Monica Florea, fondator UP Generation: “Vrem să fim academia de învățare din jurul companiilor, să creștem tineri valoroși de care mediul de business are atât de mare nevoie”

UP Generation este un ambițios proiect educațional dedicat liceenilor, studenților și absolvenților universitari, având ca scop echiparea acestora cu abilități profesionale și personale care să-i conducă spre succes. Programul aduce împreună și acoperă deopotrivă atât nevoile tinerilor cât și pe cele exprimate de companii și antreprenorii din spatele lor. Monica Florea, fondator UP Generation, își asumă o provocare despre care am invitat-o să discutăm în cele ce urmează: prin acest proiect ne așezăm aproape unii de alții spre o construcție sănătoasă a generațiilor următoare”.

Te invit să ne vorbești despre contextul actual al pieței, despre nevoile identificate și motivele care te-au determinat să lansezi UP Generation.

Am petrecut peste 25 de ani în business, iar în tot acest timp am avut ocazia să lucrez cu tineri, să formez echipe și să găsesc un limbaj comun cu ei. Am întâlnit și tineri minunați, care în ciuda talentului, potențialului și dorinței lor de a evolua, erau lipsiți de perspective practice și de îndrumare, nu știau cum să-și construiască un parcurs profesional. Sunt aceleași lucruri care ne-au lipsit și nouă, celor din generația mea, numai că acum peste 25 de ani timpul era mai blând, viteza, ritmul, presiunea și competiția erau la un alt nivel. Astăzi, adolescenții și tinerii se simt copleșiți și le este dificil să-și găsească o traiectorie în viață, în acord cu aspirațiile și abilitățile lor. Le este teamă de eșec, le lipsește încrederea în forțele proprii, se confruntă cu stres și anxietate.

Adesea, sistemul de învățământ nu reusește să transfere către tineri competențe în a-i pregăti pentru viață, nici personal, nici profesional. Tinerii nu sunt învățați să gândească critic, cu propria minte, să formuleze întrebări, să caute informații, să găsească soluții și alternative la situațiile cu care se confruntă. În același timp, angajatorii își doresc oameni capabili să gândească independent, sa fie autonomi în limita competenței pe rol. Pentru tineri este extrem de important ca la momentul angajării să reușească să-și fi antrenat câteva skill-uri legate de colaborare, cooperare, reziliență, adaptabilitate, flexibilitate, să poată să ia decizii, să argumenteze și să susțină opinii, să dezbată teme și să dea un feedback constructiv. Acestea sunt câteva dintre nevoile pe care le-am identificat, de ambele părți, dar nu putem să căutăm doar vinovați. Este vina noastră, a tuturor, că nu ne așezăm aproape unii de alții spre o construcție sănătoasă a generațiilor următoare.

Anul trecut am decis că este momentul să trec la acțiune, că vreau și că pot să îmi asum această misiune de viață de a sprijini tinerii în devenirea lor. Mi-am propus, prin acest proiect, să contribui cu ce știu la creșterea unei noi generații de profesioniști în business, de intraprenori, de antreprenori care să creeze un mediu de business puternic și sănătos. O generație de tineri care să reușească să trăiască mai bine, în acord cu aspirațiile și idealurile lor.

Ce provocări ai văzut în rândul antreprenorilor în eforturile lor de integrare a tinerilor?

Cunosc foarte bine provocările și toate zbaterile antreprenorilor, managerilor și ale celor care au construit echipe alături de mine. Când eram în business, mi-am dorit să construiesc academii profesionale în jurul companiilor pe care le-am condus. N-am reușit să fac asta, pentru că de fiecare dată prioritățile erau altele, iar acest demers implica resurse importante de timp, oameni și bani. Este costisitor să instruiești oameni la început de drum, dar mediul de business este deschis în a sprijini tinerii, nevoile lor și de a se implica activ în educația lor. Ei nu o pot face însă singuri, nu pot plăti singuri acest preț, deși de 30 de ani tot ei plătesc într-o formă sau alta.

Am demarat acest program din dorința de a produce o schimbare reală, de a le fi sprijin tinerilor și de a ajunge pregătiți pentru viață, dar și de a sprijini mediul de business spre a fi mai ușor să-i integreze. Așadar, o provocare majoră pentru antreprenori este cine oferă tinerilor acest „bagaj” de abilități cu care au nevoie să fie echipați când merg într-o companie. Vorbim de nevoia de a se adapta, de a se integra, de a răspunde cerințelor pe rol, de a comunica,  de a colabora, de a face față provocărilor care apar, nevoia de a gândi analitic, critic, nevoia de a lua decizii, nevoia de a se organiza, de a reflecta asupra ce fac. Am o listă lungă de lucruri de la care am pornit. Nu le putem antrena pe toate, dar cred că dacă reușim să punem în tinerii noștri câteva dintre ele, formând o bază, pentru restul vor gasi resurse interne de a și le dezvolta.

