Piața bunurilor de folosință îndelungată a crescut cu 13% în 2018, impulsionată de smarthphone-uri și phablets

Piața românească de bunuri de folosință îndelungată a ajuns la 3,4 miliarde de euro în 2018, reprezentând o creştere de 13% comparativ cu anul anterior. Motorul de creștere a fost sectorul telecom, cu un avans de 23% în valoare, până la 1,4 miliarde de euro. Telecom este astfel cel mai important sector din piaţă, cu o pondere de 42% arată rezultatele GfK TEMAX pentru România pentru T4, 2018.

La nivel de trimestru patru, piaţa românească de electro-IT a ajuns aproape de 1,2 miliarde de euro, impulsionată de evenimente promoţionale precum Black Friday și Crăciun. Comparativ cu T4 2017, piaţa a crescut cu aproape 7%, principalele motoare fiind sectorul electrocasnicelor mari și al echipamentelor de birou, cu rate de creştere de 12%, respectiv 13%.

Telecom- smartphone-urile şi phablets− rate de creştere de peste 300%
Piaţa telecom include telefoanele inteligente și mobile, phablets (smartphone-uri cu dimensiunea display-ului > 5,4 inch), căşti şi wearables. În timp ce vânzările de telefoane mobile pierd rapid cotă de piaţă, smartphone-urile şi phablets beneficiază de rate de creştere de peste 300%. De asemenea, categoria de wearables este în plină expansiune (+45% față de T4 2017), condusă de gadget-urile noi lansate într-un rapid ritm.

Comparativ cu 2017, întregul sector a crescut cu 35%. Dacă ne uităm la performanţele trimestriale, T4 2018 a marcat un avânt de 10% comparativ cu aceeaşi perioadă din 2017, în timp ce, în cadrul sectorului, piaţa de phablets a crescut cu 287%.

Electrocasnice mari
Electrocasnicele mari sunt al doilea sector ca valoare din piaţa locală de bunuri de folosință îndelungată. Acestea s-au bucurat de o creștere anuală în valoare de aproape 12%, ca efect al evoluțiilor pozitive ale unor produse ca: uscătoarele de rufe, +45% față de 2017 și maşinile de spălat vase (+18%).

Trimestrial, uscătoarele de rufe au crescut cu 52%, în timp ce congelatoarele s-au clasat pe locul al doilea cu o creștere în valoare de 18% față de T4 2017. Toate celelalte produse din acest sector au cunoscut un trend crescător, cuptoarele cu microunde rămânând relativ con-stante în valoare (doar +0,6%).

Electronice
Piața de electronice a înregistrat o valoare de 539 de milioane de euro în 2018, fiind al treilea sector ca pondere din întreaga piață electro-IT și marcând o creștere de aproape 7 procente în comparaţie cu 2017.

85% din întreaga valoare a sectorului (sau 458 milioane de euro) revine vânzărilor de televizoare, o categorie de produse care dă și tendinţa de creştere a sectorului, cu același plus de aproape 7% față de 2017.

Putem vedea aici și categorii în scădere, precum media playere-le portabile (-26% versus 2017) sau video playere-le care au pierdut 21%.

Pentru televizoare, ultimele trei luni ale anului au adus 40% din vânzări, în timp ce creşterea în comparație cu T4 2017 a fost aproape inexistentă (0,2%).

Sistemele home cinema au avut o evoluţie bună, +2% față de T4 2017, împreună cu sistemele audio, cu o creştere de peste 12%.Toate celelalte categorii au marcat scăderi în T4 2018, cea mai severă fiind pentru cea din cazul video playere-lor (-36%).

IT
Piața IT a crescut cu aproape 8% până la 485 milioane de euro. În cadrul acesteia, categoria cea mai importantă este cea de Mobile Computing (laptop-uri), deoarece reprezintă 55% din valoarea întregului sector, în creștere cu 7,5% față de 2017. Cu toate acestea, computerele și accesoriile continuă să se bucure de o creștere sănătoasă de 14%, precum şi monitoarele, cu 16% creştere versus 2017.

Tabletele reprezintă grupul de produse cel mai puternic afectat de creşterea phablets şi lap-topurilor. Valoarea vânzărilor a ajuns la 50 milioane de euro în 2018, cu 7,5% mai puțin decât cu un an înainte. Și pentru sectorul IT trimestrul al patrulea reprezintă cea mai bună perioadă a anului, aducând 34% din vânzările anuale totale. Creşterea față de T4 2017 a fost de 1%.

Mobile Computing reprezintă 55% din vânzările trimestriale ale sectorului şi aproape 5% creștere versus T4 2017. Cea mai mare creştere a fost însă înregistrată de camerele video, 9,5%, până la o valoare de 3 milioane de euro.

Computerele au fost responsabile de aproape 18% din vânzările trimestrului, în scădere cu peste 8 procente față de aceeași perioadă a anului 2017, la o valoare de 30 de milioane de euro. Aceeaşi situație a fost înregistrată și în cazul tabletelor, cu o scădere a vânzărilor de 9%, până la 16 milioane de euro.

Electrocasnice mici
Cu o valoare în 2018 de 245 de milioane de euro, electrocasnicele mici reprezintă puțin peste 7% din totalul pieţei electro-IT şi o creștere de 7 procente versus 2017.

Aspiratoarele sunt vedeta sectorului, o categorie de produse în care lansările şi inovaţiile de produse au ridicat valoarea vânzărilor cu peste 12%, până la 61 de milioane de euro și dețin o cotă de piață de 25% din totalul categoriei.

Putem remarca rate mari de creştere pentru produse cum sunt aparatele de ras, +14%, până la 26 de milioane de euro, aparatele de preparare a băuturilor calde, 26% creştere şi 39 milioane de euro sau friteuzele, cu o creștere de 41%, dar cu o bază mică, de doar 2 milioane de euro în 2018.

Categoriile care pierd din valoare sunt storcătoarele și mașinile de tocat carne: -17%, respectiv -9%.

La nivel de trimestru, aspiratoarele au crescut cu peste 17%, până la 22 de milioane de euro, în timp ce aparatele de preparare a băuturilor calde înregistrează vânzări de 17 de milioane de euro, reprezentând o creștere de aproape 34% versus T4 2017.

Care sunt produsele care marchează cele mai mari rate de creștere din acest sector?

Stațiile de călcat (peste 57% față de T4 2017), multicooker-ele (56%) și friteuzele (50%), dar la baze foarte mici, cu vânzări de doar 1 milion de euro pentru fiecare tip de produs la nivel de trimestru.

Echipamente de birou și consumabile
Segmentul echipamentelor de birou și al consumabilelor, care cuprinde toate tipurile de dis-pozitive multifuncţionale și de imprimare, a avut o creştere sănătoasă de 15% în 2018, până la 37 de milioane de euro. Cu 13 milioane de euro, trimestrul al patrulea reprezintă 34% din valoarea vânzărilor anuale şi 13% peste acelaşi trimestru din 2017.

Foto
Sectorul include camere digitale, cu o valoare de 23 milioane de euro în 2018 și 10% sub anul 2017. Odată cu tabletele, se pare că și creșterea categoriei phablets a avut un impact negativ asupra camerelor foto. La nivel de trimestru, sectorul a atins 7 milioane de euro, cu peste 10% mai puțin în comparație cu T4 2017.