Andrei Radu, GPeC: “Cred ca sunt optimist daca afirm ca 10% din e-commerce inseamna bunuri de larg consum”

Valoarea totala a retailului online autohton a ajuns in 2015 la 1,4 miliarde euro, in crestere cu circa 27% fata de 2014. Aceasta cifra, furnizata de GPeC, are la baza vanzarile si estimarile principalilor jucatori din comertul electronic romanesc, inclusiv procesatorii de plati, si ia in calcul numai produsele fizice comercializate online, nu si servicii, platile de facturi, bilete de avion, rezervari hoteliere sau de vacant, bilete etc.

andrei-radu-e1426707018380L-am invitat pe Andrei Radu, CEO & Founder GpeC, la o discutie despre evolutia pietei de e-commerce in ultimii ani, despre ce produse se vand cel mai bine in online, despre ce pondere detin vanzarile de FMCG in comertul online, precum si despre evolutia platformelor online detinute marii retaileri internationali de bunuri de larg consum.

In 2015, valoarea totala a retailului online autohton a crescut pana la 1,4 miliarde euro. Care sunt principalele categorii de produse vandute în 2015?

Estimarea de 1,4 miliarde de euro a rezultat din discutiile pe care le-am avut cu principalii jucatori din e-commerce, inclusiv cu procesatorii de plati. Aceasta cifra se refera numai la retail, adica la produse fizice vandute, nu servicii, nu plati de facturi, nu bilete de avion etc. Principala categorie ramane IT&C, care a devenit deja o supra-categorie, dupa care vine categoria fashion, care tinde sa devina si ea o supra-categorie, pe locul al treilea este partea de puericultura, iar pe locul al patrulea se afla partea de home&deco, o categorie in plina expansiune, cu oportunitati de crestere.

Ce pondere ar avea vanzarile de bunuri de larg consum in aceasta valoare, de 1,4 miliarde euro, respectiv cele de produse alimentare?

Cred ca sunt optimist daca afirm ca 10% din ceea ce inseamna e-commerce inseamna bunuri de larg consum. E adevarat ca retailerii alimentari au facut deja pasul in ceea ce inseamna prezenta online, – Carrefour, si Cora, si Mega Image -, insa cred ca focusul lor este deocamdata tot pe offline. Din pacate, romanii inca nu obisnuiesc sa comande online produse alimentare, prefera sa le achizitioneze din magazinele fizice. Online se comanda in principal produse voluminoase, cum ar fi apa, detergenti, pempersi etc. Segmentul de food si cel al articolelor de zi cu zi inca nu este semnificativ in comertul online romanesc, cred ca are o pondere de sub 10%.

Totusi, au trecut deja mai bine de doi ani de cand acesti retaileri au intrat in comertul online. Se observa o evolutie?

Da, cu siguranta se observa o evolutie, dar depinde foarte mult si de politica fiecarei companii in parte de a incuraja suficient de mult, sau poate mai putin, prezenta online. Iar eu tind sa cred ca in Romania acesti retaileri nu au pus si inca nu pun foarte mult accentul pe online, ci mai degraba a fost un lucru care s-a creat si implementat pentru ca trebuia. Pentru ca trebuiau sa fie in pas cu piata si sa aiba si prezenta online, dar inca focusul este pe magazinele din offline. Da, exista o evolutie, dar este lenta, raportat la evolutia intregii piete de e-commerce, care in principiu creste de la un an la altul cu 30-35%. Aici, cresterea este mult mai mica. Nu m-as aventura sa spun un procent.

Ce categorii de articole vand in online acesti retaileri?

Este destul de greu de estimat, deoarece nu exista un studiu de piata pe aceasta tema. Din discutiile pe care le-am avut cu reprezentanti ai retailerilor alimentari online, intr-adevar produse precum detergenti, hartie igienica, produse pt curatenie, deci in principal produse non-food, pet food, se afla frecvent in cosul de cumparaturi. Produse alimentare, mai putin, indiferent ce ar fi.

Magazinele magazinele online cu produse alimentare de nisa (cu produse bio sau alimente destinate celor care tin diverse diete (produse dietetice, fara gluten, fara lactoza etc.) par a avea o prezenta buna in comertul online. Cum au evoluat aceste businessuri?

