Articol susţinut de compania Kormotech
Producătorul global de pet food Kormotech produce de peste 20 de ani hrană de înaltă calitate pentru pisici și câini, exportând-o în 50 de țări. În prezent, compania își concentrează eforturile de export pe piața românească. „Aceasta crește rapid, – explică Rostyslav Vovk, CEO și Co-fondator al Kormotech. – Obiectivul nostru este să devenim parteneri pentru cât mai mulți jucători din industria petcare din România.” De ce Kormotech și-a concentrat atenția asupra pieței româneşti de pet food, cum este organizată producția și logistica unui producător global cu rădăcini ucrainene și ce cotă de piață intenționează să obțină – povestim în acest articol.
Istoria Kormotech
În 2003, Orest Vovk a fondat prima fabrică din Ucraina specializată în producția de pet food. În proiect s-au implicat și copiii săi – Olena și Rostyslav Vovk, care sunt acum proprietarii Kormotech din a doua generație. Rostyslav Vovk ocupă funcția de CEO și conduce activitatea operațională a companiei. Și-a stabilit ca obiectiv crearea unui produs care să corespundă celor mai înalte standarde de calitate.

Procesul de construire a liniei de producție și de creare a rețetelor a fost abordat cu multă atenție – compania a invitat un consultant american care a dezvoltat gama de produse pentru companii internaționale renumite de pet food. De la început, hrana pentru pisici și câini a fost produsă conform standardelor europene.
„Animalele nu fac compromisuri pentru a păstra relațiile, – spune Rostyslav Vovk, CEO și Co-fondator al Kormotech. – Tehnologia de producție și selecția materiilor prime determină loialitatea consumatorilor noștri principali. Deoarece controlăm atent calitatea, atingem un nivel ridicat de palatabilitate – atractivitatea gustului hranei.”
În Ucraina, sistemul de management al siguranței alimentare al Kormotech este certificat FSSC 22000, care include standardul ISO 22000. Producția din Lituania este certificată conform standardelor BRC (British Retail Consortium) și IFS (International Featured Standards). În fiecare țară unde compania exportă produse, Kormotech confirmă conformitatea cu cerințele de calitate prin documentele prevăzute de sistemul de înregistrare al acelei țări.
Prima fabrică de producție a hranei uscate pentru pisici și câini a fost construită în 2005. După șase ani, a fost lansată a doua fabrică, specializată în producția de hrană umedă. Kormotech a reușit să ocupe aproape o treime din piața internă, depășind chiar și giganții internaționali. Următorul pas în consolidarea poziției companiei a fost lansarea unei noi fabrici de hrană umedă în 2020. Pentru a fi mai aproape de partenerii europeni, orașul lituanian Kėdainiai a fost ales ca locație pentru construcție.
Cele trei fabrici ale Kormotech au o capacitate de producție de peste 100 de mii de tone de hrană uscată și umedă pe an. Brandurile companiei acoperă diverse segmente de piață: Optimeal – hrană super-premium, Club 4 Paws – hrană premium, My Love – hrană echilibrată standard. Aceste produse sunt disponibile în principalele rețele offline și online din țară, precum DCNeu Cash & Carry, Cityvet Pet & Farm, Sezamo, Emag, Profi și Dedeman.

