Anul 2016 a fost unul de crestere pentru multi distribuitori de produse FMCG, afacerile acestora din urma fiind direct influentate de cresterea consumului, impulsionata la randul ei de reducerea TVA aplicata la inceputul anului trecut. Managerii din industrie contactati de Modern Buyer la inceputul lunii ianuarie a.c. anticipeaza o crestere moderata a afacerilor lor in 2017, principalele ingrijorari fiind legate de expansiunea comertului modern, potentiale noi taxe si impozite si incertitudini privind climatul de consum.
Cresteri de doua cifre in 2016
La inceputul acestui an am invitat 21 de distribuitori de bunuri de larg consum din diverse regiuni ale tarii sa ne impartaseasca cateva informatii cu privire la rezultatele obtinute in 2016, dar si la principalele surse de crestere ale afacerilor lor. O prima concluzie asupra carora ne putem opri este ca toate cele 20 de companii intervievate au reusit anul trecut sa-si creasca cifra de afaceri, cu procente cuprinse intre 5 si 40%, in ciuda diminuarii numarului de magazine traditionale cu circa 4%. Acestia spun ca de evolutia pozitiva a consumului a beneficiat si comertul traditional, dar si horeca, o piata la care distribuitorii se uita cu tot mai multa atentie si de la care au asteptari mai mari de la un an la altul.
Potrivit analizei noastre, 13 din cele 21 de companii de distributie cu care am discutat au raportat o crestere de peste 10% a cifrei de afaceri, ceilalti opt obtinand cresteri cuprinse intre 5-10% in 2016 (vezi mai jos tabel). De asemenea, sase din cele 20 de companii intervievate au reusit performanta de a realiza o crestere de 20% sau peste 20% a afacerilor in 2016.
Pe langa consumul mai mare, managerii din industria de distributie s-au bazat si pe alte surse de dezvoltare a business-urilor lor, cum ar fi majorarea numarului de clienti horeca, parteneriate cu noi furnizori, dezvoltarea de branduri proprii precum si optimizarile pe plan operational. “Anul 2016 a fost pentru noi un an al rezultatelor bune si foarte bune. Prin incorporarea in portofoliu nostru a unor marci renumite in piata, rezultatele nu au intarziat sa apara, inregistrand la final de an o crestere de 25% a cifrei de afaceri si atingand pragul de 41 milioane de euro. Pentru 2017, bazandu-ne si pe ultimele majorari salariale in mai multe sectoare al economiei ne asteptam la o evolutie pozitiva a consumului atat la nivel cantitativ dar cel mai mult la nivel calitativ. Estimam prezenta la raft a unui consumator mai educat si mai atent cu ceea ce consuma si migrarea lui catre produsele cu un nivel calitativ”, ne-a declarant Jean Gherman, Director Comercial la compania Agrirom. O crestere de peste 20% a afacerilor a obtinut anul trecut si Marathon Distribution Group, depasind pragul de 430 de milioane de lei. “Anul 2016 a fost cel mai frumos si totodata cel mai greu pentru noi. Potrivit primelor estimari, am inregistrat o crestere de aproximativ 22% a cifrei de afaceri, comparativ cu anul 2015. Pentru 2017 ne propunem mentinerea acestui trend de crestere. Vizam si pentru acest an un procent de 20%, insa cred ca va fi un an mai greu deoarece piata s-a mai asezat, iar ritmul de crestere va fi inferior celui de anul trecut”, spune la randul sau Marian Anghel, Director Comercial la Marathon Distribution Group. Prudenti in estimarile de crestere pentru 2017 sunt si managerii altor companii precum Amigo Intercost, Nitella, Roxana, D.R.I.M Daniel, Farel sau Macromex. Albert Davidoglu, Business Development Manager al Macromex spune ca in 2016 compania pe care o reprezinta a avut o crestere de 15% a cifrei de afaceri, obiectivul pentru 2017 fiind o crestere de 5-10%. Obiective mai mari de crestere au raportat companii precum Josi Logistic, Serpico Trading sau Parmafood, pe fondul unor proiecte majore din zona cresterii distributiei teritoriale sau a dezvoltarii portofoliului de produse. “Am avut crestere de circa 19% versus 2015, cu performante bune pe canalele IKA, Horeca si TT. Un driver de crestere pentru noi a fost majorarea numarului de clienti pe Horeca, o piata extrem de importanta pentru Serpico pentru ca adresam aici inovatii diverse. Nu in ultimul rand, am crescut numarul de produse din portofoliul existent, iar asta s-a reflectat in rezultatele obtinute. Pentru 2017 cresterea estimata este de cca 30%. Componentele acestei cresteri sunt: inovatiile, marirea portofoliului de produse si investitiile in promovarea si dezvoltarea produselor existente deja in piata”, a declarant pentru Modern Buyer, Alexndru Teodorof, Sales Manager Serpico Trading.