Da, sunt destul de multe magazine care vand produse bio, produse pentru diete, suplimente alimentare etc. Ca nivel de business nu sunt foarte mari, nu fac cifre spectaculoase. Produsele organice sunt din ce in ce mai cautate, mai ales in Bucuresti. Majoritatea acestor magazine targeteaza  un anumit tip de consumator: care are venituri peste medie si care pune accent pe astfel de produse. Este intr-adevar un trend, si e normal sa apara multe astfel de magazine. Ca o recomandare pentru aceste magazine: trebuie sa incerce sa se diferentieze unul fata de altul, pentru ca, deocamdata, nici unul nu pare sa-si fi gasit calea originala, vand cam aceleasi produse si nu se diferentiaza. Chiar daca vinzi aceleasi produse, trebuie sa-ti gasesti doi sau trei diferentiatori, astfel incat consumatorul sa te tina minte pe tine. Iar in acest sens se pot face multe lucruri, mai ales cand e vorba de niste produse cu grad mare recurenta, consumabile. Se poate veni cu mesaje targetate, dar astfel de lucruri inca nu se intampla in Romania, din pacate.

Ce categorii de produse au inregistrat cresteri semnificative ale vanzarilor in 2015?

Produsele din categoria home & deco au avut o crestere semnificativa. Comanda medie in IT&C a scazut putin, dar a crescut numarul de achizitii, asa ca ramane verticala principala. Dar, cum am spus, cresteri spectaculoase a inregistrat categoria home & deco, uneori depasind si 100%. E normal sa fie asa, pentru ca e o categorie relativ noua, a plecat de la cifre mici.  Pe locul al doilea ar fi partea de fashion, care inregistreaza cresteri de circa 30-40% anual, apoi vine categoria articolelor pentru copii. In ceea ce priveste produsele alimentare si bunurile de larg consum, cresterile sunt mici de la un an la altul. Cresterile pot fi mari, procentual sau in cifre, dar importanta verticalei in intreg ecosistemul de e-commerce este mica. Desi aceste cresteri pot da un trend, din pacate, categoria de bunuri de larg consum nu creste la fel de repede ca celelalte verticale. Desi unele companii au deja “vechime” de peste doi ani in comertul online, nu pot sa spun ca am vazut mari miscari in acesti ani. Cred ca, deocamdata, componenta de online nu este foarte importanta in businessul lor.

Care este numarul mediu de achizitii efectuate de un cumparator anual si care este valoarea cosului mediu?

Exista o medie, nu este impartita pe categorii, media este de 8,2 achizitii in 2015, in usoara crestere in ultimii 3-4 ani de zile. Nu e ceva spectaculos, dar pe de alta parte iti da trendul de dezvoltare de piata. In ceea ce priveste valoarea medie a cosului, in IT&C aceasta este de circa 600 lei, in usoara scadere, insa se comanda mai des fata de anii trecuti. Pe zona articolelor pentru copii comanda medie a crescut putin, de la 200 de lei la 220 de lei, pe home & deco in jur de 200 de lei, iar pe fashion este in jur de 160-180 de lei, tot in usoara crestere.

In prezent, majoritatea retailerilor din segmentul food au platforme pentru achizitii online. Ce ne puteti spune despre evolutia afacerilor online ale acestora si cum credeti ca vor evolua pe viitor?

Nu stiu cat inseamna componenta de online pentru toti, insa, in momentul de fata, mie, personal, mi se pare ca dintre toti cel mai bine se misca Carrefour online. Mi se pare ca are o politica coerenta in acest segment, desi nu comunica foarte mult pe aceasta zona. Cat priveste Mega Image, de exemplu, nu stiu cum evolueaza zona online, insa m-ar surprinde sa faca cifre bune, deoarece au o prezenta offline foarte puternica.

Nu sunt foarte optimist pentru viitorul apropiat. Cu siguranta vor creste ca si pondere in tot ce inseamna ecosistem e-commerce, dar cred ca aceasta crestere va fi lenta, in urmatorii trei ani, cel putin. Cred ca e vorba de obisnuinta, de obisnuinta oamenilor de a comanda de acasa diverse produse pentru care ar sta la coada in magazin. Si cred ca pentru a ajunge la aceasta obisnuinta retailerii trebuie sa promoveze aceste servicii. Desi toti au campanii agresive pe tv, nu am vazut pana acum mesaje care sa te indemne sa-ti faci achizitiile online, nu am vazut niciodata un mesaj de tipul “cumpara online ca e mult mai simplu”. Cred ca atat timp cat ei nu investesc in a educa publicul, nici publicul nu va reactiona. E clar ca principiul word of mouth va functiona, dar atinge putin cate putin din publicul tinta. Altfel ar fi daca ar iesi cu reclame Tv.

De ce credeti ca inca nu comunica componenta de e-commerce?

