Rezultatele studiului GfK privind climatul de consum in Europa pentru al patrulea trimestru din 2016 arata ca estimarile economice cu privire la consumatorii romani au scazut cu aproape 8 puncte fata de aceeasi perioada in 2015, cu toate ca, in Romania, economia a avut o crestere semnificativa in 2016. Indicatorul s-a oprit la 3 puncte in decembrie, care este in contrast cu cele mai bine de 10 puncte obtinute cu un an in urma.
Veniturile estimate ale romanilor au suferit o scadere usoara in al patrulea trimestru al anului, iar indicatorul a scazut cu valori de la peste un punct pana la peste 19 puncte intre septembrie si decembrie. In comparatie cu aceeasi perioada din anul precedent, acesta totusi inseamna o crestere de 4,5 puncte. Nivelul puternic general se datoreaza in parte ratei somajului. Conform Comisiei Europene acesta s-a oprit la 6 procente si s-a aflat la cel mai scazut nivel in ultimii opt ani (trimestrul patru din 2008: 5,7 procente).
In martie 2016 tendinta de a cumpara a crescut la 3,5 puncte, pasind din nou pe teritoriu pozitiv pentru prima oara dupa octombrie 2008. Indicatorul a crescut in mod constant pana in noiembrie, cand a atins 10,5 puncte (cea mai valoare de dupa august 2008). La sfarsitul anului insa a scazut semnificativ cu 12,5 puncte, pana la -2 puncte.
Climatul de consum in UE: la cel mai inalt nivel din 2008 incoace
In ceea ce priveste situatia la nivel european, studiul releva ca increderea consumatorilor din Europa a trecut printr-o crestere pozitiva semnificativa in al patrulea trimestru din 2016. Climatul de consum GfK pentru cele 28 de tari UE a crescut cu 5,6 – 17,9 puncte in decembrie, fiind cea mai valoare de dupa ianuarie 2008. Indicatorii individuali – estimarile economice si cele cu privire la venituri, cat si tendinta de a cumpara – nu s-au dezvoltat in mod uniform.
Subiectele care au dominat stirile n Europa in trimestrul patru din 2016 au fost razboiul din Siria, terorismul in Europa, alegerile prezidentiale din SUA la sfarsitul lunii noiembrie, si aparitia continua a partidelor si nationaliste in aproape fiecare tara europeana. Totusi, este evident ca toate aceste stiri negative nu au reusit sa influenteze consumatorii. Se pare ca europenii sunt tot mai selectivi in ceea ce priveste subiectele de care se lasa influentati in viata lor de zi cu zi. Ca urmare, indicatorii privind estimarile economice si cele cu privire la venituri, si tendinta de cumpara au ramas in mare masura neafectati de razboiul din Siria, evenimentele din Turcia, alegerile prezidentiale din SUA si amenintarile continue de terorism in Europa. Din contra, cifrele de crestere economica in fiecare tara au avut un rol mai semnificativ. In consecinta, climatul de consum GfK pentru cele 28 de tari UE a crescut cu valori de la 5,6 puncte pana la 17,9 puncte intre lunile septembrie si decembrie.