Principalele directii de dezvoltare pentru 2017
Pentru anul care abia a inceput, principalele directii de dezvoltare enumerate de cei 21 de distribuitori intervievati de Modern Buyer vizeaza in primul rand consolidarea business-urilor, incheierea unor noi parteneriate, abordarea unor noi segmente de piata, cum ar fi de exemplu zona Horeca, sau intrarea in segmentul de productie pentru dezvoltarea si/sau extinderea portofoliului de branduri proprii.
Horeca, o zona cu potential neexploatat suficient
De altfel, segmentul Horeca pare a fi atractiv pentru mai multi distribuitori, printre cei care au declarat ca intentioneaza sa-si consolideze aceasta arie de business sau sa-si extinda prezenta si portofoliile destinate acestor clienti numaranu-de companii precum Serpico, BDG, Nitela, Roxana, Parma Food sau Josi.
De exemplu, distribuitorul craiovean Nitela isi propune pentru acest an sa se dezvolte si pe zona Horeca, alocand deja o echipa dedicata pentru aceasta directie, in timp ce Agrirom are in plan, in cateva luni, lansarea unei platforme on line dedicata in special acestor clienti.
Pentru compania Josi, Horeca reprezinta o arie de interes pentru 2017: “Mai avem de lucru pentru dezvoltarea zonei de Horeca, este una din ariile noastre de interes pentru 2017. Sunt judete in care atingem ambele canale de vanzare, dar sunt altele in care ajungem preponderent in comertul traditional. Pentru noi, Horeca inseamna si partea de consum colectiv – cantine, institutii de stat s.a., unde exista volume interesante – dar per total, am fost precauti in cresterea distributiei numerice pe acest segment din cauza riscurilor financiare specifice pietei”, a declarat Sinzian Miclaus, Director de Vanzari Josi-Logistic.
La randul sau, Parma Food are in vedere o repozitionare a prezentei in piata, atat din punct de vedere al acoperirii geografice cat si al numarului de clienti. “Anul acesta ne dorim o dezvoltare a distributiei la nivel national, vom aduce si produse noi in portofoliu si vom fi mult mai agresivi in abordarea pietei”, a declarat, pentru Modern Buyer, Carmen Savu, managerul general al companiei.
Importurile proprii si brandurile proprii, o directie importanta de dezvoltare in 2017
Reprezentantii mai multor companii incluse in analiza noastra au declarat ca planurile pentru 2017 vor fi orientate catre dezvoltarea portofoliului, atat prin intrarea in zona de importuri proprii sau consolidarea acestor portofolii, cat si prin intrarea in zona de productie si extinderea portofoliilor de branduri proprii. Printre distribuitorii pentru care aceste zone vor reprezenta principalele directii de dezvoltare pentru anul in curs se numara Whiteland, Serpico, DRIM Daniel, Maresi Foodbroker, Josi, Roxana, Duo Distributie, Roxana sau Nitela.
De exemplu, D.R.I.M Daniel, cel mai mare distribuitor din regiunea Muntenia, intentioneaza sa-si dubleze anul acesta portofoliul de branduri proprii. “Din experienta ultimilor doi ani am observat ca exista un foarte mare potential pe partea de branduri proprii, drept urmare intentionam sa ne dezvoltam mai mult in aceasta directie. Pentru a rezista in piata magazinele traditionale trebuie sa se diferentieze de IKA, iar brandurile noastre ii ajuta in acest sens. In ultimii doi ani, odata cu lansarea brandului propriu Foure, care include rulade, prajituri, blaturi de tort samd, acest segment al business-ului nostru a crescut foarte frumos. Intentionam sa ne extindem portofoliul de la circa 50 de referinte, cate avem in prezent, la aproximativ 100 de sku-uri. Vizam inclusiv intrarea pe categorii noi, in special din zona de non-food, cum ar fi articole de uz menajer sau chiar cosmetice, primele produse urmand sa fie lansate la finalul acestui an”, a declarat, pentru Modern Buyer, Daniel Trandafir, managerul general al companiei.
