Mărcile proprii ale retailerilor europeni cresc în timpul pandemiei

Bere craft Lidl UK. Design de ambalaj și copyright foto: designactivity.co.uk

Mărcile proprii ale retailerilor cresc în timpul pandemiei – apreciează The Private Label Manufacturers Association (PLMA), care semnalează cote de piață crescute în 14 din 19 țări europene, analizate de compania Nielsen.

Datele furnizate de ediția din 2020 a anuarului „PLMA International Private Label” arată că în toate țările monitorizate de Nielsen, cota de piață a mărcilor proprii ale retailerilor a fost de peste 30%, cu o singură excepție: Italia.

Hearty Food Co. range ,Tesco, Marea Britanie.

Pe cele mai mari piețe din Europa, cota mărcilor private a fost de 46,8% în Marea Britanie și de 43,1 în Germania. În Franța, unul din trei produse vândute este o marcă proprie. Până și în Italia, unde cota de piață a mărcilor proprii este destul de mică, aceasta a mai crescut cu 2 puncte, cea mai mare creștere înregistrată vreodată – până la 22,3%.

K range, Kaufland.

În Franța, monitorizarea Nielsen indică o cotă de piață în volum de 31% și în valoare de 25%, dar cifrele nu refectă și vânzările din Lidl și Aldi, ceea ce face ca adevărata cotă de piață a mărcilor proprii să fie mai apropiată de 41% în volum și de 35% în valoare.


Carrefour Veggie range

O creștere semnificativă a fost înregistrată în Olanda, unde ponderea mărcilor proprii a crescut cu peste 7 puncte, până la 37%. Creșterea neobișnuit de mare provine din vânzările de la Aldi, care are un program extins de mărci proprii, inclus de Nielsen pentru prima data în analiză. În Belgia, cota de piață a mărcilor proprii din retail a crescut la 44%.

Albert Heinj own brand, Olanda.

Spania și Portugalia au rămas piețe foarte puternice pentru private label. Jumătate din toate produsele vândute în Spania erau mărcile retailerilor, în timp ce cota de piață din Portugalia a urcat cu aproape 3 puncte – până la peste 43%.

În Europa Centrală și de Est, cota de piață a fost de 42,2% în Austria și de 30,6% în Polonia. În Ungaria, Republica Cehă și Slovacia mărcile proprii au cote de piață de peste 30%. Cea mai mare creștere a fost înregistrată în Republica Cehă, care a avansat mai mult de un punct. Mărcile proprii au reprezentat jumătate din produsele vândute în Elveția (49,6%).

Norvegia a condus în topul Țărilor Scandinave, cota de piață urcând cu 2 puncte la peste 34%. Suedia a crescut la 33%, în timp ce în Finlanda a rămas peste 30%.

La Mediterana, cota de piață a fost peste 31% atât în Turcia, cât și în Grecia. Turcia a înregistrat o creștere mare, câștigând mai mult de 2 puncte, urcând pentru prima dată peste 30%.

Marile lanțuri de supermarketuri, hipermarketuri și discounteri oferă astăzi aproape orice tip de produs sub marcă proprie. Private Label include, așadar, linii complete de alimente proaspete, conservate, congelate și uscate; gustări, specialități etnice, alimente pentru animale de companie, sănătate și frumusețe, medicamente fără prescripție medicală, cosmetice, produse de uz casnic și de spălat rufe, produse de bricolaj, gazon și grădină, vopsele, hardware și produse de îngrijire a autoturismelor.

Aldi, PL range, cosmetice.

Producătorii pot alege să producă atât brandurile lor, dar și mărci proprii dezvoltate în colaborare cu retailerii. Producătorii mici și mijlocii specializați în anumite linii de produse negociază cu retailerul producerea de mărci proprii exclusive pentru acesta. Marii comercianți cu amănuntul, magazinele cash & carry își deschid uneori propriile fabrici și produc acolo mărci proprii pentru propriile magazine.

Aldi Marea Britanie, own brand, gin.

Pentru consumator, Private Label reprezintă o opțiune și totodată o oportunitate de a achiziționa în mod regulat produse alimentare și nealimentare de calitate, la un preț mai mic în comparație cu mărcile producătorilor, fără să mai aștepte reduceri sau promoții. Articolele marcă proprie conțin aceleași ingrediente sau uneori sunt chiar mai bune decât brandurile de producător.

Numele și logo-ul retailerului se află inscripționate vizibil pe ambalaj, iar consumatorul poate fi sigur că produsul respectă standardele și specificațiile de calitate ale retailerului.

Gamă de PL dezvoltată de Aldi Germania.