Piața europeană a uleiului de măsline în 2018 – scădere în volum, dar o valoare crescută comparativ cu 2017

0
126

Inflația și costurile mari de producție au fost factorii care au determinat o valoare a pieței uleiului de măsline în Europa de 3 miliarde de euro, dar se preconizează o scădere a volumului vânzărilor și condiții foarte slabe pentru recoltare, scrie publicația Food&Drink International.

Compania de cercetare IRI a analizat șapte țări din Europa – Marea Britanie, Franța, Germania, Grecia, Italia, Spania și Olanda. Dintre acestea, șase au înregistrat o creștere a vânzărilor de aproape 7% anual, datorită costurilor ridicate și inflației din regiune.

Potrivit analizei IRI, piața europeană a uleiului de măsline are o valoare de 3 miliarde de euro, iar uleiul de măsline Extra Virgin reușește să evite scăderea volumului de vânzări față de anul precedent. Acesta contribuie acum la vânzări comparabile de 1,2 miliarde de euro, în timp ce uleiul standard de măsline contribuie cu aproximativ trei sferturi dintr-un miliard de euro.

Uleiul de măsline ecologic a crescut cu 37,4% în valoare și cu 17,5% în volum pe piața din Marea Britanie față de anul anterior, în parte datorită percepției cumpărătorilor cu privire la beneficiile acestuia pentru sănătate, deși vânzările globale în acest segment sunt încă scăzute.

Piața măslinelor se comportă similar, potrivit analiștilor de la IRI, șase dintre cele șapte țări înregistrând o creștere de aproape 6% pe an. Măslinele verzi domină în vânzări în întreaga Europă, însă măslinele negre comportă o creștere mai puternică, mai consistentă.

„Prețurile uleiului de măsline au crescut în mod substanțial, deoarece recoltele slabe și condițiile economice dificile au afectat prețul materiilor prime și costurile de producție cu până la 13% sau 14% în țări precum Grecia și Italia”, a comentat un analist IRI.

„Ca urmare, avem o imagine foarte interesantă a stării actuale a pieței, cu o scădere în volum pe toate piețele, și o valoare care crește comparativ cu un an în urmă.”

Prețurile ridicate de la raft încep să acționeze ca un factor de descurajare și îi determină pe consumatori să încerce alte uleiuri pentru gătit.

„În Germania, de exemplu, putem observa o creștere puternică a volumului la uleiul din semințe de in, la 18%, comparativ cu anul precedent,dar pe o bază mică, în timp ce prețurile mai scăzute pentru uleiul de floarea-soarelui par să ajute la consolidarea veniturilor cu până la 10%.”

“Uleiul de măsline va continua să se confrunte cu o concurență din ce în ce mai mare de la alte tipuri de ulei, cum ar fi uleiurile de susan, de rapiță și nucă de cocos”.

De asemenea, IRI anticipează că producătorii de ulei de măsline vor fi puși sub o presiune crescândă în ceea ce privește ambalajul. Dacă PET-urile încă se descurcă bine pe piețele europene importante, în viitor ele vor face obiectul rigorilor legislației de mediu, presiunii consumatorilor și schimbării preferințelor comercianților cu amănuntul.