Piata poloneza de retail a crescut pana la 56,7 miliarde euro in 2014: 55% din vanzari sunt realizate de catre primii zece jucatori

0
191

Piata poloneza de retail a atins in 2014 valoarea de 238 miliarde zloti polonezi, respectiv 56,7 miliarde euro, reprezentand o crestere de circa 3,2% fata de 2013, potrivit celui mai recent raport “Grocery retail in Poland 2015. Market analysis and development forecasts for 2015-2020“, realizat de compania de cercetare PMR. Conform studiului citat, 55% din vanzari sunt realizate de catre primii zece jucatori din piata de retail, inclusiv retele in franciza. Din totalul magazinelor, doar o treime dintre acestea comercializeaza numai alimente – magazinele de mici dimensiuni care comercializeaza alimente detin o cota de piata de 29%, reprezentand cel mai mare canal de distributie de produse alimentare de pe piata. Datele cuprinse in raport arata ca 90% dintre magazinele alimentare din Polonia au o suprafata de pana in 300 mp. Aceleasi date releva ca pe aceasta piata exista aproximativ 2.200 de piete agro-alimentare.

In ceea ce priveste prezenta marilor retaileri, Jeronimo Martins este cel mai mare jucator din piata poloneza de retail, detinand o cota de piata de 15%, in timp ce lantul „abc” este cel mai extins, operand practic 6% din magazinele functionale de pe piata. Retailerul francez Auchan detine cele mai mari magazine din punctul de vedere al suprafetei de vanzare – in medie, peste 10.000 mp, iar Lidl, Tesco si Biedronka realizeaza cele mai mari investitii in marketing si publicitate, valoarea bugetelor depasind in 2014 un miliard de zloti polonezi.

Tendinte
• Desi numarul de magazine alimentare scade de la un an la altul, suprafata medie a unui magazin a crescut la aproximativ 100 mp.
• Formatele mari de magazine – hipermarketuri, supermarketuri și magazine de discount – detin mai mult de jumatate din piata de retail alimentar din Polonia.
• Jeronimo Martins Polska este liderul clasamentului celor mai mari retaileri alimentari si a doua cea mai mare companie din Polonia.
• Magazinele mici raman cel mai mare canal de distributie din comertul alimentar.
• Lanturi de francize (de exemplu, abc, Žabka, Nasz Sklep) sunt cele mai extinse.

Conform analistilor PMR, formatele de retail sunt in continua schimbare: hipermarketurile au tendinta de a deveni din ce in ce mai compacte, in timp ce magazinele de tip discount incep sa semene cu supermarketurile (de exemplu, Biedronka detine deja un magazin cu raion cu servire asistata).
Ultimii ani au fost marcati de ceea ce s-a numit “razboaiul preturilor”, ceea ce a dus la o reducere a diferentelor de pret practicate de diferite formatele de retail. Tinand cont de deflatia preturilor la alimente si in incercarea de a-si proteja performantele, unele lanturi au decis sa-si dezvolte anumite raioane, pentru a se diferentia: de exemplu, s-au focusat fie pe sortimentatia de produse proaspete, fie pe gama produse premium sau pe cea de produse non-food.

“Deflatia din preturilor la produsele alimentare a afectat rata de crestere a pietei, desi conform estimarilor noastre, in 2014, piata s-a extins într-un ritm mai rapid decat in anul precedent. Deflatia prelungita va conduce, de asemenea, la o crestere a pietei in acest an. Cu toate acestea, prognozele noastre indica faptul ca deflatia ar fi intrat pe un trend descendent la sfarsitul sezonului de vara 2015, ceea ce va duce la un an mai bun decat cel anterior. De asemenea, piata este puternic afectata de obiceiurile de consum aflate in continua schimbare: in prezent, oamenii tind sa faca cumparaturi mai aproape de casa si acorde o atentie sporita calitatii produselor si ingredientelor”, a declarat Jarosław Frontczak, PMR Head retail market Analyst.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here