53% din total importuri în România sunt în retail

Primele două luni ale acestui an au debutat cu un nivel record al importurilor în valoare de 65,2 MLD RON, în creștere cu 12% față de aceeași perioadă a anului trecut. Aceasta a alimentat un deficit comercial în perioada analizată de 11,3 MLD RON, în creștere cu aproape 50% față de anul trecut, și cel mai ridicat nivel din ultimul deceniu, arată rezultatele unei analize Coface România.

Aproape 53% din aceste importuri sunt concentrate în produse de retail și comerț, majoritatea fiind destinate consumului gospodăriilor. Din această persectivă, România este a doua țară din UE, doar Ungaria înregistrând o pondere mai mare a produselor de retail în total importuri, respectiv 55%, în condițiile în care media din UE este de 38%.

Corelația dintre salariul mediu și importuri
“Analizând cifrele pe ultimul deceniu, vedem o corelație puternic pozitivă între evoluția salariului mediu (cauza) și dinamica importurilor (efect). Având în vedere costul ridicat al capitalurilor volatile care finanțează deficitul de cont curent și datoria publică (România se finanțează cel mai scump din Europa la împrumuturile pe termen lung contractate pe finalul anului 2018), ne așteptăm la o temperare a ritmului de creștere al salariului mediu din economie, atât pe sectorul public, cât mai ales pe cel privat.”, a declarat Iancu Guda, Services Director, Coface Romania.

„Aceasta poate duce la o temperare a importurilor în a doua jumătate a anului curent, dar ponderea ridicată a produselor de retail va persista din cauza modelului de creștere economică bazat pe consum.” a mai comentat Guda.

În actualul context economic, Coface recomandă companiilor să se informeze pe platforma InfoQuick, de unde pot obține rapoarte care să evalueze partenerii de afaceri, să afle ce datorii au aceștia la ANAF, ce incidente de plată i-ar putea împiedica să își achite facturile, dacă au sau nu dosare în justiție, dacă apar la buletinul procedurilor de insolvență, unde au punctele de lucru sau alte informații necesare înainte de încheirea unui parteneriat de business.