PMR Research: Segmentul de proximitate va avea cea mai rapida rata de crestere in Europa Centrala si de Est

0
192

In regiunea Europa Centrala si de Est, vanzarile generate de segmentul de proximitate au crescut cu 12% in 2013, conform celui mai recent raport realizat de compania de cercetare PMR Research, „Central Europe 2014 – Market analysis and development forecasts for 2014-2019”.
Pentru prima data, raportul a inclus un capitol dedicat acestui segment, care s-a dezvoltat rapid in ultimii ani in majoritatea tarilor din CEE, luand incetul cu incetul locul magazinelor traditionale. Segmentul convenience a fost lansat de retaileri cu scopul de a raspunde noilor cerinte ale consumatorilor, care au inceput sa frecventeze din ce in ce mai rar formatele mari, amplasate de regula la marginea oraselor. Desi canalul convenience nu se bucura de aceeasi popularitate in toate tarile, analistii PMR estimeaza ca va avea cea mai rapida rata de crestere din regiune in urmatorii ani, fiind asteptata o cota de piata aproape dubla pana in 2019.
Potrivit raportului realizat de PMR, in 2013, segmentul convenience detinea cea mai mare cota de piata in Polonia. Acest format este prezent de mult timp pe piata din Polonia, in special in orasele mari, iar cresterea sa rapida este corelata cu dezvoltarea lanturilor, de exemplu Zabka, liderul acestui segment sau lantul Malpka Express care se extinde rapid.
Cea mai mica pondere a canalului de proximitate a fost observata in Romania si in Slovacia, insa este de asteptat ca in Romania cota de piata a acestui segment sa creasca rapid, sustinut in special de dezvoltarea rapida a brandului Shop&Go, detinut de Delhaize Group, precum si a retelei Carrefour Express.
Cele mai mari lanturi din regiune, din punct de vedere al veniturilor, sunt ABC si Groszek (ambele dezvoltate de Eurocash), Žabka (un lant local din Polonia ce nu are legatura cu cel detinut de Tesco in Cehia), Carrefour Express si Tesco Express. Dintre acestea cinci, doar Carrefour si Tesco sunt prezente in mai multe tari, restul operand numai pe piata poloneză. Tesco este prezent in trei tari: Cehia, Ungaria si Slovacia si de cele mai multe ori este singurul jucator vizibil in segmentul respectiv.