Vitalie Iurcu, Viceministrul Rep. Moldova: „Exporturile catre piata europeana continua sa creasca, constituind 65,1% din volumul total, in 2016”

0
177

Pe data de 5 Octombrie 2017, Vitalie Iurcu, Viceministru al Economiei a realizat o ampla analiza a oportunitatilor de export ale Republicii Moldova, in cadrul celui mai important eveniment de afaceri ale anului – ”Moldova Business Week 2017”, editia a IV-a.
Potrivit acestuia, un model de dezvoltare orientat spre exporturi ar permite valorificarea atat a avantajelor geografice si naturale ale Republicii Moldova, cat si a oportunitatilor oferite de acordurile comerciale bilaterale si multilaterale la care aceasta tara este parte.

Astfel, dupa intrarea in vigoare a Acordului de Asociere Republica Moldova – Uniunea Europeana, exporturile catre piata europeana au atins un volum semnificativ si continua sa creasca, constituind 65,1% din volumul total de exporturi in anul 2016. Acestea reprezentau 20% din PIB, procent ce era, in 2014, de doar 16%. Aceasta a permis corectarea dezechilibrului comercial dintre Republica Moldova si Uniunea Europeana, fiind redus deficitul balantei comerciale cu circa 1 miliard USD in perioada 2014-2016.

„Exporturile de marfuri destinate tarilor Uniunii Europene (UE–28) au insumat 1332,4 mil. dolari SUA (cu 9,4% mai mult fata de anul 2015), detinand o cota de 65,1% in total exporturi (61,9% – in anul 2015). Tarile CSI au fost prezente in exporturile Moldovei cu o pondere de 20,3% (25,0% – in anul 2015), ce corespunde unei valori de 414,2 mil. dolari SUA. Exporturile de marfuri catre aceste tari s-au micsorat cu 15,9%, comparativ cu anul 2015. Analiza evolutiei exporturilor pe tari in anul 2016, comparativ cu anul 2015, releva majorarea exporturilor catre Romania (+14,9%), Germania (+8,0%), Elvetia (+25,8%), Polonia (+7,2%), Austria (+26,1%), China (de 1,7 ori), Grecia (+16,1%), care a favorizat cresterea pe total exporturi cu 10,0%. In acelasi timp, s-au redus livrarile catre Kazahstan (-77,5%), Belarus (-21,3%), Regatul Unit al Marii Britanii si Irlandei de Nord (-17,2%), Federatia Rusa (-3,1%), Statele Unite ale Americii (-22,8%), Letonia (-49,8%) atenuand astfel cresterea pe total exporturi cu 6,4%”, a subliniat Vitalie Iurcu.

Potrivit datelor furnizate de oficialul Republicii Moldova, in anul 2016, comparativ cu anul 2015 s-au marcat cresteri la exporturile de cereale si preparate pe baza de cereale (+34,0%), seminte si fructe oleaginoase (+13,6%), mobila si partile ei (+25,1%), fire, tesaturi si articole textile (+41,6%), articole prelucrate din metal (+36,3%), incaltaminte (+21,7%), produse lactate si oua de pasari (+29,4%), care au contribuit la majorarea pe total exporturi cu 9,9%. TotodatA, s-au micsorat exporturile de legume si fructe (-18,8%), produse medicinale si farmaceutice (-35,6%) sau produse pentru infrumusetare (-9,0%).

In aprilie 2016, Guvernul Republicii Moldova a aprobat Strategia Nationala de Atragere a Investitiilor si Promovare a Exportului pentru perioada anilor 2016 – 2020, iar in baza datelor cu privire la competentele producatorilor si exportatorilor autohtoni dar si a altor factori, au fost selectate sapte cele mai competitive sectoare cu cel mai mare potential de crestere semnificativa a exporturilor moldovenesti, industria agroalimentara fiind una dintre acestea.

