Mediul de afaceri a pierdut in 5 ani circa 13% dintre companiile cu venituri mari

Romania a avut 105.545 companii care au intrat in insolventa intre 2011-2015, insemnand o medie anuala de aproximativ 20.000 de companii insolvente, arata un raport recent semnat de Coface Romania. Volumul este foarte mare, in conditiile in care reprezinta aproximativ 16% din totalul companiilor inregistrate in Romania si respectiv un sfert din totalul firmelor active (care cu venituri). Nu doar numarul companiilor insolvente din intervalul analizat este foarte mare, ci si dimensiunea acestora. Un numar de 2.933 dintre companiile insolvente in intervalul analizat aveau o cifra de afaceri peste 1 milion de euro, in conditiile in care media companiilor active la nivel național pe acest segment de venituri a fost de 23.455. Mediul de afaceri din Romania a pierdut in ultimii cinci ani aproximativ 13% dintre companiile cu venituri mari.

“In ultimii cinci ani, mai exact in perioada 2011-2015, am observat un abuz al companiilor din Romania in exploatarea unui cadru juridic subred, fructificand astfel lacunele unei proceduri a insolventei foarte protectoare pentru partea debitoare. In ultimii cinci ani, Romania a inregistrat peste 100.000 de companii insolvente, cu o incidenta la 1.000 de companii active de patru ori peste media din Europa Centrala si de Est si un procent al reorganizarii reusite de maximum 3%, acesta din urma fiind de zece ori sub media din tarile dezvoltate ale UE. Numarul foarte ridicat si calibrul mare al companiilor insolvente au plafonat nivelul cresterii economice la o medie de 3%, comparativ cu 5,25% daca fenomenul insolventelor din Romania ar fi fost aliniat la media din regiune. Aproximativ o treime din deficitul bugetar putea fi finantat prin venituri fiscale pierdute, iar creditorii din economie au inregistrat pierderi record de 127 MLD RON, cei mai mari pierdanti fiind furnizorii privati, cu o pondere de 47% in totalul datoriilor raportate de firmele insolvente. Avand in vedere impactul major generat in economie, Coface va analiza in perioada urmatoare cele mai mari 100 de companii care au intrat in insolventa in ultimii cinci ani, pentru a intelege mai bine greselile comune ale acestora precum si structura de actionariat din perspectiva tarii de provenienta si a companiilor afiliate”, a declarat Iancu Guda, Services Director Coface CMS.

Comparand cifrele cu cele inregistrate la nivel regional sau in tarile mai dezvoltate, observam ca fenomenul insolventelor a fost exploatat in sens negativ, companiile cu probleme financiare abuzand de un cadru legislativ subred si foarte protector cu partea debitoare.

Media incidenței insolvențelor la 1.000 de companii active in cazul Romaniei intre 2011-2015 a fost de 40 companii insolvente, de aproape 4 ori peste nivelul Europei Centrale si de Est, in conditiile in care Romania a fost tot timpul in primele trei tari din regiune din acest punct de vedere. Mai mult, ponderea companiilor insolvente pentru care s-a deschis procedura de insolventa la cererea debitorului a crescut de la aproximativ 30% in 2008 (nivel anterior crizei financiare), pana la aproape 55% in 2015. Doar 2%-3% dintre companiile insolvente din Romania se reorganizeaza cu succes, de aproape zece ori mai puțin decat media țarilor dezvoltate din UE.
Incepand cu anul 2014, numarul insolvențelor nou deschise a scazut pe fondul intrarii in vigoare a noului cod privind deschiderea procedurii de insolvența: 28% in 2014, 50% in 2015, iar estimarile Coface pentru 2016 indica o contractie a acestora cu inca 25%. Spre deosebire de anii anteriori, anul curent este primul in care Coface observa o scadere a insolventelor nou deschise cuplate cu o diminuare a riscului sistemic.

Impactul insolventelor in economie, in 2011 – 2015

Totusi, nivelul foarte ridicat al insolventelor din ultimii cinci ani (2011-2015) a lasat urme adanci in economia nationala si in mediul de afaceri, acestea din urma putand fi evaluate din mai multe puncte de vedere:

– Plafonarea cresterii economice: conform estimarilor Comisiei Europene, nivelul PIB potential al Romaniei pentru 2011-2015 a avut o medie de 3%, semnificativ sub nivelul de 5% inregistrat inaintea impactului crizei financiare. Factorii cheie care au contribuit la aceasta contractie au fost reducerea investitiilor straine directe si absorbtia modesta a fondurilor europene (elemente esentiale pentru finantarea formarii brute de capital), nivelul scazut al productivitatii si sporului negativ in evolutia fortei de munca (pe fondul efectului de emigrare, din ce in ce mai vizibil in randul populattei calificate). Firmele romanesti care au intrat in insolventa in 2011-2015 au generat o cifra de afaceri totala de 92,5 MLD RON, respectiv 9% din cifra de afaceri medie inregistrata de toate companiile din Romania in intervalul respectiv.

