Mirela Bănică, METRO: “Noua marcă proprie LaDoiPași oferă antreprenorilor din franciză noi oportunităţi de diferenţiere”

În luna august a.c., METRO Cash & Carry şi-a diversificat portofoliul de mărci proprii din dorinţa de a oferi antreprenorilor din franciza LaDoiPaşi noi oportunităţi de diferenţiere şi avantaje competitive suplimentare.Lansarea este una dublă, am creat atât marca proprie LaDoiPași, cât și primele produse sub această umbrelă, disponibile pe rafturile magazinelor noastre din data de 10 august 2020. Antreprenorii vor avea acum o nouă opțiune, de a aduce la raft o gamă exclusivă, made in România și de a oferi membrilor comunităților un ,,best value for money” sau cel mai bun raport calitate-preț. În magazinele din rețea vor fi în continuare disponibile produsele din categoriile own brand METRO, precum Aro sau Fine Life”, detaliază Mirela Bănică, Head of Retail Category Management, într-un interviu acordat publicaţiei Modern Buyer.

Vă rugăm să ne spuneţi cum a evoluat reţeaua de magazine LaDoiPaşi în ultimii doi ani?

La finalul anului 2018, ca urmare a eforturile constante depuse de echipa noastră de a veni în întâmpinarea proprietarilor de magazine cu cele mai bune pachete de franciză, adaptate nevoilor fiecăruia dintre ei, am ajuns la un număr de 745 de magazine. În 2019 am reușit să ajungem la 1.000 de magazine, iar anul acesta vizăm extinderea rețelei cu încă 300 magazine. Ultimii doi ani au însemnat o dezvoltare accelerată a rețelei, susținută de o serie de factori care au fost, până acum, favorabili: avansul comerțului de proximitate, creșterea puterii de cumpărare, investiții realizate de METRO în franciză.

Am reușit să ne extindem pe întreg teritoriul țării, și în zone urbane, dar și rurale, și să avem 38% magazine poziționate în sudul țării, 35% în nord, respectiv 27% în vest.

Au existat oportunități pentru rețeaua la Doi Pași, în timpul pandemiei? Provocările de ce natură au fost?

Magazinele de proximitate au reprezentat, mai ales în perioada stării de urgență, o infrastructură critică în ceea ce privește aprovizionarea populației. Responsabilitatea noastră a fost și este aceea de a ne asigura că oamenii găsesc în magazinele LaDoiPași în primul rând lucrurile de maximă necesitate. Deci, dacă facem referire la oportunități, faptul că avem o rețea extinsă ne-a permis să fim alături de comunitățile în care activăm, punându-le la dispoziție, în permanență, produsele cele mai căutate în perioada respectivă (produse de igienă și igienizare, produse alimentare etc.).

Provocările au fost legate, bineînțeles, de siguranța clienților și angajaților noștri. Am transmis periodic recomandări de implementare a măsurilor de prevenire a răspândirii virusului și am îndrumat antreprenorii LaDoiPași să pună în aplicare un program de curățare periodică a magazinelor, de limitare a numărului de persoane care pot face cumpărături în același timp în magazin, de respectare a recomandărilor privind distanțarea socială și de asigurare a protecției angajaților folosind echipamentele necesare (măști, mănuși etc.).

Care au fost trendurile de consum în segmentul de proximitate, în prima jumătate a anului şi ulterior? Considerați că se vor menține anumite tendințe de consum?

Pandemia a afectat economia la nivel global. Multe afaceri au fost obligate să își restrângă sau să-și înceteze activitatea și, implicit, să renunțe la angajați. România numără acum peste 300.000 de șomeri din cauza Covid-19. În lipsa unei siguranțe legate de locul de muncă, de venituri, oamenii au devenit mult mai atenți la ce cumpără, la cât cumpără, se orientează mai degrabă către produse care le sunt absolut necesare.

Această formă de precauție va rămâne o perioadă lungă de timp, cel puțin până în momentul în care vom putea spune că situația este din nou sub control. Și aprovizionarea a suferit o încetinire ca urmare a măsurilor de protecție luate la nivel internațional, iar într-un astfel de context, rolul producătorilor locali în a acoperi nevoile și cererile clienților s-a dovedit a fi esențial. Astfel, o altă tendință care s-a accentuat este creșterea încrederii și a interesului clienților pentru produsele locale.

