Cora, doua hipermarketuri in 2013. Slobozia, un proiect blocat din cauza litigiilor asupra terenului

Cora Romania, detinuta de grupul Louis Delhaize, isi va continua expansiunea pe piata romaneasca, anuntand ca certe doua noi magazine in 2013: proiectul Corall din Constanta, anuntat initial pentru finalul anului 2012 si magazinul din AFI Palace Ploiesti. Primul dintre ele, Corall Constanta, va fi deschis in primavara acestui an, iar pentru Ploiesti compania preconizeaza finalizarea investitiilor pentru toamna lui 2013.

Slobozia, un proiect inca incert
Pentru al doilea an consecutiv, investitia de la Slobozia ramane incerta, terenul de circa 46.000 de mp pe care urma sa fie amplasat hipermarketul fiind obiectul unui litigiu intre autoritaile locale si Timis Investment SRL Bucuresti, concesionarul acestuia. Divergentele dintre cele doua parti au inceput in 2010, la doi ani de la concesionarea acestui teren.

Mai exact, in martie 2008, Consiliul Local Slobozia a aprobat concesionarea a 40.000 mp de teren catre Office Development SRL, acestia din urma anuntand constructia unui centru comercial pe terenul in cauza. In octombrie 2009, Office Development Bucuresti a cesionat drepturile si obligatiile cuprinse in contractul incheiat cu municipiul Slobozia catre SC Timis Investment SRL Bucuresti, cesiune aprobata de autoritatile locale o luna mai tarziu.

In 2010 autoritatile locale au trimis concesionarului o atentionare prin care atragea atentia acestuia asupra nerespectarii obligatiilor contractuale si asupra intentiei de reziliere a contractului incheiat in 2008. „Concesionarul este obligat sa realizeze investitii si amenajari corespunzatoare, astfel incat in termen de maxim doi ani de la data predarii sa se realizeze scopul pentru care a fost concesionata suprafata de teren care face obiectul contractului de concesiune, sub conditia sprijinului acordat de concedent concesionarului in obtinerea avizelor, autorizatiilor, acordurilor, declaratiilor si tuturor celorlalte documente necesare pentru realizarea investitiilor si amenajarilor”, anuntau la vremea respectiva oficialii Primariei Slobozia.
In replica, conducerea companiei concesionare a anuntat ca din punctul lor de vedere contractul de concesiune este inca in curs, intrucat Primaria Slobozia nu si-a indeplinit obligatiile contractuale.

Cateva saptamani mai tarziu (30 septembrie 2010), Consiliul Local al municipiului Slobozia reziliaza contractul de concesiune nr. 12521/18.03.2008 incheiat cu Office Development Bucuresti (ulterior cu Timis Investment SRL Bucuresti). In consecinta, pe 2 mai 2011, Timis Investment depune la Tribunalul Bucuresti o cerere prin care cheama in judecata municipalitatea si Consiliul Local solicitand anularea hotararii Consiliului Local de reziliere a contractului de concesiune pentru terenul mai sus amintit.
In 2011, edilul din Slobozia revine asupra deciziei de reziliere a contractului, insa situatia dintre cele doua parti este in continuare incerta, iar hipermarketul este un proiect cu sanse mici de realizare in 2013.
Intre timp, in Slobozia si-au deschis magazine alti trei retaileri, respectiv Kaufland (in 2009), Lidl (prin preluarea a doua magazine Plus deschise in 2009, respectiv 2010) si Profi, in 2011. Conform ultimului recensamant, Slobozia inregistreaza o scadere de aproape 20% a populatiei, respectiv 9.649 de persoane in 2011. In aceste conditii, mai este Slobozia o reala oportunitate pentru Cora Romania?

Corall Constanta se va finaliza in aceasta primavara
Lucrarile pentru Corall din Constanta au inceput in luna decembrie 2011 si se vor finaliza, potrivit oficialilor companiei, in primavara acestui an.
Centrul comercial Corall, ce va fi amplasat in zona centrala a orasului Constanta, la intersectia strazilor Bratianu si Cumpenei, reprezinta un centru comercial de 100 de milioane de euro, cu 150.000 mp construiti, repartizati pe patru niveluri: subsol, parter si doua etaje. Principala ancora a Corall este hipermarketul Cora, care va avea o suprafata de vanzare de 8.000 mp.
“Acesta este primul mall pe care Cora il construieste in Romania si reprezinta o provocare pentru noi, care, pe langa operatori de hipermarketuri, devenim operatori de centre comerciale. Construirea acestui proiect dovedeste inca o data increderea pe care o are Cora in dezvoltarea comertului modern in Romania. Mai avem in plan si alte operatiuni de acest gen, precum centrul comercial pe care il vom deschide tot anul viitor la Brasov”, a declarat Philippe Lejeune, director general Cora Romania, la inceputul anului 2011.

Practic, conform acestor declaratii, Cora ar fi trebuit sa deschida un hipermarket in Brasov in 2012, lucru care nu s-a intamplat. Oficialii companiei au revenit in 2012, precizand ca hipermarkertul din acest oras va fi deschis in 2014.

Cora Ploiesti, un proiect anuntat pentru toamna anului 2013
AFI Palace Ploiesti, centrul comercial ce va gazdui si un hipermarket Cora, are anuntata data deschiderii pe 3 octombrie 2013. Cel mai probabil, hipermarketul se va deschide in jurul acestei date, magazinul urmand sa ocupe o suprafata de circa 12.000 de mp.
AFI Palace Ploiesti este un proiect inghetat de mai multi ani, insa la inceputul anului 2013 dezvoltatorul a obtinut o finantare de peste 30 de milioane de euro pentru finalizarea investitiei.

Reconfigurarea hartii cumparaturilor afecteaza performanta Cora
In 2011, retailerul a inregistrat o cifra de afaceri de 1,37 miliarde de lei, similara cu cea obtinuta in anul anterior. Luand in calcul cele trei magazine deschise de Cora in 2011 (Arad, Constanta si Drobeta Turnu Severin) care insumeaza 15.800 de mp, putem vorbi de o scadere a vanzarilor per magazin.
Oficialii Cora sunt optimisti, progozand un avans de circa 4% al cifrei de afaceri in 2013, conform declaratiilor lui Philippe Lejeune de la finalul anului trecut.
Un obiectiv ambitios, avand in vedere trendul de reconfigurare a hartii cumparaturilor, existent pe piata romaneasca.

Cumparaturile rapide si confortul profiximitatii au avut ca efect reintoarcerea consumatorilor catre magazinele din apropierea casei, trend reflectat si in strategia mai multor retaileri care au investit pe acest format. Potrivit analistilor ISRA, in ultimul an, magazinele traditionale au devenit cele mai vizitate locatii, suma medie cheltuita la o singuta vizita inregistrand o crestere de doua cifre (+12%). In retailul modern (supermarketuri, hipermarketuri si discounteri), valoarea medie a cosului la o vizita a scazut cu 15% in intervalul 2011-2012.

Articolul precedentDaniela Sima, Segros Cash&Carry: “Am mare incredere in horeca, o piata care creste lent, dar sigur”
Articolul următorPMR: Perspective pozitive pe termen lung pentru piata romaneasca a produselor de ingrijire personala
Maria Hurduc
Este Business Unit Manager al Modern Buyer inca de la lansarea brandului, in 2008. Are o experienta de peste 16 ani in presa scrisa, iar in ultimii 11 ani s-a specializat pe domeniile Retail, FCMG si Horeca. Este absolvent al Universitatea de Stiinte Agronomice si Medicina Veterinara, specializarea Tehnologia Prelucrarii Produselor Alimentare.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.