Primul soi traditional romanesc de rosii, readus la viata de Lidl Romania

0
261

Incepand cu luna iulie, romanii vor gasi in „Piata Lidl” rosii din soiul romanesc Buzau1600, celebru in anii ’80. Initiativa de a revitaliza un soi autohton face parte din proiectul „Cultivat in Romania, specific romanesc”, derulat de Lidl Romania cu sprijinul Universitatii de Stiinte Agronomice si Medicina Veterinara din Bucuresti si Statiunea de Cercetare-Dezvoltare Legumicola Buzau.

Renumit in anii ’80 pentru gustul si textura sa, soiul de rosii Buzau1600 este primul rezultat al proiectului de revitalizare a soiurilor traditionale romanesti de legume si fructe. Astfel, acest soi a fost considerat un reper al gustului autentic de tomate si a devenit primul soi traditional romanesc readus la viata de catre un retailer din Romania.

Rasadurile au fost crescute de Statiunea de Cercetare Dezvoltare Legumicola Buzau si ulterior cultivate de catre cei 6 fermieri locali parteneri, atat in spatiu protejat, cat si in camp deschis.

Soiul de rosii Buzau1600 a fost creat special pentru consumul proaspat, fiind dezvoltat la Statiunea Legumicola Buzau in anul 1976. In acelasi an, orasul Buzau sarbatorea 1600 de ani de atestare documentara, cu aceasta ocazie fiindu-i atribuita denumirea de “Buzau1600”.

Dupa anul 1990, cererile de pe piata pentru hibrizi noi care inregistrau productivitate si o rezistenta la pastrare mai mare au facut ca soiul de rosii Buzau1600 sa fie cultivat preponderent pentru uz casnic. A ramas insa apreciat pentru marimea fructelor si calitatile lui gustative, dar si nutritionale.

Readucerea soiului de rosii Buzau1600 pe rafturile magazinelor Lidl este doar o prima etapa a proiectului “Cultivat in Romania, specific romanesc”. La sfarsitul acestui an agricol, Lidl planuieste sa aduca in magazinele sale si un soi de ceapa rosie, autentic romanesc, ceapa rosie de Buzau.

„Cultivat in Romania, specific romanesc” este o platforma ampla de dezvoltare sustenabila a producatorilor locali, ce isi propune sa extinda colaborarea retailerului cu cat mai multi furnizori romani de legume si fructe, dar si sa readuca pe mesele romanilor soiuri autentice romanesti disparute de pe piata de larg consum.