Din punct de vedere al sortimentului, ce categorii de produse au înregistrat creşteri ale vânzărilor în aceste ultime luni şi ce tendinţe credeţi că se vor menţine pe termen scurt?

Pe lângă alimentele cu termen de valabilitate mai lung, observăm că mai sunt şi alte categorii de mărfuri care înregistrează performanţe bune în magazinele de proximitate, cum ar fi produsele de curăţenie, cele destinate igienizării locuinţei. În primăvară a fost o adevărată explozie a acestei categorii, apoi cererea s-a mai redus, dar a rămas încă o categorie de mare interes pentru consumatorii care trec pragul magazinelor LaDoiPaşi.

Creşterea interesului pentru această categorie de produse s-a văzut şi pe rafturile magazinelor LaDoiPaşi, fiecare antreprenor adaptându-şi sortimentul în funcţie de poziţionare, de nevoile consumatorilor din zonă, de puterea de cumpărare a clienţilor ş.a. Noi credem că trendul de creştere pentru produsele de curăţenie şi igienizare, detergenţi dar şi pentru cele cosmetice şi de îngrijire personală se va menţine şi în perioada următoare. La fel şi pentru produsele alimentare cu termen de viaţă mai lung.

Din analizele realizare de echipa METRO, care este, în medie, ponderea mărcilor proprii în sortimentaţia magazinelor LaDoiPaşi?

Fiecare partener decide în ce pondere va pune la raft mărcile proprii dezvoltate de METRO Cash & Carry. Din observaţiile şi analizele noastre, pot spune că regăsim 100 – 150 de articole marcă proprie pe rafturile unui magazin LaDoiPaşi, dintr-un total de 5.000 – 10.000. Această decizie este dictată şi de suprafaţa de vânzare a unui magazin dar şi de amplasarea lui. Antreprenorii cunosc cel mai bine comunitatea din care fac parte, sunt alături de clienții lor zi de zi și ajung să le știe tabieturile și preferințele.

Prin urmare, au libertatea de a face ajustări și de a scoate sau de a aduce în magazin produse relevante pentru clienții lor ori de câte ori consideră că este necesar. Desigur, recomandăm produse de maximă necesitate cum ar fi alimente de bază, fructe, legume, produse de igienizare etc. Îi încurajăm, de asemenea, să includă în sortiment și produse marcă proprie METRO (Aro, Fine Life etc.).

Ne puteți oferi un top 5 categorii de produse private label care performează cel mai bine în magazinele LaDoiPași?

Marca proprie în magazinele LaDoiPaşi performează în aceleaşi categorii pe care le vedem şi în piaţă ca fiind top categorii: alimente de baza, conserve, dulciuri, lactate.

Care sunt argumentele care au stat la baza lansării unei noi game de produse marcă proprie?

Obiectivul nostru principal a fost acela de a veni către clienți cu opțiuni viabile din punctul de vedere al prețurilor pentru care nu trebuie să facă rabat la calitate. În același timp, gama proprie a fost gândită și în beneficiul antreprenorilor pentru a le oferi consumatorilor produse exclusive, locale și care pot oferi un avantaj competitiv. Lansarea este una dublă, am creat atât marca proprie LaDoiPași dar am pus pe rafturile noastre și primele produse sub această umbrelă. În magazinele din rețea vor fi în continuare disponibile produsele din categoriile own brand METRO, precum Aro sau Fine Life.

Când au fost lansate la raft primele produse marcă proprie LaDoiPaşi şi ce categorii de produse aţi vizat, în primă fază?

Din 10 august a.c., partenerii din franciză au putut achiziționa primele produse marca LaDoiPași. Am ales să aducem în magazine, pentru început, opt tipuri de produse – Pufarine, Covrigi sărați, Covrigei cu sare, Biscuiți sandwich, Croissant, Ștrudel, Salam de biscuiți și Turtă dulce. Vorbim despre produse româneşti, pe gustul consumatorilor români, realizate în parteneriat cu producători autohtoni. Gama de produse marca LaDoiPaşi este produsă 100% în parteneriat cu producători români.

