Daniel Gross: “Rewe România, în echipă, își propune o creștere a volumului vânzărilor de 12-13% în 2018”

0
547
Daniel Gross, Director General, Rewe România

În anul 2017, Rewe România a raportat o cifră de afaceri de aproape 3 mld. lei în anul calendaristic 2017, cu 5% mai mult față de 2016. Pentru divizia Penny Market, creșterea înregistrată a fost de 17%. „Compania continuă să investească în piața de retail din România”, spune Daniel Gross, Director General, „bugetul de investiții planificat pe 2018 pentru piața locală fiind de 80 milioane euro” (peste 372 mil. lei).

Care au fost cele mai importante momente ale anului 2017?
Am reușit închiderea a opt magazine XXL Mega Discount fără să dăm pe nimeni afară, și fără alte probleme. Am redeschis șase sub brandul Penny Market, iar alte două le-am subînchiriat, ceea ce pentru noi a fost o mare provocare. Nu aveam competențe în zona asta, activitatea noastră fiind mai cu seamă cea tipică unui discounter. Tranzacțiile de închiriere a spațiilor au fost intermediate de Cushman & Wakefield Echinox, compania care ne-a asistat pe parcursul întregului proces de reconfigurare. Deschiderea celui de-al treilea centru logistic de la Bacău a fost un alt moment important al anului. La aceasta se adaugă deschiderea a 26 de magazine noi. În tot anul trecut au avut loc 51 de remodelări.
La noi anul 2017 a fost incredibil: am lansat conceptul „de Romania” prin care comunicăm evoluția poziționării brandului Penny Market. Am fost primii care au obținut certificarea ISO 50001 pentru managementul energetic al magazinelor din rețea.

Sunteți mulțumit de aceste rezultate?
Noi suntem o echipă relativ mică și acestea au fost proiecte paralele, duse la bun sfârșit de oamenii noștri. De aceea vă spuneam că 2017 a fost pentru noi un an senzațional, cu efecte pe termen lung. Sunt convins că ceea ce am realizat în 2017 va deveni important în următorii ani. Ce muncim acum, se va vedea într-un interval de doi-trei ani.

Cum arată piața de retail modern în România, în 2018?
Comerțul modern controlează 60% din piața din România, și dacă este să compari cu celelalte țări din spațiul european, cel puțin în următorii zece ani, există potențial de creștere. Comerțul modern din România nu este fragmentat: sunt 10 mari jucători, incluzând aici și rețelele tip cash&carry. Aș descrie piața din România ca fiind consolidată, cu puține oportunități pentru alte rețele de a intra aici. Astăzi sunt prezenți actori destul de mulți și importanți. Nu mă aștept să vedem schimbări semnificative din acest punct de vedere, cel puțin în următorii cinci ani.

Pe cine considerați concurentul d-voastră cel mai mare, în acest moment?
Discounterul este cel mai mare concurent al nostru, peste tot unde ne întâlnim cu el. Deși modelele sunt puțin diferite, noi ne focusăm pe local, ei mai mult pe zona de sinergii internaționale; la bază însă facem discount. (N.red- Lidl este celălalt discounter aflat pe piața locală).

Se dă o bătălie mare pe proximitate, o resimțiți?
Depinde ce înțelegeți prin proximitate, noi îi spunem vecinătate – și o definim prin “prezența cât mai aproape de clienți”. Chiar și așa, ne dorim să avem 15.000 de oameni în jurul unui magazin Penny, nu mergem în zonele în care există doar 2.000-3.000 de locuitori. Spre exemplu, luna trecută am deschis un magazin la Breaza, în județul Prahova; orașul are în jur de 14.000 de locuitori, fără să socotim populația din satele învecinate.