Cred ca inca nu este un main business pentru ei. Asa cum spuneam, cred ca partea de online a fost lansata pentru ca trebuia. Pe de alta parte, cred ca s-ar putea sa fie mai rentabil sa-ti chemi clientii in offline decat in online. Pentru ca in offline e altceva, poti sa-ti atragi clientii prin multe modalitati, vizual, olfactiv etc. Cred ca acesta e motivul principal pentru care retailerii nu incurajeaza foarte mult partea de online.

Sunt consumatorii romani pregatiti pentru comertul online?

Consumatorii vor deveni pregatiti in momentul in care vor fi educati, informati. Ei sunt pregatiti sa comande online, insa intr-adevar exista o anumita reticenta in ceea ce priveste comandarea de produse perisabile, dar pot cumpara orice altceva. Insa, cred ca multi nu stiu de aceste servicii online, pentru ca inca nu au fost comunicate/promovate suficient. Cred ca nu vom vedea cresteri notabile aici daca ei nu vor promova aceasta componenta.

De asemenea, multi dintre acestia au dezvoltat diverse aplicatii mobile. Care ar fi rata de penetrare a acestora, folosesc romanii astfel de instrumente?

Mie mi se pare ca este o strategie buna de marketing, indiferent daca este de succes din punct de vedere business sau nu. Sunt lucruri care contribuie la educarea publicului, iar urmatorul pas este sa-l trimita direct in online. Din punct de vedete strict aplicatii mobile, orice companie ar trebui sa aiba prezenta si pe device-urile mobile. Nu neaparat aplicatie, dar cel putin sa aiba website-ul optimizat pentru device-uri mobile, avand in vedere ca rata de penetrare a device-urilor mobile este peste 50% numai smartphone-uri, si suntem la peste 100%  ca rata de penetrare a mobile-ului raportat la populatia tarii.

Care ar fi principalele cerinte ale clientilor, in ceea ce priveste beneficiile si serviciile oferite de magazinele online?

Daca acum cativa ani de zile atunci factorul cheie  in decizia de cumparare online era “pretul mic”, acum, lucrurile s-au schimbat: pretul este un factor decisiv, dar nu mai e pe primul loc. E foarte interesant ca lumea nu se mai uita in primul rand la pret, ci asteptarile lor referitoare la magazinele online au legatura cu tot ce tine de transport, de curierat. Adica: fie isi doresc sa le vina produsul cat mai repede, fie transport gratuit si posibilitatea de returnare a produselor gratuit, ceea ce legea nu te obliga pe tine ca si comerciant online. Esti obligat sa accepti returul produsului in termen de 14 zile, dar returul se face pe cheltuiala clientului. Iar consumatorul nu-si doreste asta. Si cu siguranta pe viitor se va intampla acest lucru, cand magazinle online vor accepta sa faca retururi pe cheltuiala lor.

Care sunt principalele modalitati de plata pentru achizitiile realizate online?

Metoda preferata de plata este ramburs, in jur de 90%. S-a mai schimbat putin de acum 5 ani, cand era 95%. A mai crescut procentul platilor prin card, datorita serviciilor.

La cat estimati ca va ajunge valoarea pietei de e-commerce anul acesta?

Estimam ca valoarea pietei va ajunge la 1,6 – 1,7 miliarde de euro, exclusiv produse, fara servicii. Cred ca in continuare IT&C va fi lider de piata, fashion va fi pe locul doi, nu vom vedea o schimbare a clasamentului. Nu cred ca vom avea cresteri spectaculoase, atat timp cat nu s-a intamplat nimic spectaculos care sa duca la un astfel de boost.

Andrei Radu este, de 11 ani, organizatorul celui mai important eveniment de comert electronic din Romania – Gala Premiilor eCommerce (GPeC) si unul dintre initiatorii Programului National pentru Certificarea Magazinelor Online – TRUSTED.ro, alaturi de Legi-Internet.ro si Asociatia pentru Protectia Consumatorilor din Romania. (Foto: GPeC)

Articolul precedentCarrefour si Metro s-au afiliat Bringo, o platforma de comenzi online ce foloseste livratori specializati, care fac cumparaturile si le duc la domiciliul clientului
Articolul următorKaufland lanseaza o noua gama proprie, K-take it veggie, ce cuprinde exclusiv produse vegetariene
Carmen Ionescu
Redactor - Lucreaza pentru Modern Buyer inca de la infiintarea publicatiei, in 2008. Absolventa a Universitatii Bucuresti – Facultatea de Litere, scrie despre industria bunurilor de larg consum, piata de retail, distributie, bricolaj samd.