Ucraina: Retailul se redresează. Vânzările pe mp, mai mari față de perioada de dinainte de război

Comerțul cu amănuntul din Ucraina cunoaște o puternică revigorare. Salariile militarilor au fost majorate, permițând acestei categorii și familiilor lor să cheltuie mai mult. Totodată, organizațiile internaționale sprijină activ afacerile cu granturi și alte forme de ajutor. În prezent, conform datelor oficiale, comercianții din centrele comerciale generează un volum mai mare de vânzări pe mp decât înainte de război, iar acest lucru arată că retailerii au reușit să găsească soluții pentru a se adapta noilor realități. Vă oferim în cele ce urmează informații valoroase despre cele mai importante tendințe ale sectorului, utilizând informații de actualitate publicate de retailers.ua și Deloitte.

Articol tradus și adaptat de Irina Bîstrițchi, colaborator al Modern Buyer

Potrivit platformei retailers.ua, NAI Global, unul dintre cei mai mari brokeri și consultanți imobiliari din lume, a prezentat un studiu macroeconomic al pieței de retail analizând rezultatelor din 2023 ale comercianților din principalele centre comerciale din Ucraina și a făcut prognoze pentru 2024. În afară de datele NAI Global, s-au folosit informații publice ale Băncii Naționale a Ucrainei, Capital Times, Banca Mondială, FMI, Eurostat, Comitetului de Stat de Statistică al Ucrainei și Work.

Date macroeconomice

Începem cu inflația, cursul dolarului, nivelul mediu al salariilor, PIB-ul și climatul de afaceri. Pentru a avea o idee despre dezvoltarea pieței, am comparat 2023-2024 cu 2021- 2022.

Sursa grafice: retailers.ua

Vedem că cifrele retailului și dinamica creșterii PIB-ului, în ciuda războiului, nu doar că nu sunt inferioare țărilor europene, ci chiar depășesc unele dintre ele:

Sursa grafice: retailers.ua

PIB-ul Ucrainei arată o creștere după o scădere semnificativă în 2022, și aceasta în ciuda ocupației temporare a regiunilor și a deteriorării infrastructurii.

Sursa grafice: retailers.ua

Creșterea va continua și în anii următori, fiind provocată de dezvoltarea relațiilor comerciale cu țările din Vest și de redresarea producției ucrainene.

În ceea ce privește PIB-ul pe cap de locuitor, acesta nu a suferit o reducere din cauza migrației, dar, în general, există un decalaj semnificativ față de țările vecine, Polonia și România:

Sursa grafice: retailers.ua

În 2022, s-a observat o creștere a cursului dolarului față de grivnă din cauza cererii ridicate de valută — statul a fost obligat să impună restricții și să fixeze cursul. La sfârșitul anului 2023, Banca Națională a renunțat la această politică, dar participă activ la stabilizarea cursului.

În structura PIB-ului, vedem că războiul a avut un impact negativ asupra tuturor sectoarelor. Cu toate acestea, construcțiile şi în special retailul se redresează:

Sursa grafic: retailes.ua

Potrivit datelor prezentate de retailers.ua, în 2023, volumul comerțului cu amănuntul s-a egalat cu cifrele dinainte de război. Acesta este un semn că retailerii care funcționează generează un volum mai mare de vânzări pe mp decât înainte de război.

În ceea ce privește inflația, vedem o scădere constantă, după creșterea din 2022, provocată de invazia militară și de distrugerea infrastructurii și a rutelor logistice. În anii următori, prognozăm revenirea inflației la 5-6% optim:

Sursa grafic: retailes.ua

Salariile au scăzut din cauza devalorizării grivnei față de dolar. Cu toate acestea, exista o dinamică pozitivă, datorată creşterii veniturilor din exportul de bunuri și servicii ucrainene către țările din Vest.

Sursa grafic: retailes.ua

Având în vedere deficitul de forță de muncă, angajatorii oferă salarii mai mari, în comparație cu perioada de dinainte de război. Credem că, odată cu creșterea salariilor, va crește și puterea de cumpărare a populației, care va cheltui bani în retail.

O particularitate  — în ciuda diferenței în salariul mediu, ucrainenii cheltuie procentual mai mult în retail și pe divertisment, comparativ cu cetățenii altor țări europene.

Sursa grafic: retailes.ua

Încheiem secțiunea de macroeconomie cu cifrele ajutorului internațional. Acest ajutor a sprijinit economia — a permis creșterea cheltuielilor publice, inclusiv pentru apărare:

Sursa grafic: retailes.ua

Salariile militarilor au fost majorate, permițând acestei categorii și familiilor lor să cheltuie mai mult. Creșterea cererii a ajutat la sprijinirea afacerilor și la reluarea funcționării acestora, într-un timp scurt. În plus, organizațiile internaționale sprijină activ afacerile cu granturi și alte forme de ajutor.

Concluzii date macroeconomice

1. Ucrainenii demonstrează un mare curaj nu doar pe front, ci și din punct de vedere economic. În ciuda presiunii exercitate asupra economiei țării, ţara se apropie deja de indicatorii din perioada de dinainte de război.

