Viitorul și comerțul electronic (P)

„Comerțul electronic” – numele o spune deja: este un model de business, activitatea de cumpărare de bunuri, informații sau servicii prin intermediul Internetului. Cu un simplu click de pe calculator, telefon sau alt dispozitiv pe care îl deține, cumpărătorul își poate achiziționa din orice colț al lumii produsul sau serviciul dorit, fără a fi nevoie să se deplaseze. Această metodă de cumpărare și vânzare, deja la modă în ultimii ani, a luat o amploare de neimaginat în timpul pandemiei, când cumpărătorii au fost forțați să își schimbe obiceiurile și felul de a face cumpărături, când multe magazine fizice au fost închise și deplasarea a fost restricționată.

E-commerce nu mai este un moft, este o necesitate

Se estimează că, la ora actuală, vânzările online au depășit cu mult pe cele din magazinele fizice. Orice magazin care se respectă și vrea să prospere va avea, pe lângă magazinul clasic, un magazin virtual, care este la dispoziția cumpărătorilor și vizitatorilor 24/7. E-commerce sau comerțul online a devenit o necesitate, atât pentru cumpărători, cât și pentru furnizori. Este un trend în creștere, în continuă schimbare și fără de care nici un sector comercial nu ar mai putea supraviețui.

„Nu primești niciodată o a doua șansă să faci o primă impresie bună”

Fiecare afacere va întâmpina, la un moment dat, dificultăți și schimbări în existența ei. Pentru companii este foarte importantă prezența online, iar pagina web a acestora este oglinda care reflectă seriozitatea afacerii. Consumatorii trăiesc într-o lume unde mii de magazine virtuale oferă același produs.

Dacă un website nu oferă un produs unic, este important ca acesta să capteze atenția clientului, să îl convingă să cumpere și să îi ofere o experiență unică, aceasta fiind la fel de importantă ca produsul în sine. Când aceste criterii nu se îmbină, vizitatorii sunt tentați să părăsească rapid pagina, concurența pe Internet fiind foarte mare.

Pagina web, ca element de marketing pentru afacerea online, trebuie să fie unică și atractivă, dar simplu de navigat. Nu mai puțin important este aspectul stabilității și securității acesteia, iar alegerea unui furnizor care oferă servicii web personalizate și de calitate poate fi o provocare.

Tipuri de comerț electronic

E-commerce este structurat în patru mari categorii, modele bazate pe tipul de „participanți” la dezvoltarea lui:
Business to Business (B2B)

  • Activitatea B2B se referă la tranzacțiile comerciale, vânzare/cumpărare de servicii sau produse, făcute între două companii, neimplicând persoane fizice, ci numai juridice.
    Business to Consumer (B2C)
    Așa cum se poate deduce din nume, acest timp de tranzacție se referă la cele dintre companii și consumatorul final, persoane fizice. Este, poate, cel mai popular model de tranzacție în domeniul comerțului electronic.
    Consumers to Business (C2B)
    Spre deosebire de B2B, în acest tip de comerț se încadrează persoanele fizice care oferă servicii sau produse companiilor, pentru a-și crește profiturile.
  • Consumer to Consumer (C2C)
    Când două persoane fizice iau parte la tranzacție ia naștere această formă de comerț electronic. În această ecuație, companiile sunt excluse. Acest model este, nu de puține ori, dezvoltat pe o platforma oferită de un al treilea „jucător”, un intermediar.

Beneficiile comerțului electronic pentru consumatori și companii

Există avantaje în comerțul electronic? Bineînțeles!

Internetul este accesibil la orice oră din zi și din noapte, din aproape orice colț al lumii, granițele geografice fiind depășite. Dacă cumpărătorul din București își dorește un anumit produs vândut într-un magazin la Iași, Internetul îi va oferi această posibilitate și nu îl va îngrădi, ci îi va oferi flexibilitate.

Printr-o căutare pe Internet se oferă acces la diferite tipuri de produse: de la mâncare și băuturi, la obiecte de uz casnic, îmbrăcăminte, tehnologie sau mașini.

Internetul oferă firmelor sau consumatorului direct posibilitatea de a compara produsele și prețurile acestora. Acest fenomen stimulează apariția concurenței și, inevitabil, scăderea prețurilor și creșterea calității.

De cele mai multe ori, un produs cumpărat online va fi livrat direct acasă, în cel mai scurt timp. Cumpărătorul nu este nevoit să își facă griji despre transportul dificil al anumitor produse.

Pentru firme sau furnizori este o investiție minimă. Pentru a deschide un magazin este nevoie de mobilier, echipamentul necesar și angajați. Costurile, relativ mari, pot fi reduse când se dorește deschiderea afacerii online.

Comercianții pe Internet au capacitatea de a strânge date valoroase cu privire la numărul, tipul și dorințele clienților, despre cât timp petrec pe pagina web a magazinului și ce fel de produse îi captează atenția. Acest fapt îi permite afacerii să se „muleze” cât de bine posibil pe gusturile clienților și de a le oferi acestora produsele și serviciile dorite.

Există și dezavantaje, nimic nu este perfect

Când afacerea ta este prezentă online, ai nevoie de securitate cibernetică. Foarte mulți consumatori sau cumpărători sunt stresați de tema securității, evitând să facă cumpărături pe Internet și plătind cu cardul de credit.

Firmele sau magazinele au nevoie de o prezență stabilă online. De aceea, furnizorul de servicii web care oferă pachete complete și de calitate este o necesitate.

Pentru foarte mulți clienți este important să poată atinge și să simtă produsul pe care îl cumpără, iar experiența de a cumpăra pe Internet este „nepersonalizată” și limitată. În plus, dacă produsul cumpărat nu corespunde cu standardele, cerințele și nevoile consumatorului, acesta poate deveni sceptic la o următoare tranzacție.

Nu de puține ori apar erori în procesul de livrare, iar pachetele sunt pierdute sau distruse.

Nu este ușor să prezicem viitorul și direcția în care comerțul electronic va evolua, dar cu siguranță firmele și mărcile vor continua să fie inovative, să se reinventeze pentru a face față gusturilor din ce în ce mai exigente ale cumpărătorului și să țină pasul cu tehnologia și tendințele. Toate acestea, împreună cu investiția pentru o bună experiență a consumatorului, sunt cheia spre succes.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here