Peste 130 de participanți au fost prezenți la lucrările Ro-Export Forum, eveniment organizat de Modern Buyer cu participarea APAR (Asociaţia pentru Promovarea Alimentului Românesc), la Bucureşti, pe 6 Iunie 2019, la hotel Ramada Parc, Sala Terra Grand Ballroom.
Evenimentul a prilejuit identificarea unor modele de parteneriat de succes între producătorii români şi distribuitorii de produse româneşti pe pieţele externe. Conferinţa a adus în prim plan instrumentele de promovare ale producătorilor români peste hotare, oportunităţile existente, cerinţele legislative.
Lucrările forumului au fost deschise de Ștefan-Radu Oprea, Ministrul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat.
Reducerea deficitului comercial este un obiectiv al comerțului românesc, iar acest lucru se poate face doar cu ajutorul exportatorilor şi al programelor specializate din cadrul ministerului, a declarat ministrul pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat, Ştefan Radu Oprea.
„Exportatorii reprezintă una dintre soluţiile pe care le avem pentru a reduce acest deficit. Cum reuşim să sporim exporturile României? Prin dumneavoastră şi prin programele dedicate, specializate, pe care le avem în cadrul ministerului”, a precizat Oprea.
Ministrul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat sprijină exportul produselor româneşti prin două programe, unul fiind cel de Promovare a Exportului, care are anul acesta un buget de 70 de milioane de lei, dedicat firmelor care participă cu brand naţional în pavilion naţional la târguri şi expoziţii prin asociaţiile patronale. Cel de-al doilea este Programul de Internaţionalizare, care se adresează direct exportatorilor care doresc să participe la târguri şi expoziţii în nume propriu.
În opinia acestuia, misiunile economice reprezintă un alt răspuns la „obiectivele clare şi ofensive ale industriei” de a fi prezenţi pe anumite pieţe.
„Am convenit împreună cu reprezentanţii dumneavoastră în Consiliul de Export să resetăm gândirea referitoare la aceste misiuni economice. Ele nu vor mai fi exploratorii. […] Vă invit să definiţi acele interese ofensive pe care le simţiţi ca o nevoie.”
Reprezentanţii MMACA au început să lucreze la varianta Strategiei de Export de după 2020, dar care ar trebui adaptată la conjunctura internaţională a comerţului, despre care Oprea a declarant că nu este tocmai cea mai favorabilă.
„Am început deja să lucrăm la varianta de după 2020 a Strategiei de Export, pentru că actuala strategie are ca termen de valabilitate 2014-2020. Vă invit să o citiţi. Personal, nu cred că este cea mai bună strategie pe care o avem astăzi, pentru că nu ţine cont de conjunctura internaţională a comerţului, care nu este tocmai cea mai favorabilă. Sunt lucruri care ne pot afecta, inclusiv pe noi, pentru că o scădere a comerţului internaţional, implicit, poate să aibă şi implicaţii asupra exporturilor României.
“Suntem o ţară în care 75% din export merge către ţările UE, restul pe alte pieţe”, a subliniat ministrul pentru Mediul de Afaceri.
Oprea a anunțat că România a înregistrat o cifră de 15 miliarde de euro, în schimburile comerciale cu Italia, iar acest lucru a fost posibil datorită exportatorilor români şi comunităţii puternice de români din Italia.
„Avem o cifră record de 15 miliarde de euro pe schimburile bilaterale comerciale cu Italia, echilibrat 7 şi 7 miliarde import/ /export. Cum am realizat lucrurile acestea? Prin dumneavoastră şi comunitatea puternică de români care se află în Italia şi au nevoie de produsul românesc”, a explicat ministrul pentru Mediul de Afaceri.
Preşedintele Asociaţiei pentru Promovarea Alimentului Românesc (APAR), Ştefan Pădure, a anunțat care sunt principalele programe și instrumente de promovare la export: Programul de Internaționalizare (PINT), Programul de cooperare româno-elvețian pentru IMM-uri, Enjoy, It’s From EUROPE – Reg. UE 1144/201, Programul National e Dezvoltare Rurala – PNDR, Programul de Promovare a Exportului (PPE).
Din păcate, Ministerul Agriculturii gestionează Măsura 3 din PNDR 2020 o măsură prin care acţiunile de promovare sunt finanţate cu 70% bani nerambursabili, dar care este inactivă și a fost deficitar scrisă.
Președintele APAR a amintit că sectorul alimentar beneficiază în acest an de circa 9 milioane de lei pentru promovarea exporturilor la târgurile internaţionale, dintr-un total de 70 de milioane de lei credite de angajament alocate pentru toate sectoarele economiei naţionale.
„Sectorul alimentar are o sumă de circa 9 milioane de lei pe toate acţiunile, adică în jur de două milioane de euro, pentru promovarea exporturilor. […] La Anuga vom avea 1.000 de mp şi 74 de producători români.”, a mai spus Pădure.
Prin activitatea sa, APAR a obținut parteneriate cu autoritățile publice în realizarea a peste 50 de evenimente de promovare a alimentelor românești (la târguri și misiuni economice internaționale) și s-a implicat în modificarea Programului de Internaționalizare a operatorilor economici români.
La eveniment au participat peste 50 de producători români, exportatori din toate segmentele FMCG, dar şi 11 cumpărători profesionişti din diverse pieţe europene. Dintre producătorii prezenţi la eveniment amintim: Cris Tim, Grande Gloria, Băneasa, Râureni, Ocean Fish, Contec, Caroli Foods, Josi, Vitamin Aqua, De la Ferma, Cotnari, Dobrogea, Fares, Friesdland, Intersnack, Legume Fructe Buzău, Marcel, Natural Company, Ostrovit, Phoenixy, Prefera, Pirifan, Unilact, Vascar, Vel Pitar, Zarea şi alţii.
Mulțumim tuturor participanților și partenerilor noștri, care au făcut posibil acest eveniment!