Directorii generali din Romania sunt mai optimisti in privinta perspectivelor de crestere ale companiilor lor, 44% dintre acestia declarandu-se foarte optimisti, in crestere fata de 39% anul trecut, conform rezultatelor sondajului PwC Global CEO Survey 2015. Alti 40% dau dovada de optimism moderat cand vine vorba de cresterea veniturilor in acest an. Pe termen mediu, directorii generali din Romania sunt inca si mai increzatori, 54% spunand ca sunt foarte siguri de perspectivele de crestere ale companiilor lor in urmatorii trei ani (media la nivel global este de 49%).
Cu toate acestea, 27% dintre directorii generali din Romania cred ca economia globala se va deteriora in 2015, un procent de trei ori mai mare de pesimisti fata de anul anterior, cand numai 8% dintre respondentii romani credeau ca economia globala va inregistra un declin. 38% dintre executivii romani cred ca starea economiei globale va ramane neschimbata, in timp ce 35% sunt mai optimisti si cred ca se va imbunatati.
La nivel global, numarul directorilor generali care cred ca economia globala se va imbunatati in urmatoarele 12 luni este mai mic decat anul trecut, dar increderea in abilitatea lor de creste veniturile propriilor companii ramane stabila – potrivit raspunsurilor a mai mult de 1300 de directori generali intervievati de PwC pentru cea de-a 18-a editie a Global CEO Survey. Rezultatele studiului au fost facute publice ieri in cadrul deschiderii evenimentului anual World Economic Forum de la Davos, Elvetia.
Economia mondiala
Directorii generali sunt mai putin optimisti decat anul trecut cand vine vorba de perspectivele de crestere – 37% dintre ei spunand ca economia globala se va imbunatati in 2015, fata de 44% anul trecut. In mod semnificativ, 17% dintre respondenti cred ca economia globala va intra in declin, un procent mai mult decat dublu fata de anul trecut (7%). Restul de 44% considera ca starea economiei globale va ramane neschimbata.
La nivel regional, rezultatele variaza considerabil. Executivii din Asia-Pacific sunt cei mai optimisti cand vine vorba de economia globala, 45% din ei anticipand o imbunatatire, urmati de cei din Orientul Mijlociu (44%) si America de Nord (37%). Insa, doar 16% dintre executivii din Europa Centrala si de Est se asteapta la o imbunatatire a conditiilor economice. Respondentii din state emergente ca India (59%), China (46%) si Mexic (42%) sunt mai optimisti in legatura cu economia fata de omologii lor din statele dezvoltate ca SUA (29%) si Germania (33%).
Cresterea veniturilor
In ciuda perspectivelor mai putin optimiste asupra economiei globale, executivii raman increzatori in viitorul propriilor companii; 39% dintre respondentii la nivel global sunt „foarte siguri” ca veniturile companiilor lor vor creste in urmatorul an – acelasi procent ca si anul trecut, dar usor in crestere de la 36% in 2013.
Executivii din regiunea Asia Pacific (45%) sunt cei mai increzatori in cresterea veniturilor companiilor lor, aproximativ la fel ca anul anterior. Orientul Mijlociu este inca una din cele mai optimiste regiuni, 44% dintre respondenti fiind foarte increzatori in cresterea veniturilor, desi este in scadere semnificativa fata de anul anterior (69%). Increderea executivilor este in crestere in America de Nord de la 33% la 43%. Respondentii din Europa de Vest (31%) si cei din Europa Centrala si de Est (30%) sunt mai putin optimisti cand vine vorba de perspectivele de dezvoltare ale companiilor proprii.
“Intreaga lume se confrunta cu provocari la nivel economic, politic si social. Directorii generali, per ansamblu, raman precauti pe termen scurt atat in legatura cu economia globala, cat si cand vine vorba de perspectivele de dezvoltare ale companiilor lor. In timp ce piete mature ca SUA par sa isi revina, altele, asemenea Zonei Euro, raman in incertitudine. Iar in timp ce unele economii emergente continua sa se extinda rapid, altele incetinesc. Ramane o provocare gasirea echilibrului strategic pentru sustinerea dezvoltarii in aceasta piata in continua schimbare. Increderea respondentilor este in scadere mai ales in tarile producatoare de petrol din intreaga lume, ca urmare a prabusirii pretului petrolului”, a declarat Dennis M. Nally, presedinte al PricewaterhouseCoopers International.
Strategii de crestere
Directorii generali considera SUA ca fiind cea mai importanta piata de crestere in urmatoarele 12 luni, plasand-o inaintea Chinei pentru prima oara in cinci ani de cand aceasta intrebare a fost introdusa in chestionar. Per total, 38% dintre respondenti spun ca SUA este in top trei piete de crestere, urmata de China (34%), Germania (19%), Marea Britanie (11%) si Brazilia (10%). De asemenea, respondentii spun ca vor implementa strategii de optimizare a companiilor lor in urmatorul an. In total, 71% spun ca vor optimiza costurile, 51% ca vor forma parteneriate sau aliante strategice, 31% ca vor externaliza o functie sau un un proces de business si 29% ca vor finaliza o fuziune sau o achizitie la nivel local (in crestere de la 23% anul trecut).
Ce ii ingrijoreaza pe executivi?
Supra-reglementarea este din nou pe primul loc in topul motivelor de ingrijorare a executivilor respondenti, in procent de 78%, in crestere cu 6% fata de anul trecut si la un nivel record in sondaj. Tarile in care ingrijorarile legate de supra-reglementare sunt la un nivel foarte inalt sunt Argentina (98%), Venezuela (96%), SUA (90%), Germania (90%), Marea Britanie (87%) si China (85%).
Alte motive de ingrijorare aflate in top sunt disponibilitatea talentelor (73%), deficitul fiscal si povara creditelor (72%), incertitudinea geopolitica (72%), cresterea taxelor (70%), amenintarile cibernetice (61%) – in crestere semnificativa fata de anul trecut (48%) – precum si instabilitatea sociala (60%), obiceiurile consumatorilor aflate in continua schimbare (60%) si viteza schimbarilor tehnologice (58%).
Motivele de ingrijorare are executivilor sunt in crestere per total, cu exceptia costurilor de energie unde au scazut la 59%.
Metodologie: Pentru cea de-a XVIII-a editie a sondajului PwC Global CEO Survey au fost realizate 1.322 de interviuri in 77 de tari in ultimul trimestru al anului 2014. Defalcat pe regiuni, au fost realizate 459 de interviuri in zona Asia-Pacific, 455 in Europa, 147 in America de Nord, 167 in America Latina, 49 in Africa si 45 in Orientul Mijlociu. In Romania, au fost realizate 63 de interviuri cu directorii generali locali.