Nicolae Liviu Blaga, Sole Mizo: „Dorim sa mentinem un ritm de crestere al cifrei de afaceri de 15-20%, in 2018”

0
636

In 2018, Sole Mizo aniverseaza 10 ani de prezenta pe piata. Un excelent moment de bilant de business pentru directorul general al companiei, Nicolae Liviu Blaga. Intr-un interviu acordat publicatiei Modern Buyer, acesta a detaliat cateva dintre proiectele de succes ale Sole Mizo Romania, dar a raspuns si invitatiei noastre de a vorbi, succint, despre 2018.

In cifre, cum arata astazi businessul Sole Mizo Romania?

Este o mare bucurie sa ma gandesc la momentul zero, cu atat mai mult cu cat, in toti acesti ani, am reusit sa ne indeplinim majoritatea obiectivelor propuse si asumate pentru piata din Romania. Astazi, Sole Mizo este un business frumos, complex, stabil, construit in jurul a doi mari piloni: lactate si mezeluri. Suntem prezenti in aceasta din urma categorie de patru ani, mezelurile reprezinta astazi o pondere de circa 10% din cifra de afaceri anuala. Am incheiat 2017 cu o cifra de afaceri de peste 24 de milioane de euro, in crestere cu peste 20 % fata de 2016 si ne mandrim cu un portofoliu de aproape 250 de articole diferite. Sole Mizo Romania este firma-fiica a Sole Mizo SA Ungaria, parte din grupul Bonafarm cu o cifra de afaceri de peste 600 milioane euro in domeniul produselor alimentare. Cu doua centre logistice in Timisoara si Bucuresti reusim sa distribuim produsele noastre la nivel national. Suntem unicul distribuitor in Romania al produselor lactate Sole & Mizo, fabricate de catre firma-mama − cel mai mare procesator de lactate din Ungaria, iar din 2013 suntem distribuitor exclusiv al mezelurilor fabricate de catre Pick Szeged SA. Ungaria. Brandul Herz din portofoliul acestora este cel mai nou proiect al Sole Mizo Romania, intrucat il reprezentam pe piata romaneasca.

O crestere de doua cifre in 2017 fata de 2016 este un rezultat care va confirma asteptarile? Ce categorii sunt responsabile de acest rezultat?   

Da, este un rezultat excelent pe care ni l-am propus la inceputul anului trecut si pe care, iata, am reusit sa il atingem. Mezelurile reprezinta o categorie ce performeaza de la an la an, 2017 fiind anul in care am reusit o crestere de doua cifre a vanzarilor cu peste 20%, dar si in segmentul de lactate avem proiecte consistente cu marile lanturi de retail modern, atat pe branduri, cat si in segmentul de marci proprii, proiecte care au generat cresteri in volum si valoare. Doresc sa multumesc pe aceasta cale partenerilor nostri strategici pentru colaborarea excelenta pe parcursul anului 2017.

De fapt, cum a evoluat segmentul mezelurilor in ultimii patru ani?

Mezelurile reprezinta pentru noi o categorie importanta pe termen mediu si lung, iar cresterile inregistrate aici sunt superioare celor din lactate, adica peste 25%. Este drept, si volumele de la care am plecat sunt mai mici, dar rezultatele sunt foarte frumoase, iar noi credem in dezvoltarea categoriei. Atat produsele din portofoliul brandului Pick, cat si cele disponibile sub brandul Herz au o calitate superioara, iar noi observam cu satisfactie ca segmentul de mezeluri premium creste si in Romania, in fiecare an. Pick este un brand prezent in peste 35 de piete, din Europa pana in Japonia si SUA. Peste 50% din vanzarile noastre pe brandul Pick se realizeaza in zona de Nord-Vest a tarii, si, respectiv in regiunea centrala. Cu brandul Herz suntem la inceput de drum, in sensul ca am reusit sa-l listam in doua retele importante, fiind in negocieri cu ceilalti parteneri. Cu o istorie de 125 de ani, marca Herz este sinonimă cu productia de inalta calitate, iar gama de produse este adaptata consumatorilor tineri, moderni, care apreciaza o alimentatie sanatoasa si sunt constienti de calitatea produselor.

Pe termen mediu si lung prognozati o schimbare a raportului lactate/mezeluri in vanzarile Sole Mizo Romania?

Pe termen mediu, ne dorim sa crestem vanzarile de mezeluri peste pragul de 15% pondere din total, o cifra relativ mica daca ne uitam la valoarea totala a pietei. Aceasta inseamna ca si ponderea mezelurilor in cifra de afaceri a companiei va mai creste, ritmul de dezvoltare propus de noi pentru 2018 fiind de circa 20%. In acest segment, exista un numar destul de mare de furnizori, atat companii multinationale, cat si producatori locali foarte mari si performanti, iar aceasta fragmentare ofera o serie de oportunitati pentru jucatorii mai noi.

Cu lactatele ce rezultate ati avut in 2017 si care sunt produsele “tractor”?

