Update: Auchan ia poziție față de acuzațiile aduse de Consiliul Concurenței

0
473

Auchan România anunță că a prezentat Consiliului Concurenței toate probele și argumentele pe care le-a considerat concludente și relevante în vederea demonstrării faptului că nu a încălcat legea concurenței prin presupuse fapte anticoncurențiale aferente perioadei 2006-2014.

„Este important să precizăm că, încă de la înființare, Auchan România practică o politică de discount generalizat, cu toate prețurile mici, permanent, ceea ce nu permite, nici măcar accidental, realizarea de înțelegeri cu furnizorii, prioritatea companiei fiind de a avea cele mai mici prețuri în favoarea clienților și de a fi competitivă. În acest context, presupusele fapte anticoncurențiale în legătură cu 3 furnizori dintr-un portofoliu de aproximativ 1.500 de parteneri, cu care Auchan România colaborează în mod constant și durabil, ar fi avut ca efect practicarea de prețuri ridicate, aspect ce este contrar politicii noastre comerciale, principiilor și valorilor fundamentale ale companiei.
Am luat act de decizia luată de Consiliul Concurenței, anunțată în comunicatul transmis astăzi (de Consiliul Concurenței – n.red) și ne rezervăm dreptul de a o contesta în instanță.”

Și compania România Hypermarche (”Cora”) a luat la cunoştinţă de decizia anunţată de Consiliul Concurenţei privind sancţionarea companiei cu suma de 12.410.834 lei (2,66 milioane euro), alături de sancţionarea altor lanţuri de magazine şi furnizori din piaţa de retail și a anunțat că aşteaptă motivarea deciziei Consiliului Concurenței pentru a analiza argumentele autorității de concurență și își rezervă dreptul de a contesta decizia în instanţă.

„Respingem categoric acuzaţiile Consiliului Concurenţei care a luat această decizie fără o minimă analiză economică, deşi regulile de concurenţă nu pot fi aplicate în absenţa identificării şi evaluării realităţilor economice. Acuzațiile aduse de autoritatea de concurență se întemeiază exclusiv pe prezumțiile acesteia nesusținute din punct de vedere probatoriu. La dosarul de investigație nu există nicio dovadă din care să reiasă că societatea noastră ar fi săvârșit fapta anti-concurențială pretinsă de Consiliul Concurenței.

Menţionăm ca societatea noastră a pus la dispoziţia Consiliului Concurenţei numeroase documente din care rezultă neîndoielnic că în situaţiile investigate nu a existat nicidecum vreo înțelegere anti-concurențială între Cora și furnizorii săi privind stabilirea prețului de revânzare pentru anumite produse. Dimpotrivă, după cum rezultă din toate documentele furnizate autorității de concurență, Cora a stabilit întotdeauna independent prețurile de revânzare, iar clienţii Cora au beneficiat de preţuri reduse, niciun consumator fiind prejudiat.”

Consiliul Concurenței a aplicat amenzi în valoare totală de 87.713.336 lei (aprox. 18,8 milioane euro) unui număr de şapte companii active pe piața comercializării produselor alimentare din România (3 retaileri și 4 furnizori ai acestora). Sancțiunile au fost aplicate pentru fixarea prețurilor de revânzare între retailerii Auchan, Cora, Carrefour și furnizorii acestora, în perioada 2010-2016. 

În urma investigației a fost sancționată atât încălcarea regulilor naționale, cât și a regulilor europene de concurență, pentru fixarea prețurilor de revânzare (de raft) în cadrul promoțiilor desfășurate de retaileri.

Companiile sancționate sunt Auchan Romania SA cu 36.563.004 lei (7,84 milioane euro), Carrefour România SA cu 26.995.645 lei (5,79 milioane euro), Romania Hypermarche (Cora) SA cu 12.410.834 lei (2,66 milioane euro), Quadrant-Amroq Beverages SRL cu 5.984.053 lei (1,28 milioane euro), Star Foods EM SRL cu 3.930.920 lei (843.599 euro), Strauss România SRL cu 1.785.767 lei (383.236 euro) și Nelson Prod SRL cu 43.113 lei (9.252 euro).

Consiliul Concurenţei a constatat că în anumite cazuri preţurile de vânzare la raft nu se stabileau conform regulilor de piaţă prin raportul dintre cerere şi ofertă, ci furnizorul şi retailerul stabileau un pret fix sau minim pentru revânzarea produselor către consumatorul final.

Această practică conduce la preţuri mai mari pentru consumatorul final, retailerul neputând să scadă preţul sub limita stabilită cu furnizorul.

Carrefour România SA a recunoscut înțelegerea anticoncurențială, beneficiind astfel de o reducere a amenzii.
Amenzile aplicate de Consiliul Concurenței se virează integral către bugetul de stat.
Companiile sancționate pot ataca decizia autorității de concurență la Curtea de Apel București, în termen de 30 de zile de la publicarea deciziei.

Aceasta este a doua investigație derulată de autoritatea de concurență, finalizată cu sancțiuni, pe piața comercializării de produse alimentare. Reamintim că, în anul 2015, autoritatea de concurență a sancționat retailerii Metro, Real, Selgros, Mega Image și furnizorii acestora cu amenzi în valoare totală de aproximativ 35 milioane de euro pentru fixarea prețurilor, în perioada 2005-2009. Amenzile au fost încasate de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF). Unele companii sancţionate au contestat sancţiunile Autorităţii de Concurenţă, procesele aflându-se pe rolul instanţelor.

Consiliul Concurenţei încurajează companiile implicate în înţelegeri anticoncurenţiale să
contacteze autoritatea de concurenţă, să îşi recunoască participarea la încălcare şi să furnizeze dovezi privind înţelegerea respectivă. Procedând astfel, companiile pot beneficia de reduceri substanţiale ale amenzilor sau chiar de imunitate totală.