Diversificarea consumului in Republica Moldova va duce la necesitatea unor noi forme de retail modern, care sa asigure o varietate mai mare de produse atat din gamele alimentare cat si din cele non-alimentare. De asemenea, cresterea puterii de cumparare va genera nevoia unor dezvoltari importante in toate sectoarele economice inclusiv pe piata de retail din Republica Moldova. In acelasi timp, retailerii prezenti pe aceasta piata trebuie să adreseze o serie de tendinte privind comportamentul actual al clientului, iar in topul factorilor de succes in industrie se afla preturile competitive, experienta de cumparare, diversitatea produselor in magazine si disponibilitatea produselor locale relevante. Iata doar cateva dintre mesajele si recomandarile lansate de Bogdan Belciu, Partener PwC Romania, cu ocazia celei de-a treia editii a conferintei „Retailul Modern in Republica Moldova: Climatul de consum si surse de crestere”.
Potrivit reprezentantului PwC, in diverse piete europene, dezvoltarea retailului a dus la o
crestere semnificativa a numarului si varietatii formatelor de piata, magazinele de proximitate, benzinariile si magazinele specializate pastrand un rol important. O analiza a distributiei pietei din Europa Centrala si de Est, pe canale de vanzare, arata ca magazinele de proximitate, benzinariile si magazinele specializate detin inca o pondere de 27% in valoare. „Comertul traditional a fost sub o mare presiune in ultimii 10 ani. Magazinele care au reusit sa se specializeze in nise de produs sunt cele care au reusit sa continue sa concureze cu retelele mari, care au avut o expansiune foarte agresiva”, a mai subliniat Bogdan Belciu.
Oficialul PwC a prezentat o serie de cifre interesante menite sa le ofere jucatorilor din industrie o imagine mai detaliata a tendintelor in comportamentul actual al consumatorilor:
– 60% din clienti, la nivel global, isi aleg magazinul pentru cumparaturi in functie de preturi mici;
– 91% din clienti, la nivel global, sunt inscrisi in programe de loializare si beneficii;
– 14% din 14% valoarea pietei de retail FMCG din Romania sunt marci private;
– 32% dintre clienti au abilitatea de a verifica rapid oferta altor magazine;
– 35% dintre clienti apreciaza in mod deosebit usurinta de achizitionare si plata atunci cand evalueaza experienta de cumparare;
In privinta colaborarii dintre retaileri si furnizorii locali, oficialul PwC subliniaza ca tendinte generale cresterea ponderii produselor locale si simplificarea lantului de livrare a produselor. „Operarea magazinelor implica de asemenea tehnici complexe pentru a optimiza rezultatele si pentru a putea concura cu succes. Managementul sortimentatiei, de pilda, este un proces complex, care combina analiza performantei categoriilor de produse cu strategii de achizitii si performanta sustinutain executie. Strategia de pret este, la randul ei, un element cheie pentru succes in conditiile in care pretul este unul din factorii esentiali pentru decizia de cumparare. Strategia de pret pret se bazeaza pe o analiza riguroasa a elasticitatii volumelor in functie de modificarea preturilor”, a concluzionat Bogdan belciu, Partener PwC Romania.
Vom reveni cu mai multe detalii cu privire la mesajele transmise de ceilalti invitati ai Modern Buyer cu prilejul conferintei dedicate pietei de retail modern din Republica Moldova. Evenimentul a avut loc pe data de 9 Martie 2017, la Chisinau, in parteneriat cu companiile de mai jos si a reunit peste 150 de participanti, respectiv 17 lanturi de retail si numerosi furnizori de produse FMCG si de servicii si solutii pentru industrie.