Extinderea portofoliului cu branduri noi are in vedere si Maresi Foodbroker, inclusiv prin abordarea unor noi categorii. “Anul acesta intentionam sa mai aducem branduri noi in portofoliu si de asemenea sa ne extindem portofoliul de branduri proprii. Vizam si categorii noi, in special din zona pharma, unde suntem deja prezenti cu Nuk si Salvequick. Este un segment care performeaza foarte bine si intentionam sa-l dezvoltam, sa intram cu astfel de produse in mai multe retele”, a declarat Adrian Madarasan, directorul comercial al companiei.
Investitii in extinderea capacitatilor de depozitare, in flote auto sau software
Alti jucatori din piata de distributie au in plan anul acesta orientarea investitiilor catre extinderea capacitatilor de depozitare, fie prin modernizarea si marirea celor existente, fie prin deschiderea unor noi depozite. Alti distribuitori au in vedere innoirea parcului auto, investitii in software dedicat, in timp ce pentru alte companii cuvantul de ordine pentru 2017 este consolidarea afacerii, atat la nivel de distributie cat si la nivel de acoperire si parteneriate.
Un exemplu in acest sens este Amigo Intercost, care intentioneaza sa-si majoreze capacitatea de depozitare cu peste 5.000 mp in acest an. “Avem solicitari sa intram in regiuni noi, avem pe masa foarte multe propuneri noi de business, drept urmare intentionam sa crestem capacitatea de depozitare cu peste 5.000 de mp, dupa ce si in 2016 am crescut capacitatea de depozitare cu 5.000 de mp. Nu intentionam sa deschidem depozite noi de la zero, ci sa venim cu hale noi, cu extinderi ale depozitelor existente – in Brasov, in Piatra Neamt, zone unde am crescut frumos. Cochetam si noi cu propriile importuri, din decembrie am inceput sa aducem vinuri unguresti si proiectul a pornit foarte bine. Vom continua si cu alte produse, si ne vom uita pe multe piete europene”, a detaliat Dani Jozsef, director de vanzari, planurile de dezvoltare pentru 2017 ale Amigo & Intercost.
De asemenea, D.R.I.M Daniel va finaliza anul acesta cel de-al doilea depozit din Bucuresti, care va deservi clientii mari din Capitala, dar si din tara. Depozitul are o suprafata de circa 2.200 mp si o capacitate de peste 4.000 de paleti si urmeaza sa intre in functiune in luna martie.
Pe langa dezvoltarea portofoliului de branduri proprii, Roxana Distributie intentioneaza ca anul acesta sa-si innoiasca parcul auto, comandand deja aproximativ sapte masini noi. Tot pe capacitatea de depozitare se va focusa si compania Macromex: “Pe plan intern vizam un upgrade al depozitelor din zona de sud a tarii, deoarece anul trecut a fost o mare provocare pe partea de capacitate de depozitare si gestionare a capacitatii de stocare. De asemenea, ne uitam la o mai buna acoperire pe zona de distributie. Pe plan extern suntem interesati sa identificam noi parteneri atat pe partea de materii prime, cat si pe partea de produse finite”, declarat Albert Davidoglu, Business Development Director, Macromex.
Un depozit nou are in vedere si compania Nordic, care vizeaza in acest sens Iasiul, in timp ce planurile Saff Trading vizeaza o restructurare a portofoliului de produse si eventuale investitii in zona de software. Un altfel de exemplu este reprezentant de Miruna International, care pe langa planurile pe zona de distributie va relua anul acesta extinderea retelei proprii de magazine, Parabo Market. Cristian Panfil, directorul comercial al companiei, a precizat pentru Modern Buyer ca pana la finalul anului urmeaza sa fie deschise doua magazine, unul in Timisoara, in luna aprilie, si unul in Bocsa, in perioada septembrie-octombrie a.c.
Vom reveni pe parcursul intregului an cu informatii noi din industria de distributie produse fmcg, articole pe care le puteti regasi in rubrica dedicata din site-ul Modern Buyer.