Polonia: Operatorii Horeca se bazeaza pe Euro 2012 pentru relansarea vanzarilor

Anul 2011 a reprezentat un punct de cotitura pentru piata poloneza de Horeca, fiind marcat de aparitia primelor semne de redresare, de la izbucnirea crizei financiare. Potrivit PMR Research, piata restaurantelor a crescut cu 0,8% anul trecut, iar pentru 2012 se asteapta la o imbunatatire.

Conform estimarilor cuprinse in studiul “HoReCa market in Poland 2012. Analysis of the market and growth forecasts for 2012-2014” realizat de PMR Research, valoarea pietei de restaurante, care include restaurante, pizzerii, fast-food-uri, cafenele, baruri, pub-uri si cluburi, s-a majorat cu 0,8% in 2011, ajungand la 18,3 miliarde zloti polonezi (4,36 miliarde euro, la rata de schimb actuala).

“Principalii factori de crestere au fost reprezentati de imbunatatirea perceptiei consumatorilor, in special in prima jumatate din 2011, conditiile meteorologice mai favorabile decat in anul anterior, precum si absenta evenimentelor catastrofale (anul 2010 fiind marcat de accidentul aviatic in care au murit mai multi oficiali polonezi, precum si de inundatii)“, a explicat Jarosław Frontczak, retail analyst la PMR.
kfc_cr
Datele arata ca valoarea pietei s-a diminuat constant din 2009, cand a scazut cu 4% fata de anul anterior, pana la 18,5 miliarde zloti (4,6 miliarde euro). In 2010, a scazut cu 1,5%, pana la 18,2 miliarde zloti.

Pe de alta, parte, factorii care au avut un impact negativ asupra pietei restaurantelor au fost cresterea preturilor materiilor prime si ale produselor alimentare, persistenta crizei in zona euro, precum si o scadere a increderii consumatorilor, incepand cu iulie 2011.

“O alta tendinta observata a fost cresterea concurentei si scaderea numarului de restaurante independente, ce nu fac parte din marile lanturi. Desi media cifrei de afaceri a crescut usor in comparatie cu 2010, proprietarii de restaurante sunt nevoiti sa faca economii din cauza cresterii costurilor si a valorilor de tranzactionare inca mici”, arata Jarosław Frontczak.

Comparand rezultatele noului sondaj, realizat in randul a 600 de restaurante din Polonia si cuprinse in studiul mentionat, cu rezultatele unui studiu similar realizat anul anterior, se poate observa o imbunatatire clara a veniturilor din vanzari raportate de catre restaurante. Astfel, unul din trei restaurante a avut venituri de pana 50.000 zloti in 2011, cu 15% mai putine decat anul anterior; unul din cinci a raportat venituri intre 51.000 si 100.000 de zloti, la fel ca in 2010, iar un numar similar a inregistrat vanzari cuprinse intre 101.000 si 250.000 zloti, in crestere cu patru puncte procentuale fata de anul precedent. In acelasi timp, unul din zece restaurante a avut venituri cuprinse intre 251.000 si 500.000 de zloti, de asemenea in crestere cu patru procente fata de anul anterior, iar ponderea restaurantelor cu venituri cuprinse intre 501.000 si 1 milion de zloti a crescut de la 4% in 2010 la 9% in 2011.

Restaurantele de hotel au avut cea mai optimista evaluare a performantei anul trecut. Acestea au avut cele mai multe sanse, decat orice alta categorie, sa inregistreze o crestere a vanzarilor în 2011, fiind totodata departe de a raporta o scadere (cu aproape 50% mai putin fata de alte categorii). Le cealalta extrema s-au situat barurile, trei din patru astfel de locatii inregistrand scaderi ale vanzarilor in 2011.

