Gorilla Joe’s, un business din pasiune pentru înghețata artizanală

0
414

Piața de înghețată artizanală cunoaște în ultimii ani o dezvoltare accelerată, pe fondul unui apetit mai mare al clienților pentru produse de calitate superioară. Creșterea veniturilor, educarea gusturilor consumatorilor dar și oferta din ce în ce mai generoasă au reprezentat, de asemenea, motoarele creșterii pieței. Interesul buyerilor din retailul modern pentru astfel de produse a venit firesc, însă înghețata artizanală prezentă pe rafturile acestora este în proporție covârșitoare de import. Există însă și excepții. Un antreprenor din București a dezvoltat în 2017 un brand de înghețată artizanală – Gorilla Joe’s – reușind să spargă gheața și să listeze produsele sale pe rafturile marilor comercianți. Modelul de business este diferit în comparație cu al altor gelatieri români. Bogdan Mustață nu a început cu propria gelaterie ci a investit într-o unitate de producție, a creat două branduri diferite – Gorilla Joe’s și Velluto – și a început să bată la ușa clienților ca producător de înghețată artizanală. Despre pasiunea pentru înghețată și despre drumul de la idee la implementare vorbim în cele ce urmează cu Bogdan Mustață.

De când ați început să produci înghețată artizanală și cum s-a născut ideea de a pune pe picioare un astfel de business?

Cochetez cu ideea unui astfel de business de mulți ani, încă de când lucram în sistemul bancar. Am fost dintotdeauna mare fan înghețată și eu și familia mea și am căutat întotdeauna produse de calitate ori de câte ori am avut prilejul să călătoresc și în afara țării. În Italia, m-am îndrăgostit de înghețata Grom. Astăzi, nici o vizită în această țară nu este completă fără să le trecem pragul, pentru că, printre altele, au cel mai bun sorbet de pere pe care l-am gustat vreodată. Am văzut apoi că în România nu prea se face înghețată corectă, naturală și m-am decis în noiembrie 2016 să încep producția de înghețată artizanală naturală. Șase luni mai târziu am cumpărat utilajele necesare și am demarat efectiv afacerea în luna mai 2017. Am vândut primele produse în luna septembrie 2017, pe segmentul HoReCa.

Pe drumul de la idee la implementare ce vi s-a părut cel mai dificil?

Între idee și implementare trebuie să-ți dai seama că aceasta este o afacere și nu un hobby. Ar fi ideal să te poți ocupa doar de rețete și de dezvoltarea de noi produse însă, în realitate, trebuie te ocupi și de achiziția de materii prime, și de puțină contabilitate, de marketing, de vânzare și multe altele. Îmi voi deschide propria gelaterie și de ce nu o rețea, însă din mers îți mai schimbi ordinea priorităților, ca în fiecare business.

Către ce clienți v-ați îndreptat atenția?

Ne-am uitat, în primă fază, la segmentul HoReCa și ne-am adresat unor restaurante de top unde oferim o înghețată premium, 100% naturală, sub brandul Velluto. În HoReCa suntem prezenți în București atât prin distribuție directă, cât și printr-un parteneriat cu un partener din distribuție. Apoi am decis să abordăm și retailul modern. Mergând în marile lanțuri de retail modern am văzut că pe rafturile acestora nu există mici producători români de înghețată artizanală și atunci am spus că aceasta poate fi o oportunitate pentru noi. Am dezvoltat un al doilea brand, Gorilla Joe’s și am început să batem la poarta mai multor comercianți internaționali. Nu în ultimul rând, suntem prezenți la evenimente dedicate consumatorilor finali: Festivalul Înghețatei Artizanale, Dulce by Bucharest Gourmet Festival, Carnival și altele. Avem o rulotă de înghețată cu care participăm la astfel de evenimente utile pentru promovarea brandului.

Care credeți că este principala barieră pentru o ofertă mai largă de înghețată artizanală în retailul modern?

