Asociatia Romana a Magazinelor Online (ARMO) in parteneriat cu Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC), Asociatia Pro Consumatori (APC) si Centrul European al Consumatorilor Romania (ECC) va elabora o versiune optimizata a ghidului de bune practici pentru magazinele online care sa creeze un standard pentru serviciile oferite de operatorii economici cu profil ecommerce clientilor, si, implicit, sa sporeasca increderea clientilor in comertul electronic.
Anuntul a fost facut in cadrul unei mese rotunde organizate de ARMO in parteneriat cu APC si ECC pe tema drepturilor consumatorilor in mediul online, cu ocazia Zilei Mondiale a Consumatorilor. Dezbaterea este prima de acest fel si a reunit la masa discutiilor reprezentanti din parte autoritatilor (Paul Anghel, director general ANPC), ai organizatiilor pentru protectia drepturilor consumatorilor (Costel Stanciu, presedintele Asociatiei Pro Consumatori si Irina Chiritoiu, director ECC Romania), dar si ai magazinelor (Marian Alecsiu, CEO F64, Nicoleta Iancu, Customer Care Manager eMAG, Eugen Rasoiu, CEO Borealy.ro) si integratorul de plati online PayU(Marius Costin, Country Manager PayU Romania).
”Anul trecut valoarea comertului online in Romania a fost de peste 2 miliarde de euro, in crestere cu 45% fata de anul anterior. Desi am avut cea mai importanta crestere in ecommerce din Uniunea Europeana, dupa indicele DESI suntem in continuare pe ultimul loc in UE. Tendinta e clara – tot mai multi consumatori se indreapta catre canalul online. Urmatorul pas e sa acceleram evolutia acestui canal, ajutand magazinele sa creasca increderea clientilor, odata prin respectarea normelor europene, cat si prin respectarea unui cod de bune practici la nivelul industriei”, a declarat Florinel Chis, directorul general ARMO. Acesta a mai adaugat ca ARMO va introduce un program de certificare de tip Marca de Incredere (Trustmark) care sa garanteze la nivel european nivelul serviciilor oferite de magazinele romanesti. ”Ghidul de bune practici impreuna cu certificatul Trustmark vor creste increderea si vizibilitatea magazinelor romanesti la nivel local, dar si pe piata unica europeana”, a mai adaugat Florinel Chis.
”Promovam comertul online cu toate beneficiile de timp, cost, comoditate, optiune de retur in 14 zile pe care le implica. Ne dorim insa sa stabilim impreuna cu toti actorii implicati un ghid de conduita la care sa se alinieze cat mai multe magazine si furnizori de servicii din sfera ecommerce pentru a limita numarul plangerilor. Obiectivul nostru nu este acela de a sanctiona, ci de a proteja drepturile consumatorului, fie ca o facem prin preventie – respectiv informarea mai buna a clientului si standardizarea serviciilor oferite de magazine, fie prin rezolvarea pe cale amiabiala a litigiilor dintre magazine si clienti, urmand ca abia in ultima instanta consumatorii sa depuna plangere la ANPC. Ghidul de bune practici este un pas in aceasta directie, la fel si programele de informare pentru clienti, proiecte in care vrem sa fim parteneri. Nu in ultimul rand sustinem ARMO in demersul de certificare Trustmark a magazinelor membre”, a declarat Paul Anghel, directorul general al ANPC.
“Tema Zilei Mondiale a Consumatorilor din acest an, aleasa de Consumers International, este un mediu digital in care consumatorii sa aiba incredere. Ne bucuram sa vedem ca exista o preocupare din partea comerciantilor in sensul imbunatatirii serviciilor oferite consumatorilor care achizitioneaza online si credem ca acest fapt nu poate decat sa le fie benefic acestora“, a tinut sa precizeze Costel Stanciu, Presedintele APC.
La randul sau, Irina Chiritoiu, Director ECC Romania, a mentionat: “Atunci cand privim Piata Unica Digitala a UE nu trebuie sa o facem unidirectional. Aceasta ofera intr-adevar consumatorilor multe beneficii si o protectie sporita, dar, in acelasi timp creeaza si pentru comercianti un cadru legal unitar care le da posibilitatea sa-si diversifice oferta si sa vanda oriunde in UE. Este o situatie in care ambele parti castiga. De aceea este bine ca exista un dialog intre partile interesate de pe piata pentru a identifica modalitatile prin care consumatorii sa dobandeasca mai multa incredere in mediul online.”
La nivel european exista un sistem de solutionare alternativa a litigiilor (SAL), realizat de Comisia Europeana si care ofera sprijin consumatorilor in soluţionarea problemelor legate de un produs sau serviciu pe care l-au achiziţionat. Romania va adera la SAL de anul acesta.
De partea cealalta, magazinele isi doresc suportul autoritatilor in educarea clientilor. ”Informarea si educarea clientilor cade in responsabilitatea statului, operatorilor economici si a societatii civile. Exista programe diverse de educare, insa niciunul nu are tractiune suficienta pentru a genera un comportament. Ne dorim sa existe o balanta corecta intre drepturi si obligatii atat pentru comerciati, cat si pentru consumatori. Totodata, suntem de acord ca rezolvarea alternativa asigura o solutionare mai rapida si mai constructiva a situatiilor litigioase, ajutand industria si degrevand ANPC”, a declarat Marius Costin, Country Manager PayU Romania.
Printre magazinele membre ARMO se numara: AVStore, F64, Elefant, FashionUp, Bestkids, evoMAG, SevenSins.ro, eMAG, PC Garage, Fungift, Animax.
Lansata in 2010, Asociatia Romana a Magazinelor Online (ARMO) reprezinta magazinele online din Romania si sustine interesele membrilor sai. ARMO a elaborat Codul de Bune Practici ale Magazinelor Online si un program de atestare a magazinelor online din Romania, in conformitate cu acest Cod de Bune Practici.