La nivel global, 44% dintre consumatori cheltuiesc mai mult decât acum 5 ani pe bunuri de larg consum, însă numai 15% „cheltuiesc liniștiți”

Studiul „The Nielsen Changing Consumer Prosperity” arată că la nivel global 44% din consumatori cheltuiesc mai mult decât acum 5 ani pe bunuri de larg consum, în timp ce la nivel european ponderea acestora este de 39%.

Consumatorii din toată lumea își exprimă o creștere a încrederii în bunăstarea lor financiară, cu precădere în țările în curs de dezvoltare din Asia, Africa, America Latină și Orientul Mijlociu – arată un nou studiu al companiei de măsurare globală Nielsen.

Studiul „Schimbarea Prosperității Consumatorului”, care măsoară evoluția sentimentului consumatorilor privind situația lor financiară, a relevat că 58% din consumatorii la nivel global consideră că sunt într-o poziție financiară mai bună decât în urmă cu 5 ani.

În timp ce consumatorii din Asia Pacific își percep cel mai bine situația financiară (70% sunt mai bine decât acum 5 ani), consumatorii din țările dezvoltate nu sunt atât de pozitivi. Mai puțin de jumătate din nord-americani (46%) și doar cca o treime dintre europeni (37%) cred că situația lor financiară s-a îmbunătățit în ultimii 5 ani. România, Pakistan și Columbia sunt singurele țări din afara zonei Asia-Pacific care intră în topul piețelor cu cel mai pozitiv sentiment financiar. Țări din Centrul și Estul Europei, cum ar fi Ungaria (+21% vs 2016) înregistrează cele mai mari îmbunătățiri ale sentimentului consumatorului, urmate de Polonia, Bulgaria și Slovenia (cu +14% vs 2016).

În ciuda faptului că percep îmbunătățiri în ce privește finanțele proprii, mulți simt presiunea creșterii costurilor de trăi. La nivel global, numai 15% din consumatori simt că pot cheltui liniștiți, în timp ce aproximativ o treime (31%) declara că abia își pot acoperi cheltuielile de baza.

„Este interesant de remarcat că în timp ce mulți consumatori se simt mai stabili financiar decât în trecut, acest lucru nu se traduce neapărat în dorința sau încrederea de a cheltui neplanificat” observă Pedro Manosalva, Retailer Services Nielsen.

Piața de retail este în schimbare în multe țări
„Volatilitatea piețelor globale și percepția proprie a consumatorilor asupra circumstanțelor locale par să joace un rol în această abordare precaută a propriilor cheltuieli. Iar piața de retail este în schimbare în multe țări, pe măsură ce consumatorii își adaptează cheltuielile în funcție de propriile priorități și de nivelul prețurilor.”

La nivel global, online-ul devine o destinație populară pentru cumpărăturile de produse premium. Gamele exclusive de produse și ofertele atractive generează vânzări atât de la e-retaileri locali cât și de peste hotare.

Din ce în ce mai mulți consumatori aleg canalele online pentru cumpărarea produselor premium (45% în 2018, plus 6 puncte procentuale vs 2016) și în același timp aproape un sfert din consumatori cumpără aceste produse de la retaileri online din alte țări (24%, +5pp vs 2016).

Magazinele clasice continuă să fie vizitate, pentru produse premium, de 60% din cumpărători în țara de origine, în timp ce 15% din aceștia călătoresc în străinătate pentru a cumpăra produsele premium, principalul motiv fiind experiența de cumpărare și atenția pe care o primesc în magazin.

Consumatorii din India, Turcia și Indonezia (72%, 66% și respectiv 58%) sunt cei mai înclinați să își facă online cumpărăturile premium, în timp ce cumpărătorii din Hong Kong (38%), Croația (36%) și Serbia (36%) sunt mai dornici să călătorească în străinătate pentru aceste produse.

Atributele principale pe care consumatorii globali le caută la produsele premium sunt calitatea superioară (56%), performanța (51%), designul (43%), experiența și brandul (42%). De remarcat că 2 din 5 consumatori (41%) sunt dispuși să plătească mai mult pentru produse organice sau total naturale. La fel, sunt dispuși să plătească mai mult pentru produse sustenabile (38%) sau de la companii responsabile social (30%).

Principalele categorii pentru care consumatorii sunt dispuși să plătească un preț mai mare sunt electronicele (42%), îmbrăcămintea (40%) și cosmeticele (31%), urmate de lactate și produse din carne (30 și respectiv 29%).
Analizând percepția și atitudinea consumatorilor față de produsele premium, situațiile diferă între țările dezvoltate și cele în curs de dezvoltare.

„Schimbarea prosperității consumatorilor în țările emergente le permite acestora să își folosească noua putere de cumpărare pentru produse și servicii la un standard global, și un număr în creștere dintre ei optează pentru produse premium mai accesibile sau de nișă.” observă Laura McCullough, Sales and Marketing Effectiveness, Nielsen.

Și în piețele dezvoltate există oportunități de premiumizare pentru producători și retaileri, dar acolo este mult mai dificilă identificarea unor propuneri relevante și diferențiatoare. “

„Retailerii trebuie să analizeze cu grijă oportunitatea reducerii prețurilor la produsele pentru care consumatorii sunt dispuși să plătească un preț mai mare, dar și pe cea a promovării intensive a categoriilor care nu sunt de interes pentru consumatori.”

Raportul „The Nielsen Changing Consumer Prosperity” prezintă percepția consumatorilor asupra situației lor financiare, comportamentul lor de cumpărare și impactul acestora asupra cheltuielilor. El evidențiază dinamica cheltuielilor consumatorilor pe regiuni acoperind 64 de țări și include topul categoriilor pentru care se cheltuiește mai mult, precum și topul categoriilor pentru care consumatorii sunt dispuși să plătească un preț premium.

Rezultatele studiului îi sprijină pe producători și retaileri să înțeleagă atitudinea consumatorilor față de cheltuieli viitoare și să își poziționeze produsele pe baza oportunităților diferite ce rezidă în segmentele premium și economy din FMCG.

Despre Studiul Nielsen
The Global Survey este un studiu online, bazat pe un chestionar ce poate fi completat în aproximativ 30 de minute. Panelul de respondenți este asigurat de furnizori externi și este format din utilizatori de internet care au fost de acord să participe la acest studiu. Eșantionul a fost structurat după vârstă și sex în funcție de specificul fiecărei țări. Este ponderat pentru a fi reprezentativ pentru profilul consumatorilor de internet la nivel național și se bazează exclusiv pe comportamentul de cumpărare al respondenților cu acces la internet. Penetrarea internetului diferă de la o țară la altă. Nielsen raportează date doar pentru țările cu minim 60% penetrare a internetului sau o populație online de 10 milioane.