68% dintre angajați și 87% dintre freelancerii din România vor să devină antreprenori

Photo by Arthur Hidden, freepik.com

68% dintre angajații din România sunt interesați să își deschidă o afacere în următorii doi ani și 87% dintre persoanele care activează ca freelanceri împărtășesc aceeași dorință, arată un studiu realizat de Unlock Research pentru ING Bank România în mai 2021.

Printre domeniile de activitate în care angajații doresc să devină antreprenori sunt: comerțul cu amănuntul (14%), HoReCa (11%), IT (7%) și comerțul online (6%). Freelancerii își doresc să facă trecerea către antreprenoriat în domeniile HoReCa (9%), media/marketing (9%), comerț cu amănuntul (8%), și IT (6%).

40% dintre angajații care doresc să devină antreprenori au deja un plan de afaceri


Angajații care vor să devină antreprenori se informează și verifică viabilitatea ideii de afacere pe care o au înainte de a investi timp și bani. 56% dintre ei declară că au studiat domeniul/industria în care și-ar dori să activeze, iar 40% au și pregătit un plan de afaceri. În ceea ce privește vârsta, cel mai mare procent de angajați care își doresc un business pe cont propriu se află în rândul celor cu vârsta cuprinsă între 25 și 44 de ani.


În schimb, freelancerii studiază domeniul de interes din punctul de vedere al înțelegerii competiției și al aspectelor legislative (57%). 44% au întocmit un plan de afaceri, iar 29% au declarat că au urmat programe de mentorat, cursuri antreprenoriale și workshopuri.

Pro și contra antreprenoriat


Când vine vorba de angajați, 53% spun că principalul motiv pentru care nu vor să devină antreprenori este lipsa finanțelor. Alte argumente care stau la baza deciziei acestora sunt dificultatea de a conduce un business (34%) și securitatea oferită de job (27%). În schimb, printre principalele motive care îi încurajează să își deschidă o afacere se află dorința de a se întreține pe seama unui hobby sau a unei pasiuni (19%), oportunitatea de a învăța mai mult decât în poziția actuală de angajat (18%) și libertatea de a-și desfășura activitatea conform propriilor alegeri (17%).


Pentru freelanceri, motivele pentru începerea unui business sunt oportunitatea de a câștiga pe baza unui hobby sau a unei pasiuni (25%), libertatea de a-și desfășura munca conform propriilor dorințe (20%) și opțiunea de a fi beneficiari direcți ai activității prestate (15%). Dezavantajele în luarea unei astfel de decizii sunt reprezentate de plata taxelor către stat (18%), asumarea unor riscuri mai mari (14) și fluctuația încasărilor (13%).


Frica de birocrație/legislație/autorități a fost nominalizată de 24% dintre angajați și de 33% dintre freelanceri. O necesitate menționată de ambele grupuri, în aceeași proporție de 57%, este reprezentată de un sistem simplificat/o platformă pentru tot ceea ce înseamnă taxe și probleme care țin de contabilitate. Alte lucruri pe care românii le consideră ca fiind de mare ajutor pentru pornirea în antreprenoriat sunt programele de finanțare (57% – angajați, 47% – freelanceri) și programele de mentorat (41% – angajați, 38% – freelanceri).

56% dintre angajați sunt interesați de a deveni freelanceri

Când vine vorba de a deveni freelanceri, 56% dintre angajați sunt interesați. Pentru ei, freelancingul înseamnă un proces de învățare continuă, iar printre dezavantajele menționate se află fluctuația încasărilor (23%) și asumarea unor riscuri mai mari (16%). Însă odată ajuns freelancer, întoarcerea la rolul de angajat este mai dificilă, doar 37% dintre aceștia menționând că ar fi interesați să devină angajați.


Articolul precedentInițiativa Nestlé for a Waste Free World
Articolul următorProfi Loco de la Săvârșin se redeschide în noul format
Modern Buyer
Modern Buyer este un pionierat in zona produselor editoriale specializate, fiind prima platforma de informare destinata specialistilor in achizitii – buyeri si oameni de vanzari - din Romania.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.