Cele mai recente date furnizate de ediția din 2019 a anuarului „PLMA International Private Label” arată că în 17 țări din Europa, cota de piață a mărcilor proprii se situează la peste 30%. Din cele 20 de țări monitorizate de Nielsen, Spania, Elveția și Marea Britanie conduc în topul țărilor cu cele mai mari cote de piață ale mărcilor proprii (aproape 50%).

„Cele mai recente date statistice oferite de Nielsen arată clar că popularitatea mărcilor proprii în rândul consumatorilor din Europa rămâne enormă.”
“În 17 dintre cele 20 de țări europene analizate, fiecare al treilea produs vândut este o marcă proprie. În frunte se află Spania, unde fiecare al doilea produs vândut este o marcă proprie a retailerului. Același lucru se petrece și în Elveția.”, a comentat Brian Sharoff, președintele Private Label Manufacturers Association (PLMA).
În cea mai mare economie a Europei, Germania, cota de piață a mărcilor proprii a fost de 45%. În Marea Britanie, în condițiile în care supermarketurile investesc în programele lor de mărci proprii, pentru a face față concurenței cu discounterii, cota de piață a atins 47%. De fapt, cota de piață a mărcilor proprii a fost de peste 40% în Marea Britanie încă din 1997, de când Nielsen a început să centralizeze date pentru PLMA.

Mărcile proprii au atins, un maxim de 44% în Belgia, pentru prima dată. Cota de piață a crescut de asemenea la cele mai înalte cote în alte patru țări: Suedia, Norvegia, Olanda și Turcia.

Timp de doi ani consecutivi, mărcile proprii au crescut în Turcia, până la 29%. În Scandinavia, s-au înregistrat creșteri în Suedia, Norvegia și Finlanda, cu cote de piață ale mărcilor proprii, în toate cele trei țări, de peste 30%. Cea mai mare creștere în țările nordice este de 1 punct procentual, în Norvegia.

Mărcile proprii au avut o cotă de piață de peste 30% în patru țări din Europa Centrală și de Est – Polonia, Ungaria, Cehia și Slovacia – conduse de Ungaria cu 34%. Cota de piață a mărcilor proprii rămâne la peste 40% în Austria.
Cota de piață a mărcilor proprii a rămas la aproximativ 20% în Italia pentru al șaptelea an consecutiv, dar perspectivele sunt de creștere, deoarece angajamentul retailerilor pentru programe de marcă proprie indică o creștere în popularitate a segmentului.

Produsele private label cuprind toate mărfurile vândute sub marca unui retailer. Această marcă poartă fie numele retailerului, fie un nume creat exclusiv pentru acel produs/gamă de produse. Când un retailer aparține unui grup care deține mărci proprii, va vinde mărci proprii care sunt disponibile numai membrilor grupului.
Supermarketurile, hipermarketurile, magazinele tip drogherie și discounterii oferă astăzi aproape orice tip de produs sub marcă proprie. Private label acoperă linii complete de alimente proaspete, conservate, congelate și uscate; gustări, specialități etnice, alimente pentru animale de companie, sănătate și frumusețe, suplimente fără prescripție medicală, produse cosmetice, produse de uz casnic și de spălat, echipamente DIY pentru gazon și grădină, vopsea, componente hardware și auto.

Marca proprie reprezintă o oportunitate pentru consumator de a cumpăra mereu produse alimentare și nealimentare calitative, fără a fi nevoit să aștepte reducerile de preț pe care le oferă producătorii, scrie plmainternational.com.
Numele și sigla retailerului sunt prezente pe ambalaj, ceea ce îi garantează consumatorului că produsul respectă standardele și specificațiile de calitate ale retailerului sau distribuitorului, după caz.

Cine face mărci proprii? Producătorii mari, care au branduri, produc și mărci proprii. Producătorii mici și mijlocii, care se specializează în anumite linii de produse și se concentrează pe producerea exclusivă a unor mărci proprii. Retailerii mari și distribuitorii, care au propriile fabrici de producție furnizează mărci proprii pentru propriile lor magazine.