„Prin conditiile climatice si geografice favorabile, resurse bogate de sol si diversitate biologica, agricultura este unul dintre pilonii principali ai economiei nationale. Ponderea productiei agricole in Produsul Intern Brut al Moldovei a fost de aproximativ 12% in ultimii ani. Impreuna cu industria prelucratoare, aceasta reprezinta mai mult de 16% din PIB si 45% din totalul exporturilor. In același timp, agricultura constituie in continuare cel mai important sector social al economiei nationale, utilizand peste 27% din forta de munca a tarii. Exporturile agroalimentare reprezinta o parte semnificativa a exporturilor totale. Produsele cele mai orientate spre export sunt vinurile si bauturile spirtoase, precum si fructele si legumele, atat proaspete, cat si procesate. Numai aceste doua categorii reprezinta mai mult de 38% din exporturi”, a mai subliniat Vitalie Iurcu cu prilejul evenimentului Moldova Business Week 2017.

In ultimii 10 ani, industria vinicola a Moldovei a suferit o transformare semnificativa, trecand prin mai multe crize, cea mai severa fiind in 2006, care a fost legata de embargoul de import impus de Federatia Rusa. In 2016, exporturile au fost de 1,13 milioane de hectolitri, generand o cifra de afaceri de 138 milioane de dolari SUA. Activitatea economica a industriei vinicole a asigurat 16% din valoarea creata in agricultura, contribuind cu 12% la balanta comertului exterior si 3% la PIB. Un procent de 43% din volumul de export a vinurilor autohtone pleaca spre pietele UE, fiind o crestere de 18% comparativ cu perioada precedenta.

„Tin sa accentuez ca urmare a semnarii Acordului de Liber Schimb cu China, fiind la acest moment la etapa de negocieri, estimam cresterea substantiala a exporturilor de vinuri pe aceasta piata (crestere substantiala – dublare a exporturilor de vinuri – a fost si in cazul Georgiei urmare a semnarii Acordului cu China.

Moldova este o locatie favorabila pentru cresterea nucilor. Conform datelor internationale doar 7% din teritoriul mondial este potrivit pentru cultivarea nucilor, Moldova fiind inclusa pe deplin in aceste 7%, ramanand unul dintre cei mai mari furnizori de nuci pentru Uniunea Europeana. De asemenea, Moldova are un potential semnificativ in agricultura ecologica. Legislatia privind agricultura ecologica a fost deja armonizata cu cerintele UE, inclusiv in ceea ce priveste reglementarile privind principiile si metodele de procesare a alimentelor ecologice, inspectia si certificarea in domeniul produselor alimentare ecologice, importului si exportului.

Fabricarea textilelor, a articolelor de imbracaminte, a articolelor din piele si a incaltamintei reprezinta, de asemenea, o ramura importanta si competitiva a Republicii Moldova, fiind si un beneficiar major al ISD.
In prezent, sectorul este in crestere si reprezinta aproximativ 550 de companii, cu aproximativ 23.000 de angajati. Industria usoara joaca un rol important in economia Republicii Moldova, reprezentand aproape 20% din volumul exportului total al tarii. „Pe lângă aceasta, Republica Moldova avansează la capitolul producerii sub brand propriu, existand o platforma comuna care se numeste ”Din Inimă” si care reuneste producatori/ designeri moldoveni. Pentru moment, pietele de export pentru industria usoara sunt tarile CSI, SUA, Marea Britanie, Belgia, Romania si Lituania” a completat Vitalie Iurcu.

La nivel macro, oficialul Republicii Moldova a precizat ca pentru anii 2017-2020 este prognozata o crestere a PIB de 3,5%-4,5% anual.

Vom reveni si cu alte noutati de la evenimentul Moldova Business Week.

DISTRIBUIȚI
Articolul precedentNoile Cuvée de la Purcari
Articolul următorNoul catalog de decoratiuni si amenajari cu oferta de toamna a Praktiker
Maria Hurduc

Este Business Unit Manager al Modern Buyer inca de la lansarea brandului, in 2008. Are o experienta de peste 16 ani in presa scrisa, iar in ultimii 11 ani s-a specializat pe domeniile Retail, FCMG si Horeca. Este absolvent al Universitatea de Stiinte Agronomice si Medicina Veterinara, specializarea Tehnologia Prelucrarii Produselor Alimentare.