Oana Stincel, Macromex: Piața de ready to eat/heat/cook este din ce în ce mai vizibilă și în România

Macromex a lansat anul trecut o gamă de ready meals care își propune să aducă conceptul de fine dining mai aproape de consumator. Într-un interviu acordat recent, Oana Stincel, Marketing Director la Macromex, explică tendinţele şi argumentele care au stat la baza lansării brandului Food & Glory, dar şi aşteptările pe care compania le are de la acest brand care democratizează experiențele de “fine dining”.

Autor: Roxana Baciu

Cum s-a născut brandul Food & Glory și care au fost insight-urile care au dus la decizia de a crea brandul?

Tendințele piețelor din Europa arată o schimbare continuă în ceea ce privește modul de a găti și a mânca. De la ingrediente de bază, la preparate gata făcute; de la timp îndelungat petrecut în bucătărie, la cât mai puțin timp alocat gătitului; de la complicat, la cât mai simplu. Ceea ce a rămas, însă, pe radarul tuturor este calitatea mâncărurilor, un aspect de la care oamenii nu sunt dispuși să facă niciun compromis. Cu toții ne dorim să mâncăm bine și, mai mult, să îi impresionăm pe cei dragi cu mese speciale, de bună calitate, ca la restaurant, chiar dacă nu dispunem întotdeauna de timpul sau cunoștinţele necesare.

Ce aţi observat în piața de la noi și v-a determinat să intrați în acest segment?

Pe piața din România, deși încă discretă, am observat apariția pe rafturile magazinelor a unor branduri dezvoltate la nivel local, alături de cele ale retailerilor. Mai mult, în întâlnirile avute cu reprezentanți ai marilor retaileri, pe tema lansării primelor categorii din brandul Food&Glory, feedback-urile au fost din cele mai bune. Un astfel de exemplu este: “Noi ne bucurăm să vedem că intră pe piața din România branduri cu potențial, de la jucători care pot educa piața înspre consumul produselor de tip “ready meals”. Astfel, categoria începe să se contureze din ce în ce mai bine și la noi.

Cum s-a născut denumirea Food & Glory?

Am pus noi timpul și expertiza necesare, cele mai bune ingrediente și rețete, astfel încât oricine îl prepară să poată impresiona orice audiență. “Te transformi într-un Chef, la tine acasă, ca prin magie“. Așadar, numele brandului a reieșit chiar din arhitectura lui: „We make the FOOD, You take the GLORY!”

Cum pozitionați brandul?

Vorbim de mâncare ca la restaurant, de care te poți însă bucura chiar în confortul casei tale. Așadar, poziționarea este premium, așezând brandul la un prag superior față de produsele obișnuite de supermarket, însă sub prețul unor produse similare din restaurante.

În acest moment, gama Food & Glory include paste şi carne. De ce aţi început cu acestea?

Am ales pentru început produse cât mai greu de replicat acasă, tocmai pentru a sublinia esența brandului Food & Glory. Pastele umplute Food & Glory sunt făcute în Italia, cu ingrediente excepționale italienești, după rețete tradiționale. Multe dintre ingredientele ce alcătuiesc umplutura sunt de origine protejată, din regiuni renumite pentru savoarea distinctă a aromelor respectivelor ingrediente. De exemplu, vom găsi în umplutura pastelor ingrediente precum Prosciutto di Parma, Parmigiano Reggiano sau brânză Asiago.
După ce este porționată, condimentată și marinată, carnea Food & Glory este gătită lent, ore îndelungate, la temperaturi scăzute, printr-o tehnologie specială, obținând astfel o friptură suculentă și fragedă, care se topește în gură, indiferent că vorbim despre carne de porc, vită sau miel.

Ce rol îndeplineste Food & Glory în portofoliul Macromex?

Food & Glory deschide pentru Macromex un nou capitol, prin intrarea într-o categorie nouă: chilled ready meals. Încurajați de succesul Edenia – masterbrand al mâncării congelate – lansarea Food & Glory își propune să scrie încă o pagină de succes, cel puțin la fel de răsunătoare.

Cum a performat gama până în prezent?

Nici un nou început nu este ușor, mai ales atunci când vorbim de produse „chilled”, cu termen de valabilitate mult mai scurt, dar și de produse și categorii relativ noi pentru piața locală. De aceea, provocările pot apărea la fiecare nivel: o nouă disciplină și un nou mod de lucru în cadrul forței de vânzări (ca urmare a dinamicii și termenelor de valabilitate diferite ale produselor chilled vs. frozen), un nou dialog cu fiecare canal comercial și fiecare client (în special legat de alocarea spațiului, poziționarea și semnalizarea la raft a noilor categorii), o nouă interacțiune cu consumatorii (un nou proces de educare vis-à-vis de atributele și beneficiile acestor produse deosebite). De altfel, campania noastră de lansare este una mai degrabă rațională și are rolul de a explica “secretele” din spatele acestor produse de-a dreptul spectaculoase.

Din portofoliu de lansare s-au desprins însă produse “vedetă” sau “tractor”: în cazul pastelor umplute este vorba de celebra Prosciutto di Parma și Parmigiano Reggiano, iar în cazul cărnurilor gătite lent, sous-vide, pe lângă piciorul de miel, care a făcut o figură frumoasă de sărbătorile pascale, carnea de vită pare să ocupe, cel puțin momentan, locul fruntaș.

Cum va fi dezvoltată ca gamă de produse și distribuție?

Brandul Food & Glory își propune să acopere o gamă largă de produse și categorii, promițând consumatorilor o experiență „fine dining” acasă.

Cum arată acum piața din România de ready meals ca ofertă, concurență, ofertă și grad de maturizare?

Piața de ready to eat/heat/cook este din ce în ce mai vizibilă și în România. Estimările făcute de noi, pe cele două categorii în care am lansat brandul, paste umplute și carne sous-vide, indică o piață cumulată de 166 milioane lei în 2022. Deși este încă o categorie aflată destul de „la început”, credem că dinamica va fi una spectaculoasă, ca urmare a adoptării rapide de către un public tot mai larg a unui stil de viață mai degrabă modern și dinamic. Desigur că această dinamică va fi influențată în mod direct de brandurile care vor intra în categorie și de activitatea lor.