Prețul este, cred, cea mai importantă barieră. Prețul unei înghețate artizanale este net superior celei industriale, diferența venind în primul rând din calitatea ingredientelor, a materiilor prime, dar nu numai. Apoi, într-un ambalaj de 500 de ml de înghețată artizanală noi avem 420 de grame de produs. O înghețată industrială are 275 de grame într-un volum de 520 de ml, restul fiind aer. Apoi, o prezență mai mare la raft a produselor artizanale este în relație directă cu puterea de cumpărare, cu gradul de educare al consumatorilor ș.a.

Cum vă poziționați din punct de vedere preț?

Înghețata artizanală este prin definiție un produs premium. O cutie de înghețată de circa 140 de g are un preț de raft de circa 19 lei, iar ambalajul de 420 de grame costă 37-38 de lei.

În etapa de start-up, care a fost valoarea investiției și ce capacitate de producție aveți?

Am investit în primul an în jur de 200.000 de euro, o bună parte din această sumă fiind direcționată către achiziția de utilaje, realizarea unei camere frigorifice, achiziția de ambalaje ș.a. Avem o unitate de producție de 350 de mp pregatită urmărind principiile IFS, ce respectă standardele de siguranță alimentară. Astăzi, producem 500 de kg de înghețată pe zi, dar avem o capacitate de producție de 1,2 t/zi.

Cu câte arome ați început și la câte ați ajuns în momentul de față?

Am început cu 10 arome consacrate, printre care vanilie madagascar, ciocolată, fistic, nocciola și câteva sorbeturi. Astăzi am stabilizat 24 de gusturi și mai avem circa 60 de rețete în diferite stadii de testare. Un număr de 15-16 din cele 24 de rețete stabile sunt deja transformate în produse finale disponibile pe piață. Mă refer la vanilie (madagascar și bourbon), fistic, ciocolată, nocciola, caramel sărat, mr.chocolate, b.b.buono, cocobon, iaurt amarena, sorbet de ciocolată, fructe de pădure, mango, portocale, lămâie, lămâie-lime-mentă. Folosim doar ingrediente naturale: lapte proaspăt de la ferme locale, apă de izvor plată, zahăr brun, fructe de sezon și piureuri de fructe, ciocolată belgiană Callebaut ș.a. Deși majoritatea gelatierilor preferă din comoditate să facă înghețata de ciocolată cu pulbere de cacao, eu mă alătur acelui procent de 1% dintre gelatieri care spun că o înghețată de ciocolată trebuie să fie cu ciocolată, așa că am făcut o rețetă în care folosim ca materie primă ciocolata belgiană neagră autentică.

Sunteți prezenți deja în retailul modern?

Da, suntem prezenți în două rețele internaționale, Carrefour și Auchan, în fiecare dintre ele având listate peste 15 SKU-uri. Nu suntem prezenți însă în toate magazinele acestor doi mari retaileri pentru că produsul se adresează unui consumator cu venituri medii și mari, și atunci au selectat ei magazinele în care pot să-l pună la raft.

Cum a fost sezonul de vară pentru industria de înghețată?

Nu a fost un an excepțional pentru consumul de înghețată. Am putea spune chiar că a fost un an slab din semnalele pe care le avem și de la producătorii mari, principala cauză fiind vremea capricioasă.

Ce obiectiv v-ați propus pentru finalul acestui an din punct de vedere al cifrei de afaceri?

Mi-ar plăcea să închei 2018 cu o cifră de afaceri de 500 de mii de lei.

Care sunt urmatorii pasi?

Dorim sa ne întărim pozitia pe piața HoReCa și să ne extindem portofoliul clienților din retailul modern. La produse vrem să diversificăm gama, lucrând la niște rețete speciale cu ingrediente exclusive pe piața, precum pulpa din fruct de baobab sau fibrele vegetale cu catena lungă. Colaborăm în acest sens cu un partener italian și o echipă de la Universitatea din Modena.

Cum arată piața de gelaterie?

Putem vorbi deja de o piață interesantă; loc pe piață este, iar creșterile sunt accelerate. Majoritatea jucătorilor au una, două gelaterii, participă la evenimentele de profil. Deja, puțini sunt producătorii care să nu aibă spații proprii pentru desfacere.