Retailul romanesc in 2018 – presiuni asupra marginii de profit intr-o piata bazata pe pret

0
567

In prezent piata romaneasca de retail este estimata la 40 miliarde Euro, cu patru mari jucatori, detinand o cota de 60%: Kaufland, Carrefour, Metro Cash&Carry si Auchan, arata un studiu al Euler Hermes Romania. De asemenea, 85% din produsele vandute in comertul modern sunt de origine mixta, iar 15% sunt produse locale. Carrefour, Kaufland si alti retaileri au consolidat relatiile cu mai multi producatori locali si au deschis noi centre regionale de logistica (depozite) pentru a sprijini extinderea retelelor.

In 2017, retailerii si-au directionat eforturile in identificarea unor parteneriate sustenabile cu furnizorii pentru a obtine cel mai bun pret de cumparare si o varietate suficienta a produselor. Euler Hermes Romania estimeaza ca evolutia sectorului de retail va continua sa fie una pozitiva in 2018, influentata de indicatori macroeconomici pozitivi, cat si de recentele modificari fiscale, cu toate acestea cresterea deficitului de cont curent si reaparitia presiunilor inflationiste ar putea atenua potentialul de crestere al comertului.

Romania este, dupa Turcia, Rusia, Franta si Italia, in topul tarilor cu crestere de spatii comerciale: de la 50 la 100 metri patrati la mia de locuitori in ultimii 4 ani, dar cu mult sub media europeana. In marile orase exista o crestere a apetitului pentru spatiile de dimensiuni mari in timp ce spatiile stradale raman in continuare cu un pret de inchiriere ridicat. Retailerii (Profi, Penny, Lidl) continua sa dezvolte retelele mai degraba in orasele mici unde nivelul chiriilor este mai scazut.

Pentru a atrage cat mai multi clienti, comerciantii s-au concentrat pe dezvoltarea unor magazine atractive si mai bine organizate. Acest lucru ii determina pe clienti sa petreaca mai mult timp la cumparaturi si, totodata, sa devina fideli.

Selgros a deschis doua noi magazine mai prietenoase si mai orientate catre client, avand sub 4.000 de metri patrati, Kaufland a inceput si va termina in 2017 sa modernizeze toate magazinele sale si, de asemenea, sa deschida magazine de format mai mic, iar Carrefour a remodelat magazinele Billa.

Pentru 2017 au fost anuntati peste 43.000 de metri patrati de spatii comerciale in Romania. Provocarea anului 2017 a fost cresterea pietei in orasele mici si mijlocii.
Statisticile arata ca retailul prin lanturile mari de magazine are o pondere de 62,4% in Romania (februarie 2017) fata de 90% in tarile dezvoltate. In acest context, retailul are sanse de crestere cu o concentrare in orasele mai mici (cu mai putin de 100.000 de locuitori), unde deocamdata comertul este reprezentat de magazinele stradale. De asemenea, regiunile mai putin dezvoltate (Moldova) sunt vizate de comercianti precum Lidl, care a anuntat extinderea in aceasta zona.

eMag cauta un nou centru logistic, fiind sprijinit in acest demers de dezvoltarea noilor centre regionale de logistica. Carrefour si Kaufland vor extinde si ei centrele de logistica care deservesc magazinele din Bucuresti. Profi a deschis in 2017 primul centru logistic din Cluj.

Pe langa abordarea de a imbunatati aspectele magazinelor, comerciantii se concentreaza si pe dezvoltarea magazinelor online si oferirea de modalitati de plata alternative. Il Paso a declarat ca deja a realizat 11% din cifra de afaceri pe mediul online, la polul opus, Intersport inregistrand abia 1%, in timp ce Noriel, cel mai mare distribuitor de jucarii a declarat ca peste 60% din comenzi sunt plasate de pe telefonul mobil si doar 10% sunt platite prin comertul electronic. Carturesti (comerciantul de carti) vizeaza o crestere de 70% a vanzarilor online.

In sectorul alimentar exista insa loc pentru crestere: Carrefour, Metro si Selgros au deja platforme online, oferindu-le bunuri clientilor printr-un parteneriat cu Bringo – platforma locala de livrare.

Odata cu cresterea vanzarilor online, MasterCard a anuntat ca 2016 a fost primul an cu cele mai mari plati POS. In ceea ce priveste platile online, o cota de 6-7% din comenzile online sunt platite tot online. Tinand cont de aceasta tendinta, magazinele vor trebui sa imbunatateasca platformele de comert electronic, oferind alternative durabile pentru cumparaturi si plati online si mijloace de livrare rapida si usoara. Comerciantii de talie internationala au accelerat aceasta dezvoltare in 2017 cu Mega Image, Kaufland si Cora intrand pe piata online in 2017.

O alta provocare pentru comercianti este diferentierea. Intr-o piata concurentiala, modalitatea de supravietuire a vanzatorilor este diferentierea produselor si serviciilor fata de concurenti. Asadar, comerciantii devin tot mai interesati de colectarea datelor despre clienti si despre preferintele si comportamentul acestora in privinta cumparaturilor, pentru a-si cunoaste clientii si pentru a efectua vanzarile vizate.

Analiza SWOT:
Puncte forte
-Trendul consumului pozitiv;
-Potentialul pietei permite o extindere a retelei in intreaga tara, ramane subdezvoltata zona oraselor mici;

Puncte slabe
-Concurenta ridicata pune presiuni pe raportul produs- pret- calitate;
-Costurile fixe ridicate imping afacerile in zona online (aria non-food);

Oportunitati
-Dezvoltarea canalelor online;
-Expansiune in zone mai putin dezvoltate;

Amenintari
-Reducerea retelei din cauza costurilor ridicate de inchiriere si a vanzarilor reduse;
-Presiuni asupra marginii de profit intr-o piata bazata pe pret;

In prezent, Euler Hermes Romania detine 12% din expunerea sa concentrata in sectorul retail. In acest context, vine si studiul sau facut pe piata de retail din Romania.