Ștefănescu, Lidl: Furnizorii noștri de alimente trebuie să fie certificați IFS, iar cei de legume și fructe, certificați Global Gap

Daniel Ştefănescu este noul director naţional de achiziţii şi marketing al Lidl România, care îl înlocuiește începând de anul acesta pe italianul Marco Giudici. Ștefănescu spune că achizitorii din echipa sa caută permanent furnizori locali și că toate ofertele sunt binevenite. Condiția minim necesară pentru un producător care își dorește să devină furnizor Lidl este ca acesta să livreze o calitate ridicată constantă și să ofere produse care să respecte standardele de siguranță alimentară.

După ce un an şi jumătate a fost director de achiziţii în cadrul echipei internaţionale a Lidl Stiftung și a beneficiat de un program de pregătire managerială în centrala Lidl, Daniel Ștefănescu s-a întors în România în calitate de director naţional de achiziţii şi marketing. Absolvent al Academiei de Studii Economice din Bucureşti, Ștefănescu şi-a început cariera în cadrul discounterului german ca junior buyer în toamna lui 2010, și a fost pe rând buyer, senior buyer şi purchasing director.

Ce responsabilități ați preluat odată cu rolul de Membru în Consiliul de Conducere Achiziţii şi Marketing al Lidl România?
Prinicipalele mele responsabilități vizează coordonarea strategiei de achiziție a produselor Lidl, precum și a celei de comunicare și marketare a acestora către clienți.

Ce schimbări majore ați văzut întâmplându-se în preferințele de consum, în calitate de buyer, senior buyer şi apoi purchasing director pentru Lidl?
În ultimii ani, piața și comportamentul consumatorilor au evoluat, deopotrivă. Au fost multe schimbări, iar impactul lor, la modul general, este dificil de evaluat. Dacă mă gândesc însă la două schimbări importante care au avut un impact semnificativ asupra modelului de business Lidl, aș menționa orientarea consumatorilor către produsele marcă proprie, ca urmare a atenției sporite la raportul calitate-preț pe care au început să o acorde în procesul de achiziție, precum și preferința din ce în ce mai mare pentru produsele bio.

Ce categorii de produse au fost pe trend ascendent în 2018?
În 2018, produsele locale și cele ecologice și-au păstrat trendul ascendent în preferințele clienților. Noi am creat acum mai bine de trei ani „Cămara Noastră”, o gamă cu produse după rețete autohtone, de la furnizori locali. Pe prima Săptămână Românească am adus-o la raft la finalul lui 2015, inițial ca un proiect-pilot cu produse in-and-out, și s-a bucurat de un succes foarte mare. Acum avem deja o bună parte din produsele Cămara Noastră în sortimentul permanent și lucrăm constant la dezvoltarea și extinderea acestei game.
Pe de altă parte, produsele Bio sunt din ce în ce mai căutate. Sortimentul nostru permanent cuprinde o varietate de produse Bio, de la conserve și sosuri la mâncare pentru bebeluși sau legume și fructe proaspete. În același timp, am introdus în oferta noastră, de mai multe ori pe an, o săptămână tematică dedicată produselor Bio, cu o varietate de produse de tip in-and-out.

Ce categorii vă așteptați să crească în 2019?
Anul 2019 mă aștept să urmeze trendurile conturate în anii anteriori, astfel că se va menține preferința românilor pentru produse locale, bio și de tip convenience.

Veți demara proiecte noi pe zona de produse bio și on the go?
Da, vom continua să ne concentrăm atenția pe produsele ecologice, atât la legume-fructe, cât și la alte categorii de produse. Totodată, an de an extindem cu succes sortimentația produselor din categoria convenience (on the go) și vom continua să facem acest lucru și în acest an.

Ce pondere au mărcile proprii în rețeaua d-voastră de magazine?
În cele peste 240 de magazine Lidl din România comercializăm peste 1.700 de produse în sortimentul permanent, dintre care 80% sunt marcă proprie. Acestora li se adaugă produsele din săptămânile tematice, deci este normal ca ponderea acestora din totalul vânzărilor să fie foarte mare.

Cum răspundeți preferinței de consum în creștere pentru produsele fabricate local?
Producem în România majoritatea produselor proaspete: carne proaspătă, mezeluri, lactate, dar și paste făinoase sau produse de tip convenience. Așa cum vă spuneam anterior, în octombrie 2015 am lansat brandul „Cămara Noastră”, o marcă de produse alimentare românești dezvoltate 100% cu furnizori locali, care au la bază rețete autentice. Gama a crescut în fiecare an și conține acum produse tradiționale din categoriile de mezeluri și preparate din carne, brânzeturi, conserve și dulciuri care sunt produse în România, cu ajutorul furnizorilor locali.
Totodată, lucrăm în mod constant la dezvoltarea relației cu cât mai mulți producători locali de fructe și legume. Pentru a le oferi clienților cele mai bune produse, am inițiat inclusiv programe al căror scop este de a-i ajuta să crească împreună cu noi. În acest sens, am inițiat un parteneriat cu Universitatea de Științe Agronomice și Medicină Veterinară din București (USAMVB), prin care le oferim sesiuni de consultanță producătorilor locali, transfer de cunoștințe de business, cât și soluții pentru diferite probleme de sezon pe care aceștia ni le semnalează, dar și susținere în vederea obținerii certificării Global Gap.

Care sunt principalele zone de unde vă faceți aprovizionarea pentru sectorul fresh și ultra fresh?
Avem furnizori din toate colțurile țării care ne ajută să le oferim românilor produse proaspete în fiecare zi.

Ce ar trebui să știe furnizorii români care doresc să vă contacteze în vederea unei potențiale colaborări?
Un producător local care își dorește să devină furnizor Lidl trebuie să contacteze departamentul nostru de Achiziții și să ne trimită o ofertă cu prezentarea detaliată a produsului și o mostră a acestuia. Achizitorii noștri caută permanent noi furnizori locali, astfel că ofertele sunt mereu binevenite. Cel mai important pentru un producător care ne devine furnizor este ca acesta să livreze o calitate ridicată constantă și să ofere produse de calitate, care să respecte standardele de siguranță alimentară. De aceea, furnizorii Lidl pentru produse alimentare trebuie să fie certificați IFS, iar cei de legume și fructe Global Gap.

În ce raioane vom vedea inovație în viitorul apropiat?
Continuăm să ne surprindem plăcut clienții și în perioada următoare, iar eforturile noastre se concentrează în special pe produsele proaspete: lactate, mezeluri, convenience. Vă așteptăm să ne vizitați pentru a le descoperi.