Cum s-a dezvoltat exportul Kormotech
Primele piețe pe care Kormotech le-a ales pentru expansiunea europeană au fost România, Polonia, Lituania și Letonia, datorită proximității geografice. În ultimii 10 ani, numărul țărilor de export a crescut constant – în 2025, compania va fi prezentă deja în 46 de țări.
La Kormotech sunt convinși că factorii cheie ai succesului au fost: îmbunătățirea continuă a calității produselor, participarea sistematică la evenimente de profil și construirea unor relații de parteneriat de lungă durată. Aceste aspecte au asigurat recunoașterea și reputația pozitivă a companiei pe plan internațional.
În prezent, focalizarea exportului Kormotech este pe țările din Europa Centrală și de Est, iar România ocupă un loc important printre acestea. „Nu urmărim să fim prezenți în cât mai multe țări,” – explică Rostyslav Vovk. – „Pentru următorii 5 ani, am ales o strategie diferită – să ne concentrăm pe piețele puternice, unde Kormotech poate intra în top trei lideri. România este exact o astfel de piață.”
De ce Kormotech se concentrează pe România
În 2024, 20% din exporturile Kormotech au fost direcționate către România. Până în 2028, compania își propune să ocupe o cotă de piață de cel puțin 10% pe piața românească. „Este o piață destul de competitivă”, subliniază Yurii Bykoriz, Managing Director CEE, Kormotech Global. „Pe lângă companiile multinaționale, aici sunt prezenți cel puțin patru jucători locali. Dar observăm că cererea pentru pet food de calitate este în creștere, ceea ce duce și la o creștere a importurilor.”
Piața românească de pet food crește anual cu 9,4%. Dezvoltarea acesteia este susținută, printre altele, de extinderea clasei de mijloc, ceea ce schimbă tendințele în îngrijirea animalelor de companie – consumatorii aleg din ce în ce mai mult produse din segmentul premium. În plus, piața e-commerce din România se află în plină expansiune, ceea ce face ca hrana pentru animale să fie mai accesibilă pentru consumatori din întreaga țară. Acest lucru influențează, de asemenea, dinamica pieței de pet food.
„Piața din România este deschisă pentru produse noi”, subliniază Rostyslav Vovk. „Va fi una dintre primele din Europa Centrală și de Est unde vom lansa noul brand de delicii Delickcious.”

Cum sunt organizate producția și logistica
Peste 90% de pet food este produsă în fabricile Kormotech din Ucraina și Lituania. Compania colaborează și cu producători parteneri în regim de outsourcing, care pot fabrica până la 200 de produse după rețetele Kormotech. În total, portofoliul companiei cuprinde 650 de produse.
„Fabrica din Lituania a accelerat semnificativ livrările în Europa”, spune Rostyslav Vovk. „Dar cererea crește și trebuie să ținem pasul. De aceea, anul acesta am început construcția unei a doua fabrici în Lituania.”
Kormotech deține depozite în Ucraina, Lituania și Polonia. În Polonia, compania menține un stoc de două luni de produse, asigurând disponibilitatea constantă pentru partenerii europeni. „Aceasta face parte din sistemul nostru logistic de încredere,” explică Rostyslav Vovk. „Partenerii trebuie să primească întotdeauna produsele la timp.”
Lunar, Kormotech efectuează între 180 și 200 de operațiuni de export-import, utilizând atât transport terestru, cât și maritim.
Parteneriatul cu Kormotech
„Ne concentrăm pe construirea unor relații de lungă durată cu partenerii noștri de afaceri,” spune Rostyslav Vovk. „De aceea, semnăm contracte pe termen lung atât cu clienții, cât și cu furnizorii noștri.”
Pentru a-și crește vânzările în România, Kormotech își consolidează echipele comerciale din țară. În 2024, compania a înregistrat vânzări de 9,7 milioane de euro pe piața românească. Această creștere este susținută de o colaborare activă cu distribuitorii și retailerii locali.
„Ei sunt punctul nostru de sprijin pe piață,” explică Yuriy Bykoriz. „Succesul Kormotech este și succesul partenerilor noștri. În prezent, suntem deschiși pentru noi parteneriate și invităm distribuitorii locali să colaboreze cu noi.”
Notă
Kormotech este o companie globală de familie cu rădăcini ucrainene, care din 2003 produce hrană de înaltă calitate pentru pisici și câini sub mărcile Optimeal, Club 4 Paws, Gav!, Miau! și My Love. Compania are unități de producție în Ucraina și UE. Sortimentul include peste 650 de poziții. Kormotech este lider în Ucraina, intră în TOP 50 al producătorilor mondiali de hrană pentru animale de companie și TOP 21 al celor mai dinamice companii de hrană pentru animale de companie. Produsele companiei sunt prezentate în 50 de țări ale lumii atât sub mărcile proprii, cât și sub mărcile private ale partenerilor.