Începutul de an școlar a impulsionat vânzările în sectorul FMCG

Designed by shangarey/Freepik.com

Ultimele două săptămâni din august și primele trei din septembrie au adus o creștere de 9,6% a categoriilor FMCG față de aceeași perioadă a lui 2019, cu un vârf de vânzări în săptămâna 38, prima din noul an școlar, când s-a înregistrat o creștere în valoare de +19% față de aceeași perioadă a anului trecut.

Pentru perioada analizată (17 august – 20 septembrie 2020) respectiv săptămânile 34-38, cele mai mari creșteri au fost observate la produsele de îngrijire a casei (+12%), pe când produsele alimentare au înregistrat un plus de 9,6%. Produsele de îngrijire personală au crescut cu 8,7%, rată mai puțin accentuată decât în perioada precedentă, cel mai probabil pe fondul încheierii vacanțelor și a unui consum diminuat.

Creșterile temperate din ultimele două săptămâni ale lunii august, de +5%, respectiv +6% față de aceleași săptămâni ale lui 2019, inferioare ratelor de creștere din iulie și începutul lunii august, reflectă vârful sezonului estival.

De la începutul anului până în prezent, în termeni de univers comparabil (L4L), media națională de creștere de 7% a fost depășită de regiunile sud (+8.4%) și nord-est (+9.2%), pe când Bucureștiul a fost pe ultima poziție din top, cu un plus de 5%, deși este cea mai importantă regiune în vânzări, cu o pondere de 32%.

Dinamica FMCG în săptămânile 34 – 38 din 2020 (17.08-20.09) versus 2019 (19.08-22.09) în valoare

Vânzările au fost în continuare pe plus în canalele monitorizate de compania RetailZoom. Dinamica de creștere a fost mai accentuată pentru produsele de îngrijire a casei, în special pentru magazinele convenience si supermarketuri. Produsele de îngrijire personală au continuat saltul vânzărilor în magazinele tip convenience.

Luna august, fiind o lună de concedii pentru mare parte din populație, pare să reia timid un trend crescător spre final, iar săptămânile 37 și 38 din septembrie au atins rate de creștere de 11% și chiar 19% – pentru totalul vânzărilor bunurilor de larg consum comparativ cu anul anterior.

Cel mai probabil, această creștere a fost susținută de revenirea din concedii și de pregătirea începutului școlii. Suplimentar însă, analiștii Retail Zoom pun creșterea vânzărilor și pe seama creșterii cazurilor Covid, pe fondul unei reluări a comportamentului de stocare.

“Trendul de revenire a vânzărilor început în luna iulie, odată cu o creștere semnificativă a cazurilor Covid, se continuă până după mijlocul lunii septembrie pentru sectorul de curățenie și dezinfectante pentru casă. Pentru departamentul de alimente, băuturile alcoolice și sectorul de băcănie contribuie cel mai mult la creștere pentru perioada analizată, urmate de lactate și băuturir ăcoritoare.”

În continuare, mai mult de jumătate din creșterea raportată la totalul bunurilor de larg consum provine de la alimente, în special din canalul supermarketuri.

Din cele 127 de categorii alimentare monitorizate, doar 25 înregistrează scăderi în perioada monitorizată, cea mai imporantă dintre ele fiind cea de produse de peste/fructe de mare vrac congelate sau proaspete cu o descreștere de -9%.

Pralinele și batoanele de ciocolată sunt și ele în scădere față de acceași perioadă a anului trecut. Pe de altă parte, restricțiile din HoReCa, determină creșteri de două cifre pentru toate categoriile de băuturi alcoolice, dintre care cele mai mari creșteri sunt la rom +30%, brandy +29% și vodka +29%. Se confirmă astfel consolidarea trendului de consum în in home.


Sectorul produselor de îngrijire personală atinge un vârf de creștere în această lună (+8,7%), crescând în contribuție și față de începutul verii, însă rămâne totuși în urma creșterilor realizate de sectorul de îngrijire a casei. Ratele de creștere între cele două sectoare (îngrijirea personală și a casei) sunt acum mult mai apropiate.

Creșterile de preț pentru 2020 (săptămânile 1-38) s-au mai estompat față de perioada anterioară: alimente +6,3%, îngrijire personală +0,7%, îngriirea locuinței +4,7%.


Dinamica mărcilor proprii versuri branduri în perioada inauarie-august 2020 vs ianuarie-august 2019

Ponderea mărcilor proprii în cele mai importante sectoare (ian-aug 20), în valoare:

Cu o pondere de 17% în totalul vânzărilor FMCG, creșterea produselor mărci private a fost inferioară creșterii produselor branded și a fost influențață de evoluția acestui segment în categoriile alimentare, unde pentru mai mult de un sfert dintre categorii vânzările mărcilor proprii au fost în scădere.

Deși în produsele de îngrijire personală mărcile proprii au înregistrat o creștere generală de 10%, există trei categorii importante care au avut creșteri surprinzătoare în acest segment: gelurile de duș (+39%), deodorantele (+28%) și hârtia igienică (+20%).

În schimb, rata de creștere a mărcilor private din produsele de îngrijire a casei a fost substanțial mai mare decât rata produselor branded și a fost determinată în special de segmentul mărcilor proprii din categoria prosoapelor de hârtie pentru bucătărie.

Analiza prezentată de RetailZoom este bazată pe prelucrări de vânzări 100% scanning, fără estimări, specifice universului de parteneri IKA ai RetailZoom (9 lanțuri cu peste 3.100 de magazine, Carrefour Hypermarket, Carrefour Market, Cora, dm, Inmedio, Mega Image (incl. Shop&Go), Metro, Penny Market, Profi, Xpress ). Au fost analizate astfel toate grupele și categoriile de produse monitorizate (187 categorii de produse).