In 2017, pe segmentul de lactate, am inregistrat o crestere de circa 15% in volum. Laptele UHT este o categorie foarte importanta, iar noi suntem prezenti pe rafturile marilor retaileri atat cu brandurile Sole, Mizo cat si in parteneriate de marci proprii. O alta categorie care creste frumos in ultimii ani este cea a cremelor de unt Sole. Multe produse lactate din portofoliul nostru se afla pe un trend ascendant.In Ungaria, Sole Mizo este lider de piata pe segmentul lactatelor, cu o cifra de afaceri de peste 200 milioane de euro.Compania proceseaza o cantitate de materie prima de peste un milion de litri de lapte/zi, unitatile noastre de productie fiind foarte performante,si in process continuu de modernizare cu echipamente de ultima generatie. Toate aceste aspecte ne ajuta sa venim in intampinarea solicitarilor lanturilor de magazine, si sa asiguram volume mari in concordanta cu cresterile generate de expansiunea acestora.

Ce produse au aparut in portofoliul Sole Mizo in 2017 si catre ce alte oportunitati va uitati cu atentie?

Un proiect foarte interesant pe care l-am inceput in 2017, sub brandul Mizo, este intrarea noastra pe piata de cafea gata preparata. Am lansat o gama de produse Mizo Coffee Selection, o cafea clasica preparata din cafea Arabica 100% si lapte. In retelele unde am reusit sa le lansam, deja produsele performeaza. In perioada imediat urmatoare vom completa gama Mizo Coffee Selection cu variante noi si interesante, cu ajutorul carora sa acoperim o paleta mai larga de gusturi si preferinte. Avem in portofoliu si o varianta fara lactoza. Si pentru ca tot am ajuns la acest subiect, as vrea sa punctez oportunitatea generata de astfel de produse. In Ungaria exista un portofoliu divers de produse fara lactoza − lapte, smantana, iaurt, branza proaspata, deserturi, unt, crema de unt s.a − , iar intentia noastra este sa devenim mai activi si in Romania. Produsele se adreseaza atat consumatorilor care au intoleranta la lactoza, cat si celor care sunt atenti la dieta si sunt orientati catre o alimentatie mai sanatoasa.  Asadar, cresterea categoriei de produse fara lactoza este unul din obiectivele noastre pentru 2018, cu toate ca inca resimtim o usoara rezistenta din partea buyerilor pe acest subiect. Personal, cred ca exista mult loc de crestere in aceasta zona, pe termen lung, cu atat mai mult cu cat pe rafturi oferta din partea producatorilor locali este relativ restransa, iar noi putem sa venim cu o gama variata si cu preturi competitive.

Estimativ, ce pondere detine marca proprie in cifra de afaceri a companiei Sole Mizo Romania si cum vedeti evolutia acestui business in 2018 ?

Astazi, marcile proprii au o pondere semnificativa din cifra noastra de afaceri, Sole Mizo intrand in parteneriate de acest gen cu mai multi retaileri pentru care producem in special lapte, smantana, unt, dar si alte produse din lapte. Anul 2018 este unul interesant si greu, in contextul in care, in 2017, pretul materiei prime a crescut constant, pe toata durata anului. Este un fenomen resimtit in toata Europa, cu impact in pretul tuturor derivatelor din lapte. Competitivitatea va fi un subiect major in industria de marci proprii, pe fondul acestor scumpiri.

Ce alte obiective aveti pentru 2018? Multi manageri din industrie privesc cu ingrijorare acest an…

Din punct de vedere al cifrei de afaceri, dorim sa ne mentinem un ritm de crestere de 15-20% si in 2018. Ne uitam cu mare atentie si la evenimentele de pe plan european si international, pentru ca de acolo vin si vesti bune, dar si incertitudini, deci ingrijorare. De pilda, in 2018, in Rusia va avea loc un eveniment sportiv de amploare, respectiv Campionatul Mondial de Fotbal. Daca Rusia decide sa ridice in 2018 embargoul alimentar impus tarilor Occidentale, vom asista, cu siguranta, la un nou val de scumpiri pe fondul cererii tot mai mari de produse ce va veni din aceasta tara. Din punctul meu de vedere, orice situatie de criza poate sa insemne si o oportunitate. De pilda, in plina criza a untului, noi am mers catre clienti IKA si am comunicat faptul ca putem  sa livram cantitati serioase de produs, la preturi competitive atat sub brandul nostru cat si sub marca proprie. Un alt obiect pentru noi este cresterea vanzarilor catre segmentul HoReCa, unde am dezvoltat produse dedicate operatorilor. HoReCa − alaturi de comertul traditional − sunt canalele de vanzare carora vrem sa le acordam mai multa atentie in 2018. Cu produsele Mizo Coffee Selection suntem prezenti deja partial in comertul modern, precum si intr-un lant foarte mare  de benzinarii, urmand sa extindem colaborarea si cu alti parteneri.

Un nou proiect care ni l-am propus pentru 2018 este intrarea pe piata din Romania cu carne si piese din carne de porc, cu care ne vom adresa catre retaileri dar si catre procesatori. Proiectul a aparut ca urmare a unei investitii greenfield, cu un buget de 70 milioane de euro, finalizat anul trecut. Acest abator cu o suprafata de 26.000 m2 este echipat cu tehnologie de ultima ora si respecta cele mai inalte standarde de igiena si siguranta alimentara. Ca un element de noutate care se inscrie in noile tendinte ale pietei vom oferi  pe piata din Romania inclusiv produse GMO free.