Formatele moderne de comerț au reușit să își consolideze și mai mult poziția dominantă pe piață și dețin în prezent aproape 60% din totalul cumpărăturilor destinate consumului casnic. Românii au cumpărat mai des din aceste canale și au cheltuit sume mai mari la un act de cumpărare în primele nouă luni ale anului comparativ cu acceași perioadă a anului trecut, arată rezultatele unui studiu GfK despre consumul casnic.
Dintre canalele de comerț modern, hipermarketurile rămân în continuare destinația principală pentru cumpărăturile familiei, însă continuă să piardă teren în detrimentul celorlalte formate.
Supermarketurile au cea mai dinamică creștere în cotă de piață în perioada ianuarie-septembrie 2018. Frecvența de cumpărare a crescut cel mai mult în acest tip de format de comerț modern – cu 6% față de perioada ianuarie-septembrie 2017.
Magazinele de tip discount au avut a doua cea mai mare creștere a cotei de piață. În spatele acestei evoluții stau în principal sumele mai mari cheltuite la un act de cumpărare. În medie, o familie lasă 42 de lei la o vizită în aceste formate.
Și magazinele moderne de proximitate și-au consolidat poziția pentru cumpărăturile casnice. Aceste magazine au fost alese de aproape 4 din 10 familii pentru cumpărăturile pentru acasă, cu 15% mai multe decât anul trecut. Creșterea numărului de cumpărători din aceste magazine vine și ca urmare a nivelului ridicat al expansiunii care a continuat și pe parcursul primelor 9 luni din acest an.
Per total, industria FMCG a crescut în primele 9 luni ale anului influențată în principal de rata inflației. Astfel, familiile din România au cheltuit cu 6,4% mai mulți bani pentru bunurile de larg consum În primele 9 luni ale anului 2018 comparativ cu perioada similară a anului trecut.
Majorarea prețurilor este responsabilă de cea mai mare parte din această evoluție. Conform Eurostat, inflația pentru alimente a crescut cu 4% comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. Chiar și în acest context, volumele cumpărate s-au majorat cu aproape 2%, însă românii nu au mai migrat către segmente superioare de preț, așa cum s-a întamplat anul trecut.
Toate segmentele mari de categorii de bunuri de larg consum au înregistrat creșteri
Din perspectiva cumpărăturilor pentru acasă, toate segmentele mari de produse de larg consum au înregistrat creșteri. Lactatele au înregistrat cea mai dinamică evoluție (+9%), urmate de produsele pentru îngrijirea locuinței (+7.5%) și produsele de îngrijire personală (+7.4%). O creștere mai modestă au avut alimentele – atât cele ambalate, cât și cele proaspete, cum ar fi fructele, legumele, carnea, produsele de panificație etc, dar și băuturile – incluzând atât băuturile alcoolice, cât și pe cele non-alcoolice.
În ceea ce privește ponderea mărcilor private în consum, ele au înregistrat o creștere ușoară și au ajuns la 15%. Aceasta după ce în ultimii doi ani au fost mai degrabă stagnante.