Productivitatea foarte scazuta a companiilor respective, pe fondul unor investitii ineficiente sau cu o finantare nesustenabila a formarii brute de capital, a contribuit negativ la valoarea adaugata de la nivel national, deci la nivelul PIB.

– Pentru a simula impactul companiilor insolvente asupra nivelului PIB potential, numarul companiilor din Romania care au intrat in insolventa in 2011 – 2015 a fost redus cu 75% (pentru egalizarea cu media din ECE), iar pentru companiile respective a fost simulat un nivel al valorii adaugate egal cu cel inregistrat de companiile active. Calculele interne Coface indica o crestere cu aproximativ 75% a nivelului potential al PIB pentru 2011 – 2015, de la 3% la aproape 5,2%, simuland o crestere a productivitatii medii in randul companiilor care au intrat in insolventa in perioada analizata, ajustand in acelasi timp numarul acestora la un nivel acceptabil (media inregistrata iin ECE);

– Reducerea deficitului bugetar prin cresterea veniturilor fiscale alimentate de contributiile sociale suplimentare: companiile care au intrat in insolventa intre 2011-2015 avea 451.956 de salariati, respectiv 11% din totalul locurilor de munca raportate de toate companiile active. In conditiile in care doar 2% dintre companiile insolvente se reorganizeaza cu succes, putem aprecia ca majoritatea acestor locuri de munca au fost desfiintate. Mai mult, avand in vedere ca firmele romanesti care isi intrerup activitatea au o durata medie de viata de 11 ani si sunt de doua ori mai multe decat nivelul companiilor nou inmatriculate, este greu de crezut ca firmele nou infiintate pot absorbi o parte importanta a celor peste 450.000 de salariati care si-au pierdut locurile de munca din cauza insolventei angajatorului. Daca ne gandim ca nivelul somajului raportat de INS pentru Romania in 2011-2015 a fost relativ stabil, inseamna ca o parte dintre acesti salariati s-au angajat la alte companii, insa majoritatea acestora probabil ca a emigrat in strainatate, in cautarea unui loc de munca. Totalul veniturilor fiscale generate de impozitele pe salarii si de contributiile sociale pentru 2015 a fost de 26,6 MLD RON, declaratiile financiare ale companiile care au intrat in insolventa in perioada 2011-2015 indica un impact negativ in veniturile fiscale de aproximativ 3 MLD RON, ceea ce reprezinta aproximativ 29% din totalul deficitului bugetar din 2015, respectiv 10,3 MLD RON;

Pierderile cauzate creditorilor: declaratiile financiare ale companiile care au intrat in insolventa intre 2011-2015 indica un nivel total al datoriilor acumulate in bilant de 127,5 MLD RON, respectiv 15% din totalul datoriilor aferente tuturor companiilor din Romania. Dintre toti creditorii firmelor insolvente, furnizorii au inregistrat cele mai mari pierderi, in conditiile in care acestia concentrau 47% din totalul datoriilor, respectiv 60 MLD RON. In acest clasament, urmatorii creditori care au pierdut sunt institutiile de credit (banci, IFN, companii de leasing), care raportau 36 MLD RON datorii in bilantul companiilor insolvente, respectiv 28% din totalul datoriilor, fiind urmate de autoritatile statului, cu 26 MLD RON si o pondere de 20% in totalul datoriilor firmelor insolvente. Doar 6 MLD RON, respectiv 5% din totalul datoriilor, au fost atrase de firmele insolvente de la entitati afiliate.

Articolul precedentAdrian Muresan, Punctual Comimpex: “Pentru 2016, preconizam o crestere de 20% a cifrei de afaceri”
Articolul următorNielsen vine la „Retail & Horeca Distribution” pentru a prezenta tendintele cu impact major in evolutia afacerilor din distributiei
Maria Hurduc
Este Business Unit Manager al Modern Buyer inca de la lansarea brandului, in 2008. Are o experienta de peste 16 ani in presa scrisa, iar in ultimii 11 ani s-a specializat pe domeniile Retail, FCMG si Horeca. Este absolvent al Universitatea de Stiinte Agronomice si Medicina Veterinara, specializarea Tehnologia Prelucrarii Produselor Alimentare.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.