In ceea ce priveste evaluarea situatiei de pe piata de Horeca, se observa o imbunatatire comparativ cu anul precedent. Desi per total evaluarile au ramas in teritoriu negativ, ponderea raspunsurilor negative a scazut cu patru puncte procentuale, ponderea celor neutre a crescut, iar a celor pozitive a stagnat. Pentru 2012 se previzioneaza o redresare a pietei restaurantelor, cu o crestere 4,6%.

„O mare parte din aceasta crestere va fi generata de catre Campionatul European de fotbal Euro 2012, ce va avea loc in perioada 8 iunie – 1 iulie a.c. Excluzand acest factor, este putin probabil ca piata sa creasca mult mai mult decat in 2011. Acest lucru se datoreaza faptului ca, in continuare, clientii, atat persoane fizice cat si juridice, sunt ingrijorati de cresterea cheltuielilor”, spune Jarosław Frontczak.

Insa se asteapta ca Euro 2012 sa genereze o crestere substantiala a pietei in acest an, de vreme ce pub-urile si restaurantele vor beneficia de campanii de promovare, precum si de un mare numar de fani si turisti ce vor fi prezenti in timpul turneului. Potrivit raportului citat, proprietarii de pizzerii si restaurante de hotel sunt cei mai optimisti cu privire la perspectivele de crestere: aceste doua categorii sunt singurele in care ponderea respondentilor care prevad o crestere a vanzarilor o depaseste pe a celor care se asteapta la un declin. Proprietarii de pub-uri si baruri sunt cei mai pesimisti, doar unul din cinci respondenti prevazand o crestere a vanzarilor in 2012.

„Criza economica a provocat o schimbare evidenta in comportamentul consumatorului, iar piata Horeca din Polonia reflecta efectele eforturilor de a limita cheltuielile de consum. Pe parcursul anilor de pre-criză, piata a inregistrat o imbunatatire substantiala, iar de atunci nu a reusit sa recupereze si sa revina la aceeasi valoare. De exemplu, in 2008, valoarea pietei restaurantelor se situa la 19,4 miliarde zloti. Cu toate acestea, investitiile semnificative ale companiilor ce opereaza lanturi de restaurante, hoteluri si unitati de catering precum si redresarea economiei poloneze au adus primele semne de ameliorare a pietei, care ar trebui sa se consolideze in continuare datorita campionatului EURO 2012”, concluzioneaza Jarosław Frontczak.
coffe_heaven_cr
Rezultatele studiului confirma faptul ca polonezii isi pun mari sperante ca piata se va redresa datorita Euro 2012. Dintre respondentii care se asteapta la vanzari mai mari in acest an, aproape unul din doi (47%) se bazeaza pe acest turneu ca factor-cheie, urmat de circa 25% care mentioneaza observarea unui numar mai mare de clienti, precum si a unor vanzari mai mari, iar 19% cred ca situatia macroeconomică se va imbunatati.
Pe piata poloneza, cea mai stransa lupta pare sa se dea intre segmentul cafenelelor si cel al pizzeriilor. Unul dintre cei mai importanti jucatori este Coffee Heaven (Whitbread), care concureaza cu Costa Coffee, Café Nescafe, iCoffee W Biegu Café, Starbucks (Am-Rest), McCafé (McDonald’s), precum si marii operatori de statii de benzinarii, ca BP cu Wild Bean Café si PKN Orlen cu Stop Café.

Pe piata marilor lanturi de restaurante opereaza AmRest – ce detine KFC, Pizza Hut si Burger King, McDonald’s, Sfinks Polska – Sphinx, Chlopskie Jadlo si Wook, dar si Subway, pizzeriile Da Grasso, Telepizza, Dominium s.a.m.d. Locatiile fast-food reprezinta cel mai mare segment din piata restaurantelor, avand o pondere de aproximativ 40% din totalul vanzarilor si 48% din numarul total de locatii.

Raportul “HoReCa market in Poland 2012. Analysis of the market and growth forecasts for 2012-2014” este realizat de PMR Research si se bazeaza pe rezultatele unui sondaj efectuat pe 600 de locatii ce activeaza in segmentul Horeca in Polonia.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.