După o perioadă de testare a pieței de mai bine de șase luni, Sezamo, noul supermarket online cu livrare, s-a lansat oficial în România la finele lunii octombrie 2022, având în ofertă 15 categorii distincte de produse și un sortiment de peste 10.000 de articole. În funcție de complexitatea și strategia categoriilor, fiecare buyer din echipa Sezamo are între 1 și 4 categorii în responsabilitate. Michael Kaiser, Director Comercial al Sezamo România, spune că fiecare buyer este considerat un Chief Executive Officer al categoriilor de care se ocupă, deci are foarte multă libertate, dar și foarte multe responsabilități.
Care au fost argumentele care au stat la baza deciziei companiei Rohlik de a intra pe piața din România?
În momentul în care grupul a decis să se uite la noi piețe, s-au făcut studii care să reflecte potențialul fiecărui oraș mare, iar după experiența pozitivă din Budapesta, au ales București. România este oricum o piață foarte dinamică, în curs de dezvoltare pe zona de e-groceries, așa că aici există mult potențial.
Care sunt principalii diferenţiatori, față de celelalte modele de e-grocery, existente în piaţa locală?
Sezamo a intrat pe piața din România având deja un puternic know-how în zona de e-groceries de la grup, prin compania-mamă, Rohlik. Pe lângă asta, perioada de testare ne-a ajutat să localizăm businessul, să vedem ce își doresc clienții, ce au nevoie și când au nevoie. Această perioadă ne-a oferit diferențiatorii cu care să ajutăm clienții să câștige mai mult timp liber: livrarea în trei ore sau la ora programată, cu intervale de livrare de 15 minute, banii înapoi garantat ‒ în caz că ceva nu este pe placul lor ‒, livrare cu mașini electrice, un sortiment bogat și un serviciu excepțional de Customer Care.
De asemenea, oferim multe produse ecologice și continuăm să ne creștem sortimentul, în special cu asemenea produse. Avem și o categorie cu produse pe bază din plante, care reflectă o mare grijă pentru mediul înconjurător și oferim și un sortiment vast de băuturi, de exemplu, în lădițe, în recipiente din sticlă, care se returnează după consum.
Sezamo a anunțat că investiția totală în România a fost de 6 milioane de euro. Unde se văd cel mai clar beneficiile acestor investiții?
Investiția a fost făcută pe mai multe paliere. Avem un depozit ultra-modern, planificat și executat exact pe nevoile businessului nostru și o flotă de mașini 100% electrice, cu stații de încărcare pentru acestea. În plus, s-a investit mult și în localizarea și crearea de sisteme tehnice potrivite pieței și legislației din România.
O parte din investiție a mers și în pregătirea angajaților. La Sezamo credem în servicii ireproșabile, de aceea investim mult în trainingurile și dezvoltarea angajaților.
Cum ați construit sortimentul Sezamo?
Sortimentul Sezamo poate fi împărțit în trei segmente principale. În primul se regăsesc articolele cele mai căutate și cumpărate de către consumatorii din București și Ilfov, produse care se găsesc și într-un supermarket obișnuit. Al doilea segment conține produse căutate, care corespund unor diete speciale, atât din import, cât și din piața locală: aici intră produse Bio, fără lactoză, fără gluten, pe bază de plante etc. Pot să menționez, de exemplu, produsele de o calitate excelentă – toate Bio – de la Alnatura; produsele fără lactoză de la LAC/Schwarzwaldmilch din Pădurea Neagră, din Germania. Al treilea segment este cu produse atent selectate și de o calitate excepțională de la producătorii mici, din România.
Cu ultimele două segmente salvăm timpul clienților de a se deplasa la diferite magazine de specialitate și oferim totul la o simplă comandă. De exemplu: pâine de la brutari artizani, carne de la măcelari, fructe și legume de o calitate verificată, superioară sau specialități regionale, de pe întreg teritoriul României.
Care este viziunea de listare în prezent, dar pentru 2023?
Creștem continuu sortimentația, cu scopul de a răspunde cerințelor clienților și, bineînțeles, mai listăm și articole surpriză. Pentru aceasta, ne selectăm cu atenție furnizorii, astfel încât să îndeplinească toate cerințele pe zona de certificări și să aibă toate autorizațiile, pentru a ne asigura că oferă produse de calitate excepțională.
