Cu afaceri bugetate de peste 25 de milioane de euro, Pro Hotels, companie care administreaza patru unitati hoteliere, devine un partener de afaceri tot mai interesant pentru furnizorii de bunuri de larg consum.
” Volumele pe care le-am realizat cu cele patru unitati hoteliere ne permit sa dezvoltam parteneriate strategice in zona de food&beverage, dar nu numai.
matei basarab / purchasing manager rin grand hotel
Pentru imbunatatirea conditiilor comerciale negociate cu furnizorii, Pro Hotels a decis in urma cu mai bine de un an sa opereze cateva schimbari in modul de organizare a achizitiilor.
Primul pas: Infiintarea unui departament de cumparari „ca la carte”. La conducerea lui, actionarii companiei au preferat un buyer cu experienta in retail si FMCG, castigatorul cursei pentru postul de Purchasing Manager fiind Matei Basarab.
Noul departament a realizat achizitii centralizate pentru toate cele patru unitati hoteliere detinute de Pro Hotels: Rin Grand Hotel, Rin Otopeni, Confort Otopeni si Confort Traian. Compania lucreaza in momentul de fata cu circa 200 de furnizori, iar lista de achizitii cuprinde sub 1.000 de produse (nu SKU-uri).
Prioritati
Cel mai important obiectiv al departamentului de cumparari a fost diminuarea preturilor de achizitie si implicit cresterea marjelor de profit ale companiei. „Ne-am propus sa reducem pe cat posibil costurile, indiferent ca este vorba de alimente procesate in bucatarie, bauturi sau produse nealimentare, fara ca acest lucru sa afecteze calitatea marfurilor. Este, pana la urma, principala provocare a unui buyer”, explica Matei Basarab, care crede ca exista mai multe solutii pentru atingerea acestui obiectiv.
Experienta sa din retail l-a ajutat pe noul manager de achizitii sa aplice cateva dintre trucurile invatate acolo.
„Unul dintre atuurile de care m-am putut folosi a fost capacitatea de stocare extraordinara de care dispune Rin Grand Hotel. Avem, de pilda, trei frigidere de mari dimensiuni pentru produse congelate, alte cinci pentru cele refrigerate si un spatiu destul de mare pentru bauturi sau alte tipuri de produse care nu necesita temperatura controlata. Cand ii cer unui partener strategic de bauturi sa imi faca livrari zilnice, costurile lui vor fi cu siguranta mai mari si automat se vor regasi in relatia cu mine”, explica interlocutorul nostru, care crede ca beneficiile unei capacitati de stocare sunt de ambele parti.
Volume mai mari egal preturi mai mici„Am reusit sa atragem valori tot mai interesante in ultimul an. Asta pentru ca si volumele de vanzari realizate de noi au crescut semnificativ. In afara de cele sapte restaurante (din patru hoteluri), constatam ca centrele de evenimente (salile de conferinte) contribuie tot mai mult la cresterea consumului de produse alimentare in locatiile administrate de Pro Hotels. Toate acestea ne ajuta sa imbunatatim conditiile comerciale obtinute”, spune Matei Basarab.
Discounturile acordate in raport cu volumele de vanzari achizitionate sunt frecvent practicate si in horeca.
» Solutiile aplicate pentru mentinerea si reducerea costurilor cu materia prima sunt utilizarea capacitatii de stocare, reducerea numarului de livrari si gestionarea fluctuatiilor de pret. este numarul de furnizori care colaboreaza in acest moment cu Pro Hotels, companie cu doua branduri hoteliere in portofoliu.
Se stie totodata ca in aceasta industrie, restrangerea numarului de furnizori, acolo unde acest lucru este posibil si semnarea unor contracte mari, strategice, atrage dupa sine si posibilitatea de a accesa o serie de bonusuri sau discounturi pe care Matei Basarab nu le-a ignorat. Solutia nu a fost aplicata insa in cazul tuturor produselor. „In cazul preparatelor din carne pentru micul dejun lucram cu 6-7 furnizori pentru ca am urmarit calitatea produselor, dar si competitivitatea in pret”, argumenteaza acesta.
Cresteri de pret mentinute sub controlCat de realist este acest scenariu in conditiile in care preturile la legume si fructe se schimba si de doua ori pe zi? Matei Basarab explica: „De la modificari zilnice de pretam ajuns la schimbari de pret de doua ori pe saptamana.Ca toata lumea, avem un meniu, o reteta, un cost al retetei si evident este imposibil sa schimbi saptamanal pretul catre client. Fluctuatiile de pret ne dau multe batai de cap, dar este problema intregii industrii, si nu doar la fructe si legume”, concluzioneaza acesta.
Cash&Carry, o alternative tot mai interesantain acest moment, compania lucreaza cu Metro Cash&Carry pentru o parte dintre produsele necesare, atat pentru achizitia de produse non-food cat si de alimente, in special din categoria celor care nu necesita temperatura controlata.
De ce vede Matei Basab o alternativa interesanta in oferta segmentului cash&carry? „Sunt anumite categorii de produse la care eu nu dezvolt volume impresionante si atunci nu pot vorbi de competitivitate in pret. Ori pe partea de produse de baza, de pilda, chiar imi ofera o alternativa buna.
Ocazional am cumparat si alte tipuri de produse. Exista si posibilitatea de a extinde aceasta lista de marfuri pe care sa le cumparam dintr-un cash&carry, dar analizam aceast lucru. Este clar ca acest segment de magazine reuseste sa se adapteze nevoilor specifice ale unei piete dinamice, cel putin daca te uiti peste conditiile de livrare sau termenele de plata.
Am insa categorii de produse la care livrarile sunt sapte zile din sapte, iar eu supraveghez indeaproape calitatea produselor pentru ca aceasta este foarte importanta. Trebuie sa decizi cantarind bine toate aspectele”, concluzioneaza managerul de achizitii al Pro Hotels.