Cu cine vă întâniți în bătălia pentru proximitate?
În orașele mari cu Mega, în rest cu Profi și cu Lidl. Diferențiatorul constă în însuși conceptul nostru. Noi suntem discounteri, avem undeva în jur de 2 milioane de clienți într-o săptămână, bonuri de fapt (să zicem că unii clienți vin însoțiți). În prezent, valoarea medie a unui bon este 34 de lei. Dar oamenii ne apreciază și cunosc avantajul discountului, pentru că e vizibil în portofel, iar acesta nu este un slogan! Vă invit să luați un cărucior, mergeți și cumpărați, și o să vedeți diferența.

Vă așteptați ca valoarea bonului să crească? Va fi din cauza inflației?
Implicit, da. Dar inflație e la ambele capete. Inflația se vede în creșterea costurilor cu personalul, cu utilitățile, cu transportul, deci creșteri vor fi în ambele direcții. Bonul crește odată cu puterea de cumpărare reală, trebuie să “izolăm” inflația. Puterea de cumpărare crește, pe măsură ce România crește. Atâta timp cât creșterea economică a României va fi mai mare decât media Uniunii Europene, o să crească și bonul.

Vedeți tendințe care se conturează în retailul modern în 2018?
Observăm o creștere a categoriilor din zona fresh și ultrafresh. La noi se vede un apetit mai mare de consum pe aceste categorii.
Un lucru care ne afectează pe toți este lipsa de personal, o problemă pe care va trebui să o rezolvăm. Cel care va reuși să o rezolve, va avea de câștigat și va avea un diferențiator. Acesta este punctul fierbinte al anului 2018.

Către ce timp de investiții veți direcționa bugetul de 80 milioane euro planificat pentru 2018?
Expansiunea este cea mai importantă, dar mai avem pe partea de logistică o etapă: să finalizăm centrul logistic de la Turda, la vară. Avem de făcut achiziții de terenuri pentru viitor, construcții încă nefinalizate. Tot ce investim acum este în perspectiva celor 400 de magazine pe care vrem să le deschidem până în 2025; la toate lucrăm în paralel. Avem de finalizat magazinele în format Future Store până la final de an, sunt ultimele 58 de remodelări pe care le avem de făcut.

“În 2017, Penny Market a înregistrat o creștere cu 17% a cifrei de afaceri în comparație cu 2016 și ne-am extins rețeaua cu 26 de magazine. Planul nostru de creștere pentru 2018 este de 20-25 de magazine. Vom investi în România și vom dezvolta businessul nostru aici astfel încât în 2025 să ajungem la 400 de unități.”- Daniel Gross, Director General Rewe România.

Creșterea afacerilor în România în 2018, de unde va veni?
Mă aștept ca rezultatele să fie comparabile cu cele de anul trecut, datorită expansiunii, iar restul să vină ca urmare a remodelărilor. Dacă vizitați un Penny vechi și unul nou o să vedeți o evoluție importantă. O altă parte se va datora eforturilor de marketing pe care sper că le-ați remarcat: de doi ani suntem semnificativ mai prezenți. Facem eforturi și în zona resurselor umane; lucrăm la sortimentație.

Introduceți scan&pay, self-checkout?
Sunt mai multe teste care se fac acum în toate țările în care suntem prezenți; nu știu să vă spun dacă self-checkoutul o să fie introdus în 2018. Cert este că, la nivel internațional, testăm toate tehnologiile. Conceptele noi sunt testate în piețele mature. Am văzut aici în București că unii concurenți de-ai noștri fac astfel de teste, dar sunt totuși teste, în nici un caz roll out și nici nu știu pe nimeni care să facă roll out în România. Nu suntem la nivelul la care să putem să spunem că avem competențe de acest gen, cu acoperire națională. Nu am informații acum despre cum va evolua tehnologia în retailul din România, dar va fi mai degrabă mai devreme decât mai târziu.

Aveți ambiții proprii pentru 2018, în calitate de director general Rewe România?
Eu am ambiții doar în zona de dezvoltare; în rest, suntem trei directori și facem totul în echipă. N-aș putea spune: Gross vrea să facă asta! Rewe România, în echipă, își propune o creștere a volumului vânzărilor de 12-13% în 2018. Asta este ce ne-am propus!

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here