În 2023 ne dorim să dezvoltăm categoriile cele mai populare în rândul clienților, astfel că vom acorda, în continuare, o atenție deosebită produselor sustenabile, care au un impact cât mai redus asupra mediului înconjurător.
Ați listat și articole extrem de nișate, în categorii precum fresh și ultra fresh; sunteți încă în proces de trail and error în ceea ce privește politica de listare?
Eu aș numi aceste articole: speciale! Este adevărat că sunt articole care se găsesc mai greu și, din considerente obiective, nu pot face parte dintr-un sortiment de supermarket. Clienții noștri au venit cu niște dorințe specifice la noi, de care noi am ținut cont. Acum ei se bucură de aceste articole, iar noi de loialitatea lor. Pe de altă parte, desigur că aducem și produse speciale, despre care credem noi că sunt bine acceptate de clienți și, până acum, pot să vă confirm că au funcționat bine.
În ce categorii aţi listat cel mai mare număr de produse și de ce?
Cele mai multe produse se regăsesc în categoriile Băcănie, Băuturi și Near Food, aceasta și pentru că ele nu au nevoie de o depozitare în condiții atât de stricte, precum produsele din zona Fresh. Așa se explică de ce ne permitem să avem o gamă mai largă.
Aplicăm aceleași criterii de listare pentru toate categoriile. În special este vorba despre acoperirea nevoilor clienților și ale cerințelor speciale ale acestora.
Există categorii mai sensibile, pentru care a fost mai dificil să găsiți furnizorii de care aveați nevoie?
Nu există categorii sau produse pentru care este mai dificil să găsim furnizori. Cei cu care am discutat au fost foarte deschiși, iar experiența noastră în domeniu și-a spus cuvântul.
Suntem însă, în continuare, în căutarea de furnizori locali care să producă o calitate excepțională, să aibă certificările necesare și continuitate. Noi ne dorim ca aceștia să crească alături de noi și să construim împreună o afacere sustenabilă și trainică, având ca principal obiectiv oferirea de produse de excepție clienților noștri.
Pentru produsele fresh și ultra fresh Bio, ați găsit furnizori în România care să vă livreze, la timp, articolele de care aveți nevoie?
Avem o colaborare foarte bună cu furnizorii de produse fresh și ultra fresh Bio din România și pot confirma că mai ales cei mici își dau silința foarte tare să fie cat mai buni.
Care sunt cerințele pentru furnizorii români, care doresc să vă fie parteneri?
Producătorii interesați de colaborare ne pot contacta pe mail, la office@sezamo.ro, iar noi le vom răspunde în cel mai scurt timp. Ne interesează doar ca partenerii noștri să aibă produse calitative, certificările necesare și să poată susține un flux continuu de comandă.
Ce politică de promoții aplicați la Sezamo?
Promoțiile la noi se ghidează după specificul sezonului și al sărbătorilor. De asemenea, ne promovăm noutățile, inovațiile, dar și furnizorii, inclusiv pe cei cu produse pentru diete speciale.
Un loc important pentru promoții, deși mai degrabă este un îndemn pentru sustenabilitate, se regăsește în categoria Save the Food: acolo sunt articolele care expiră în câteva zile, la preț mai mic, astfel încât să putem contribui la reducerea risipei alimentare.
Veți dezvolta vreun program, cu furnizorii români, pe articole proaspete?
Desigur, este dorința noastră principală să avem o colaborare foarte strânsă cu micii producători și să-i ajutăm pe aceștia să se dezvolte. Avem planuri în acest sens și suntem deja în multe discuții avansate.
Care este valoarea medie a coșului de cumpărături?
Pentru că abia ne-am lansat, nu putem oferi o informație relevantă în acest sens. Așteptăm să ajungem la un interval de timp de câteva luni ca să putem extrage informații corecte despre zona financiară.
Care este următorul oraș către care vă îndreptați atenția?
Focusul pentru următoarea perioada este în piața din București și Ilfov, dar după stabilizarea businessului, ne vom uita și la următoarele orașe mari din România.