2. În prezent, cifra de afaceri generată de comerțul cu amănuntul pe metru pătrat a atins un record. Numai pentru regiunea Kiev, pragul este de aproximativ 1000 de dolari pe metru pătrat.

3. Un sprijin suplimentar pentru economia Ucrainei îl reprezintă migranții, care au părăsit țara și își susțin financiar familiile prin transferuri de bani.

4. Familiile soldaților ucraineni care servesc pe front au început să cheltuie mai mult, datorită creșterii salariilor soldaților (până la 2500-4000 de dolari). Aceasta stimulează, de asemenea, dezvoltarea economică.

5. Statul încearcă să încurajeze atragerea investițiilor străine și să minimizeze riscurile.

6. Ucrainenii cheltuie în retail (procentual) mai mult decât cetățenii altor țări europene. Acest lucru se datorează educației și asistenței medicale gratuite, taxelor vamale mai mici și unei dependențe mai reduse de credite.

Retailul FMCG prin ochii Deloitte

O redresare a retailului este confirmată și de Deloitte, într-un studiu dat publicităţii în data de 13 martie 2024, cu tema „Atitudinea consumatorilor ucraineni”.  Unii indicatori, de exemplu, frecvența achizițiilor de alimente, au revenit deja la nivelurile de dinainte de război, în timp ce alții, cum ar fi achizițiile de electronice și electrocasnice, îmbrăcăminte și încălțăminte, au crescut cu 25%, respectiv 14%, comparativ cu 2022. Acest lucru indică restabilirea încrederii consumatorilor, precum și capacitatea comerțului cu amănuntul de a se adapta la noile condiții”, spune Oleksandr Yampolskyi, Director, Leader of Retail and Wholesale Distribution Group la Deloitte din Ucraina.

În privinţa cumpărăturilor alimentare, care reprezintă o pondere semnificativă din cheltuielile ucrainenilor, 32% dintre consumatori și-au crescut cheltuielile, o mare parte dintre ucraineni depozitând alimente (47%) și medicamente (43%).

În același timp, ucrainenii își regândesc obiceiurile alimentare și își schimbă prioritățile. Astfel, în 2023, a scăzut frecvenţa cu care aceştia iau masa în oraş: 55% dintre cei chestionați vizitează mult mai rar restaurante și baruri. Pe de altă parte, gătitul acasă este în creștere (50%). Aceasta îi descrie cel mai bine pe șomerii temporari (53%), liber profesioniștii (72%) și pe cei care se ocupă de gospodărie (59%).

Potrivit studiului Deloitte, anul trecut, în retailul FMCG, bonul mediu de cumpărături în offline a fost de 885 grivne (circa 20 de euro), iar în online 824 de grivne (aproape 19 euro). În acelaşi timp, frecvenţa cumpărăturilor în offline a fost de 16,2/lună față de doar 1,3 /lună în online. În magazinele fizice, bonul mediu de cumpărături FMCG a crescut cu 11% în 2023 față de 2022, arată datele Deloitte.

În 2023, comparativ cu perioada de dinainte de război, bonul mediu în retailul offline a crescut cu 2%, în timp ce în comerţul online a scăzut cu 24%.

Câteva cifre cheie în diverse categorii FMCG:

  • Alcool: în retailul offline, valoarea medie a bonului dedicat băuturilor aloolice a crescut cu 2% în 2023 față de 2022.
  • Produse cosmetice și parfumerie: în retailul offline, valoarea medie a bonului dedicat acestei categorii a scăzut cu 3%.
  • Produse pentru curățenia casei: valoarea medie a bonului, tot în magazinele fizice, a crescut cu 18%.

Ucrainenii cheltuiesc mai mult de jumătate din bugetul lor (66%) pe produse alimentare și plăți obligatorii. În același timp, ei cheltuiesc mult mai puțin pe bunuri și servicii care nu sunt vitale pentru existența umană.

„În ciuda războiului, ucrainenii continuă să facă tot posibilul pentru a se întreține pe ei înșiși, pe cei dragi. Consumatorii ucraineni sunt sustenabili, receptivi și îngrijorați. Ei economisesc, cheltuiesc cu atenție și donează în mod regulat. Poziția civică activă influențează comportamentul consumatorului la fel de ferm ca înainte: 70% dintre ucraineni continuă să boicoteze producătorii/vânzătorii de bunuri care nu au părăsit piața din Rusia”, concluzionează Oleksandr Yampolskyi, Deloitte in Ukraine.

Articolul precedentAuchan a organizat pentru furnizorii săi primul Climate Supplier Event dedicat obiectivelor climatice
Articolul următorRO Fruits & Vegetables Show, 21 noiembrie 2024, București
Modern Buyer
Modern Buyer este un pionierat in zona produselor editoriale specializate, fiind prima platforma de informare destinata specialistilor in achizitii – buyeri si oameni de vanzari - din Romania.