Pawel Musial: Din 2021, Profi va activa cu patru formate pe piața locală

Pawel Musial, Directorul General al Profi Rom Food, confirmă că lanțul de magazine pe care îl administrează este angajat într-o competiție dură pentru a obține statutul de vicelider al comerțului alimentar românesc, până în 2024.

Lansarea proiectului Monaco, în 2020, a fost de altfel, cum îi place managerului polonez să spună, „prima sută de metri parcursă dintr-un maraton, la capătul căruia, Profi va avea o cu totul nouă înfățișare”. În cadrul primelor două magazine Monaco, de la Ploiești și Craiova, s-au înregistrat în 2020 creșteri L4L de două și chiar trei cifre, ceea ce confirmă că strategia și noul model de gândire al managementului se pliază pe așteptările consumatorilor.


Domnule Pawel Musial, ce misiune vi s-a încredințat în calitate de Director General al Profi Rom Food, anul trecut, când v-ați reîntors în România?

Mi s-a cerut să adaptez compania la noua realitate și la noul mediu de business. Mai apoi, să-mi protejez colegii și clienții de efectele pandemiei. Dacă ar fi să mă folosesc de o comparație plastică, aș spune că în prima etapă, o rachetă propulsează naveta spațială în stratosferă, și apoi se desprinde. Ulterior, un alt sistem preia controlul zborului și direcționează nava, cu finețe, către destinație.

Tot așa, după etapa inițială de extindere, care a pus Profi pe harta comerțului cu amănuntul din România, a venit o a doua etapă în care, pe lângă rezultatele cantitative, Profi trebuie să se concentreze pe o mai bună adaptare la un mediu mai competitiv, prin consolidarea propunerii de valoare. Aceasta este misiunea mea.


Care a fost evoluția financiară a Profi în 2020 și cum explicați rezultatele?

Având în vedere circumstanțele, rezultatele noastre au fost bune. Ne bucurăm că la sfârșitul anului, Profi înregistra o tendință de creștere atât în vânzări, cât și în profitabilitate. Desigur, creșterea a fost sub cea estimată, dar având în vedere restricțiile impuse de pandemia cu virusul Covid-19 și măsurile firești pe care țara, dar și rețeaua noastră au fost nevoite să le ia pentru a proteja sănătatea angajaților și a consumatorilor, apreciez că rezultatele au fost de natură să ofere un anumit grad de satisfacție. Profi a încheiat 2020 cu o cifră de afaceri de 8,83 mild. lei.


Ce anume a generat cea mai mare creștere (și ce format de magazin)?


Magazinele Loco au adus cele mai bune rezultate. Creștere au înregistrat și cele mai mici magazine City. Magazinele mai mari, situate în apropierea școlilor și a altor puncte de tranzit intens au avut de suferit, din cauza lockdownului și programului limitat de funcționare. Pandemia a schimbat prioritățile de cumpărare ale consumatorilor, produsele alimentare și alimentele perisabile au dominat vânzările. Acest lucru a determinat, în unele cazuri, creșteri de 100% ale categoriilor gastro și to go. Acest lucru s-a întâmplat cu precădere în magazinele noastre pilot, dar pare a fi o tendință foarte promițătoare, pe care în continuare o studiem.

Veți deschide mai multe magazine concept în acest an? Unde anume?

Cu siguranță. Vom inaugura în curând un concept nou în Timișoara. Va fi un mic supermarket, cu elemente de convenience, similar cu magazinele pe care le puteți întâlni în lanțul Żabka, din Polonia. În total, veți vedea patru noi formate, modernizate, derivate din conceptul Monaco.

Estimez că vom deschide aprox. 30-40 de astfel de magazine remodelate, numai în acest an. Filozofia noastră presupune să reîmprospătăm magazinele existente, prin adăugarea unor funcționalități noi, urmând ca mai apoi să comparăm performanța magazinelor noi față de cele vechi.

Pe baza rezultatelor, vom decide pe ce cale să mergem mai departe, în viitor.


În 2021, Profi lansează un nou concept de magazin, al patrulea format de pe piața locală. Profi Go este deocamdată un proiect-pilot, care se adaugă formatelor existente: City – magazinul de la colțul blocului, Loco – magazinul rural și „Super” – supermarketul cu un sortiment bogat de produse de luat la pachet.

Care au fost beneficiile tangibile după inaugurarea primului depozit cu temperatură controlată al Profi?

Această nouă unitate ne oferă o independență mai mare, precum și flexibilitatea de a lucra cu furnizorii mai mici, locali. De altfel, intenționăm să construim câte un astfel de depozit în toate centrele noastre de distribuție din țară.


Amplasată în cadrul CTP Park Bolintin Deal, unitatea logistică inaugurată în octombrie 2020 poate primi zilnic marfă de la 150 de camioane mari și poate încarca 200 de camioane de distribuție. Depozitul acoperă întreaga gama de temperaturi: ambientală și controlată – pentru produse proaspete și congelate.

