Diminuarea puterii de cumparare, dublata de o intensificare a concurentei in zona de discount genereaza noi solutii de business in segmentul prim pret. Auchan si Rewe vin in intampinarea clientilor care vaneaza preturi competitive, dezvoltandu-si oferta cu doua marci proprii dedicate: Pouce, respective Price. In acelasi timp, Cora, Carrefour, Billa, Mega Image sau Rewe profita de oportunitatile existente in diferite categorii de produse, lansand noi articole sub marca proprie.
Auchan a lansat pe rafturile hipermarketurilor din Romania o noua linie de produse marca proprie, pozitionata in segmentul economic si promovata sub denumirea Pouce. In Franta, aceasta gama de produse poarta denumirea generica de „Les Produits Pouce”. Printre primele produse lansate regasim iaurturi in diferite gramaje (125 sau 400g) si conserve de pate (porc sau pasare), toate produse in Romania, cu producatori locali. Potrivit informatiilor oferite pe site-ul companiei, produsele Pouce nu fac rabat la calitate, standardele de selectie fiind asemanatoare celor ale marcii proprii Auchan. Strategic, marca Pouce degreveaza presiunea existenta pe brandul Auchan si il ajuta pe acesta din urma sa se pozitioneze pe segmentul mediu. Practic, produsele Pouce vor prelua efortul de atragere a clientilor in cautare de preturi competitive, in timp ce brandul Auchan poate astfel sa genereze un procent superior de marja. „Rolurile principale ale acestei marci sunt intarirea imaginii de pret si a ideii de discount generalizat”, au precizat reprezentantii Auchan Romania. Chiar daca este vorba despre un brand de prim pret, obtinerea unui contract pentru un produs Pouce poate fi pentru producatorul roman o oportunitate de afacere, volume suplimentare si (posibil) un prim pas in demararea unui parteneriat international. Brandul, asa cum este el pozitionat in piata, va fi un generator de volume. O dovada in acest sens o reprezinta preturile de raft care, in perioada actuala, pot fi un atu serios in decizia cumparatorului final. Potrivit reprezentantilor Auchan Romania, pentru brandul Pouce „exista si alte proiecte in curs, pentru noi categorii, produsele fiind asteptate pe rafturi incepand cu luna aprilie”.
Price, propunerea Rewe
Recent, Rewe Romania a lansat pe rafturile magazinelor sale un nou brand privat: Price. Potrivit oficialilor companiei, acesta este pozitionat in segmentul economic, iar pana in prezent au fost dezvoltate mai multe articole sub aceasta marca: bere, pasta de tomate, napolitane sau hartie igienica. La momentul intrarii sale in Romania, Penny Market surprindea prin absenta brandurilor private. Ulterior, in 2009, oficialii companiei Rewe anuntau ca vor creste ponderea acestora in sorti-mentatie, ceea ce s-a si intamplat. Rewe a mai lansat recent pe rafturile magazinelor din Romania brandul propriu „Hanul Boieresc”, ce propune cumparatorilor o paleta de articole, produse in exclusivitate de producatori romani, dupa retete traditionale. Desi apartine unui discounter prin definitie, brandul nu urmareste primul pret, ci mai degraba calitatea produsului in sine. Primele produse au fost lansate in categoria lactate: smantana si iaurt 3,5% grasime, in diferite ambalaje si gramaje.
Recent, in sortimentatie a fost adaugat si un cascaval Dalia, produs si el dupa o reteta traditionala romaneasca. Ambalat in cryovac, articolul are o greutate fixa de 450 g.
Noi produse sub brandurile Delhaize si „Gusturi romanesti”
Dupa ce a introdus pe rafturile sale cartofii 365 in punga de plastic de 5 kg, Mega Image da curs unei noi oportunitati. Recent, compania a lansat doua noi articole, de data aceasta sub brand Delhaize: cartofi Franceline, importati din Belgia si cartofi pentru prajit, importati din Marea Britanie, ambele la punga de 2,5 kg. Soiul Franceline iși are originea in Franta. Cartofii sunt alungiti și cu coaja roz. Sunt special destinati pentru pregatire in baie de aburi, fierbere sau la cuptor. Cel de-al doielea soi, importat din Marea Britanie, este un cartof cu coaja alb/galbuie, special pentru prajit.
Mega Image adauga si sortimentatiei sale de vinuri, sub brandul privat „Gusturi romanești”, patru noi articole, toate in categoria vinurilor albe: un vin dulce (Tamaioasa Romaneasca), doua vinuri demiseci (Feteasca Alba si Muscat Ottonel) si un vin sec (Feteasca Regala). Pozitionata pe un nivel superior de pret, selectia propusa de Mega Image, sub indicatia geografica a Dealurilor Munteniei, face parte din recolta anului 2009 si este rezultatul parteneriatului cu Cramele Halewood.
Billa securizeaza categoria miere de albine
Efectele climei s-au rasfrant negativ in 2010 asupra productiei de miere. Recolta nationala a scazut fata de anul precedent cu peste 30%. O scadere ce putea genera efecte in lant asupra volumelor, dar si asupra preturilor. Suficiente elemente pentru un retailer incat sa isi doreasca limitarea oricaror efecte negative. O solutie poate fi dezvoltarea unor produse brand privat, fie cu un producator existent deja in portofoliul de furnizori, fie cu un tert.
In ambele cazuri, existenta unui contract suplimentar sporeste sansele unei aprovizionari ritmice si reduce potentialele riscuri de out of stock. In plus, permite retailerului un mai bun control al pretului de achizitie si implicit al celui de raft. Prin lansarea a doua noi articole in categoria miere, sub propriul brand Clever (Clever miere de salcam 900g si Clever miere poliflora 900g), Billa a decis sa isi intareasca parteneriatul cu principalul sau furnizor, Apidava. Un parteneriat benefic pentru ambele parti: retailerul isi securizeaza astfel categoria, iar producatorul isi consolideaza pozitia la raft si, implicit, isi asigura volume suplimentare.
Carrefour Selection, o provocare pentru retailerul francez
Proiectul companiei Carrefour de a dezvolta o gama de produse premium sub brandul Carrefour Selection prinde contur. Sub aceasta marca regasim deja in magazine cateva articole: zacusca (doua sortimente, de vinete si de ciuperci), Salam de Sibiu sau Carnati Chorizo, toate fiind realizate in colaborare cu producatori din Romania.
„Dorim sa dezvoltam marca proprie Carrefour Selection, iar ideea este sa realizam aceasta marca impreuna cu producatorii romani si nu sa importam. Intentia noastra este sa ajungem la un numar de o suta de produse sub aceasta marca”, declarau oficialii Carrefour, cu prilejul celei de-a doua editii a conferintei „Marci private, tendinte si oportunitati de piata” organizata de Modern Buyer la finalul anului trecut. Proiectul Carrefour lanseaza producatorului roman o mare provocare: atingerea unor standarde de calitate extrem de severe in realizarea acestui brand. In premiera, pe eticheta fiecarui produs Carrefour Selection, se afla tiparita garantia Carrefour, dar si un indemn adresat consumatorului: „Daca in ciuda grijii noastre pentru calitatea produsului, nu sunteti pe deplin satisfacut de calitatea produsului, Carrefour va returneaza banii”. O garantie care il obliga atat pe retailer, cat si pe producator.
Text: Florin Frasineanu