Gemuri, jeleuri, marmalade. Ce modificări legislative importante îi impactează pe producători?

Compania QNORM, un important furnizor de soluții dedicate managementului calității, dezvoltarea de noi produse și etichetare, a prezentat recent principalele modificări legislative aplicabile producției și etichetării unor categorii importante de produse: gemuri, jeleuri, marmelade și piureuri de castane. În materialul de mai jos, specialiștii QNORM care asistă jucătorii din retail și FMCG în provocările legate de reglementările complexe din piețele globale, răspund unor întrebări cheie:

– Ce modificări trebuie să implementeze producătorii pe etichetele produselor, după data de 14.06.2026?
– Ce alte aspecte privind producția trebuie să cunoască aceștia?

Ordinul nr 572/2025 modifică și completează Ordinul Nr 523/2003 pentru aprobarea Normelor cu privire la natura, conținutul, fabricarea și etichetarea gemurilor, jeleurilor și marmeladelor de fructe precum și piureului de castane îndulcit, destinat consumului uman și transpune prevederile Directivei 2024/1438 referitoare la aceste produse.

Ordinul Nr 572/2025 intră în vigoare la data de 14 iunie 2026, iar produsele care sunt introduse pe piață sau etichetate înainte de 14 iunie 2026 pot fi comercializate până la epuizarea stocurilor.

Modificări etichetă

– Mențiunea „conținutul total de zaharuri…grame pentru 100 grame” este eliminată, ceea ce înseamnă că ea nu mai trebuie să figureze pe ambalajul acestor produse, întrucât valorile zaharurilor se regăsesc în declarația nutrițională.

– Este eliminată și prevederea indicării în lista ingredientelor a conținutului rezidual de SO2 > 10 mg/kg, acesta fiind deja legiferat prin Regulamentul 1169/2011.

Denumire legală

– Denumirea produsului este însoțită de mențiunea privind fructul sau fructele utilizate, în ordinea descrescătoare a ponderii materiilor prime utilizate în fabricație.
– În cazul produselor fabricate din trei sau mai multe fructe, indicarea fructelor utilizate poate fi înlocuită prin cuvintele „amestec e fructe”, printr-o mențiune similară sau prin cea a numărului tipurilor de fructe.

Denumirea produselor, caracteristici și definiții

-Se înlocuiește termenul „extra” cu „de calitate superioară” pentru desemnarea produselor cu o cantitate mai mare de fructe comparativ cu produsele definite ca gem și jeleu.

-Crește cantitatea minimă de fructe care trebuie să fie utilizată la fabricarea gemului, a gemului de calitate superioară, implicit a jeleului și a jeleului de calitate superioară menționate.

Etichetarea cuprinde indicarea conținutului de fructe, incluzând cuvintele „preparat cu X grame de fructe pentru 100 grame” de produs finit. În cazul utilizării extractelor apoase, calculul se face după scăderea masei apei utilizate la prepararea extractelor. Elementele indicate mai sus apar în același câmp vizual cu denumirea produsului, și în caractere clare, vizibile.

Definiții și noile caracteristici ale produselor

Gemul – este un amestec cu consistență adecvată de gel, obținut din zaharuri, pulpă și/sau piureul unuia sau mai multor tipuri de fructe și apă. Gemul de citrice poate și obținut din fructul întreg, tăiat în fâșii și/sau felii. Cantitatea de pulpă și/sau de piure utilizată pentru fabricarea a 1.000 de grame de produs finit, trebuie să fie de minimum: 450 de grame în general (în loc de 350 de grame în prezent); 350 grame în cazul coacăzelor roșii, al fructelor de cătină albă, al coacăzelor negre, al măceșelor și al gutuilor (în loc de 250 g);  180 grame în cazul ghimbirului (în loc de 150); 230 grame în cazul merelor anacard (în loc de 160 grame) etc.

Jeleul – este un amestec cu consistență de gel, obținut din zaharuri și sucul și/sau extractele apoase din una sau mai multe tipuri de fructe. Cantitatea de suc și/sau extracte utilizată la fabricarea a 1.000 grame de produs finit nu trebuie să fie inferioară celei stabilite în cazul fabricării gemului.

Marmelada de citrice – este un amestec cu consistență de gel, obținut din apă, zaharuri și unul sau mai multe dintre produsele următoare obținute din citrice: pulpă, piure, suc, extracte apoase și coaja fructelor. În denumirea produsului marmeladă de citrice, termenul citrice poate să fie înlocuit cu denumirea fructului citric folosit. Pentru marmelada fabricată din mai multe tipuri de citrice, se va utiliza,pentru denumirea produselor, termenul „marmeladă mixtă de fructe” sau „marmeladă de (x) fructe”, unde x este numărul de fructe, în cazul marmeladei de citrice produse din trei sau mai multe tipuri de fructe.

Cantitatea de citrice utilizată pentru fabricarea a 1.000 de grame de produs finit trebuie să fie de minimum 200 de grame, din care cel puțin 75 de grame trebuie să provină din endocarp. Denumirea marmeladă jeleu desemnează produsul definit drept marmeladă de citrice care nu conține materie insolubilă, cu excepția, eventual, a unor mici cantități de coajă mărunțită.

Piureul de castane îndulcit – este un amestec cu consistență de gel, obținut din apî, zahăr și cel puțin 380 grame de piure de castane (Castanea sativa) la 1.000 de grame de produs finit.

Produsele definite anterior trebuie să prezinte un conținut de substanță uscată solubilă egal cu 60% sau mai mult, determinată cu ajutorul refractometrului, cu excepția acelor produse în care zaharurile au fost, total sau parțial, înlocuite cu îndulcitori. În anumite cazuri speciale și fără a aduce atingere art. 17, alin (1) din Regulamentul UE nr 1.169/2011, inclusiv în situația în care conținutul de substanță uscată solubilă este sub 60%, dar nu mai puțin de 55% și se utilizează suc de fructe concentrat pentru a înlocui parțial sau total zahărul, se pot folosi denumirile produselor menționate anterior.

Ord. 572/2025 introduce posibilitatea utilizării și a sucului de fructe concentrat!

Informațiile au fost sintetizate de Mihaela Brinda, Senior Regulatory Affairs Specialist la QNORM România, iar pentru prezentarea lor integrală vă invităm să consultați pagina de LinkedIn sau site-ul companiei!

 

  

 

 

 

 

Articolul precedentLidl România lansează campania „Reciclează și câștigă cu Lidl Plus”
Articolul următorKaufland Marketplace se extinde în două noi pieţe europene
Modern Buyer
Modern Buyer este un pionierat in zona produselor editoriale specializate, fiind prima platforma de informare destinata specialistilor in achizitii – buyeri si oameni de vanzari - din Romania.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.