc: protejarea brandurilor și a produselor, optimizarea materialelor și a structurii lor pentru a nu risipi resurse, utilizarea cât mai îndelungată a ambalajului și recuperarea lui după folosire, maximizarea eficienței în lanțul de aprovizionare, găsirea unei modalități mai bune de valorificare a sa.

Pe măsură ce ne reîntoarcem la un ‘nou normal’, vom începe să ne întâlnim fizic cu clienții și să punem în practică metodologia PackRight. Rezultatul va fi cel mai potrivit ambalaj, gândit în mod exclusiv pentru fluxul logistic și pentru nevoile de prezentare ale clientului.

Cât de pregătită este piața din România pentru inovație și design, în materie de ambalaj?

România are o economie aflată în creștere, această creștere fiind acompaniată de o creștere a deșeurilor generate per locuitor. Din păcate, statistica arată că avem încă mult de lucru la capitolul reciclare; aici suntem pe penultimul loc din Europa*.
În acest context, strategia de ambalaj a companiilor joacă un rol esențial, iar colaborarea cu un partener precum DS Smith poate să ajute la găsirea acelor soluții care să maximizeze longevitatea ambalajului, care, la capătul ciclului de folosire, să fie reciclabil și biodegradabil.

Ambalajele concepute și produse la DS Smith Ghimbav și Timișoara sunt 100% reciclabile, și orice client care dorește să ni se alăture în economia circulară, este bine-venit!

Pentru un viitorul sănătos al planetei și al României este esențial să aprofundăm subiectul inovației și al designului în domeniul ambalajelor, să investigăm rapid metodele de înlocuire a plasticului, să reducem cantitatea de deșeu produsă – o cerință tot mai frecventă a consumatorilor finali.

Echipa DS Smith are experiența necesară în gestionarea aspectelor complexe ale strategiei de ambalaj și un record excelent de livrare de rezultate pentru companii din toate sectoarele economiei.

Există potențial de creștere în piața din Romania pentru ambalajele sustenabile? Cum arată viitorul?

Suntem optimiști în legătură cu potențialul de creștere a pieței de ambalaje sustenabile din România. Pe de o parte, creșterea va veni din continua dezvoltare a României în următorii ani, a extinderii anumitor sectoare precum e-commerce, cât și din interesul crescut de a înlocui folosirea plasticului.

Partenerii noștri actuali de discuție pe aceste teme, în România, sunt în general companiile multinaționale. Dar am fost plăcut surprinși să vedem cât de mult crește interesul în rândul publicului, mai ales în mediul urban, unde oameni obișnuiți vin cu întrebări de genul: cât de sustenabil este ambalajul vostru? Cum contribuiți la recuperarea lui după folosire? Ce măsuri de sustenabilitate propuneți? Ce pot face cu această cutie, după ce o folosesc? Unde se duce ea?

Vedem deja că produsele bio sunt expuse pe rafturile marilor comercianți în ambalaje simple, de hârtie reciclabilă maro, cu tipar minimalist, cu informații despre posibilitățile de reciclare, deci conexiunea între ambalaj sustenabil și produs bio este deja făcută în segmentul de consumatori exigenți, dispuși să ia atitudine în legătură cu protejarea naturii. De ce să nu credem în asta?!

Prin Strategia de Sustenabilitate ‘Now and Next’ , DS Smith are ca țintă înlocuirea a 1 miliard de bucăți de plastic la nivel global și implicarea în discuții legate de sustenabilitate și economie circulară a peste 5 milioane de oameni. Iar aceste ținte sunt stabilite pe termen scurt. DS Smith România urmează aceeași direcție și dezvoltă din ce în ce mai multe proiecte de acest fel cu clienții locali.

*Sursa: https://www.statista.com/statistics/1219551/municipal-waste-recycling-eu-by-country/