În spatele deciziei de a lansa produse marca proprie LaDoiPaşi în aceste categorii se află multe luni de cercetare de piață, de analizare a preferințelor clienților noștri și a solicitărilor primite de la consumatorii finali. În urma acestor analize, am identificat acele produse care fac parte din coșul săptămânal al acestora pe care le-am și inclus în gama noastră. În alegerea partenerilor, am căutat să mergem către producătorii români consacraţi în categoriile pe care le-am vizat.
În perioada imediat următoare inteţionaăm să lansăm și alte produse în categoriile lactate, conserve şi alimente de bază şi, bineînţeles să diversificăm sortimentul în categoria dulciuri. Până la finalul acestui an vom mai aduce pe rafturi minim alte 5-10 sku-uri noi.

gama proprie a fost gândită și în beneficiul antreprenorilor pentru a le oferi consumatorilor produse exclusive, locale și care pot oferi un avantaj competitiv.

Care este poziționarea noii game de produse?

În stabilirea acestei poziționări, am luat în considerare toate punctele forte ale francizei – proximitatea, relația cu membrii comunității. De altfel, plus valoarea pe care antreprenorii o aduc francizei este tocmai această relație specială pe care o dezvoltă cu membrii comunităților în care activează. Pentru a consolida această relație, dar și parteneriatul cu proprietarii de magazine, este important să fim alături de ei și să îi susținem în deservirea consumatorilor finali. În acest sens, identificăm mereu moduri prin care clienții să aibă acces la produse de cea mai bună calitate, la prețuri avantajoase.

Astfel, poziționarea mărcii LaDoiPași ca o alegerea la-ndemână înseamnă, practic, garanția calității produsului, în timp ce consumatorul beneficiază de un preț corect pentru un produs potrivit nevoilor acestuia.

Ce beneficii aduce această gamă antreprenorilor din rețeaua de franciză LaDoiPași?

În primul rând, noua gamă este produsă local și răspunde unui trend în creștere – clienții caută tot mai des, așa cum am menționat anterior, produse locale. Antreprenorii vor avea acum o nouă opțiune, de a aduce la raft o gamă exclusivă, made in România și de a oferi membrilor comunităților un ,,best value for money” sau cel mai bun raport calitate-preț.

La nivelul grupului, ţara noastră este cea care a făcut primul pas în lansarea primelor produse marcă proprie în magazinele din franciză.

Cum vor fi promovate aceste produse în magazine? Ce materiale de promovare și comunicare pune franciza la dispoziție?

Fiind produse ce poarta numele francizei, şi implicit al fiecarui magazin din franciză, atât noi cât şi partenerii noştri, proprietarii magazinelor, suntem interesaţi să le promovăm într-un mod sustenabil astfel încât consumatorii să îşi dorească să încerce produsele din noua gamă. Suntem convinşi că în cel mai scurt timp vor intra în obişnuinţa lor de cumpărare, fiind produse care aduc o reală diferenţiere faţă de alte produse similare prin calitate constantă şi preţul competitiv. În plus, aceste produse sunt pe placul consumatorilor români şi cu un nume ce rezonează în mintea şi sufletul acestora pentru că vorbim de: salam de biscuiţi, turtă dulce, pufarine sau covrigei.

Ca elemente de promovare în magazinele LaDoiPaşi vom incepe cu poziţionarea produselor pe un capăt de raft astfel încât consumatorul final să poată cunoaşte toate produsele, cu semnalizare prin materiale POSM, atât în interiorul magazinului cât şi în afara lui. Evident, antreprenorii din franciză fiind promotorii acestei idei vor sprijini promovarea noilor produse, iar ofertele din lunile următoare îi vor sprijini să-şi îndeplinească aceste obiective

La nivelul Metro Group există francize internaționale care lansează în magazine marca proprie de produse?

La nivelul grupului, ţara noastră este cea care a făcut primul pas în lansarea primelor produse marcă proprie în magazinele din franciză. Suntem pioneri şi în acest domeniu, România fiind una dintre ţările cu o franciză foarte dezvoltată, axată pe o strânsă colaborare cu antreprenorii din reţea, iar lansarea mărcii proprii reprezintă un pas natural în dezvoltarea brandului LaDoiPaşi.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here