Ați avut o serie de inițiative remarcabile în timpul lockdownului, inclusiv livrarea gratuită a produselor comandate pentru consumatorii din 40 de localități, prin intermediul platformei vecinultau.ro. Veți dezvolta astfel de inițiative, în online, în viitor?


Conceptul nostru este bazat pe proximitate, noi deservim consumatorii chiar în preajma locuinței lor. Suntem conștienți de oportunitatea pe care ați menționat-o, dar nu avem astfel de planuri în viitorul apropiat. Nu este necesar să acoperim toate oportunitățile.
Planul nostru este să creștem calitatea și resursele, să fim cei mai buni din clasă pe segmentele de proximitate și convenience, în România.

Care dintre obiectivele de afaceri pentru 2020 nu a putut fi atins?

Ne așteptam la vânzări mai mari și la o profitabilitate mai bună, dar din cauza pandemiei, unele proiecte au demarat cu oarecare întârziere sau am fost nevoiți să ne repliem. Vorbesc de proiecte minore, care presupuneau interacțiune umană și contact direct, dar care ar fi pus sănătatea oamenilor în pericol. Chiar și așa, niciun proiect major planificat pentru 2020 nu a fost oprit și nimic nu va schimba dinamica propunerii noastre unice de vânzare.

Noile reglementări și restricții dictate de criza sanitară (magazinele se închid mai devreme etc.) au un impact negativ asupra magazinelor fizice. Cum intenționați să vă adaptați la cerințele actuale?


Aceasta este o companie care respectă legea și sunt încrezător că vom găsi modalități de adaptare a magazinelor la schimbările din legislația centrală și locală, oricât de greu ar fi. Deocamdată, ne străduim să încurajăm cât mai mulți consumatori să viziteze magazinele în timpul zilei, de exemplu, dar vom căuta și alte posibilități.

Cum va afecta puterea de cumpărare mai mică a consumatorului român strategia d-voastră de afaceri pentru prima jumătate a anului 2021?


Oamenii tind să cheltuiască mai puțini bani, deoarece viitorul este nesigur. Sunt mai concentrați pe produse de bază, prețuri mai mici, bunuri strict necesare și își limitează numărul de vizite la magazine. Aceasta înseamnă că produsele de impuls vor avea de suferit. Ca urmare, noi ne adaptăm politica de prețuri și sortimentul la noua realitate.

Pe de altă parte, noul nostru concept de magazine Profi Go vine ca răspuns la restrângerea locurilor din care oamenii își pot cumpăra alimente de calitate și ieftine, și explică succesul fiiGo. Cum restaurantele sunt foarte afectate de criza sanitară și cererea de mâncare gata preparată a crescut, ne-am extins oferta cu produse de tip convenience: pizza, hot – dog etc., alimente gustoase, realizate de cei mai buni specialiști și cu cele mai bune prețuri din țară pe segmentul gastro și bistro.

Cum arată bilanțul magazinelor Agent? Ce trebuie să știe cei interesați de condițiile de eligibilitate pentru a se implica în acest proiect al rețelei Profi?

Cifra de afaceri pe magazinele Agent este mai bună decât în magazinele gestionate în mod tradițional. Agenții noștri ne pot ajuta să înțelegem mai bine consumatorii și să facem magazinul mai atractiv. Ei ne ajută să adaptăm prețurile și oferta de sortimente la nevoile locale. Acest lucru nu este posibil în modelul tradițional. Vrem ca toți managerii de magazine să ia în considerare posibilitatea de a deveni agenți și să invite și alte persoane cu experiență comercială să se alăture lanțului Profi.

Avem un program de instruire pentru a-i ajuta să înțeleagă sistemul nostru. În acest moment avem mai multe solicitări decât este necesar, dar așteptăm să fim contactați, în continuare. Toate informațiile sunt disponibile pe site.

Luăm în considerare opțiunea ca toate magazinele aflate pe creștere în următorii 3-4 ani să fie gestionate de agenți.

Vom vedea o extindere a lanțului Profi în acest an?


Extinderea va continua la rata actuală, de peste 200 de magazine anual.

Cum comentați zvonul potrivit căruia este doar o chestiune de timp până când rețeaua Profi va fi cumpărată de Biedronka?


Este normal ca cineva să vină să propună o achiziție. Am auzit zvonurile, dar din moment ce nu am cunoștință despre nicio ofertă concretă, nu comentez zvonuri. Aceasta este o întrebare care trebuie adresată investitorilor.

Profi este rețeaua de retail modern cu cea mai mare acoperire geografică din România, cu peste 1.400 de magazine deschise în peste 650 de localități și o echipă ce însumează mai mult de 21.000 de membri.