Tinerii au nevoie de încredere, ghidare, susținere și mentorat în primii ani și atunci acoperim cu succes toate aceste arii. Aducem împreună, la UP Generation, în sălile noastre, reprezentanții mediului de business cu tinerii noștri, care cresc și se dezvoltă într-un mod aliniat cu aspirațiile lor.

Cum ți-ai construit programul educațional, care sunt pilonii lui?

În toamna anului 2023, l-am lansat într-o formulă pilot cu 15 copii, gratuit, iar din martie, anul acesta am lansat Life Skills Pro – program educațional dedicat antrenării abilităților de viață. Mi-am dorit să încep cu abilitățile de viață, pentru că le consider fundația, baza pe care putem să construim. Munca în echipă, comunicarea eficientă, controlul emoțiilor, gândirea critică, luarea deciziilor, mindset, autocunoașterea, educația financiară, capacitatea de a primi și oferi feedback – acestea sunt doar câteva dintre abilitățile ce se antrenează în programul deja lansat.

Astăzi, UP Generation este structurat pe trei niveluri:

  • Life Skills Pro (program adresat tinerilor cu vârste între 16-25 ani) în care formăm competențele esențiale pentru viață.
  • Business Pro (program adresat tinerilor de 20+ de ani) în care formăm competențe profesionale prin care tinerii pot deveni intraprenori sau antreprenori.

Anul al treilea este dedicat tinerilor care vor să-și construiască un business personal, iar noi îi ajutăm să-l poată construi (program de mentorat pentru tinerii de +23 de ani).

  • Programul Dezvolio, prin care facilităm alegerea traiectoriilor educaționale, vocaționale și de carieră, care completează perspectiva de viață și de carieră a tinerilor. Am creat acest program cu scopul de a ne asigura că traseul profesional al tinerilor este cu adevărat unul aliniat cu interesele și aspirațiile lor.

Ce obiective majore ți-ai propus, de ce este UP Generation un proiect ambițios?

Viziunea noastră este ambițioasă, vrem să ajungem să facem din Up Generation un proiect de țară, în care să implicăm sistemul educațional și mediul de afaceri, pentru ca peste un milion de tineri să parcurgă programele noastre care să le ofere o altă perspectivă de viață.

Vrem ca mediul de business să se implice constant în această creștere pentru ca afacerile construite de seniorii de astăzi să poată avea un viitor.

Cui se adresează acest program?

Tinerilor cu vârste între 16 și 25 ani care știu că succesul nu ține doar de cât de multe cunoștințe deții ci mai ales de abilitățile de viață pe care le stăpânești. Tinerilor care își doresc o altfel de viață și care vor să-și asume efortul acestui drum.

Deopotrivă părinților preocupați de buna creștere a copiilor lor și care vor să crească tineri puternici care să reușească.

Mediului de business care poate contribui astfel la crearea unei pepiniere de potențiali candidați foarte bine pregătiți, cu care să aibă un limbaj comun. Cred foarte mult în această triadă.

Cum se diferențiază programele UP Generation față de alte programe de mentorat din piață?

În primul rând prin faptul că este un program integrat care antrenează abilitățile de viață, dar și abilitățile de carieră și de business. Oferă o abordare completă a parcursului de viață pentru un tânăr, pregătindu-l atât pentru a ajunge un adult responsabil, asumat, echilibrat, dar și un intraprenor de succes sau antreprenor dacă va dori să urmeze toți anii de pregătire.

Apoi ne diferențiem prin tehnicile și metodele de predare. Întregul design al cursului pornește de la situații de viață reale ale tinerilor și, pe baza facilitării din sală, aceștia învață să dobândească cunoașterea în forma experențială, practică, aplicată pe care apoi o duc în viețile lor de zi cu zi.

Mentorii sunt, de asemenea, o resursă grozavă de inspirație și învățare rapidă pentru tinerii noștri. Faptul că au acces la suport și ghidare îi ajută pe tineri să capete încredere și să-și construiască un parcurs bun pentru ei. Accesul la rețeaua de profesioniști, internshipurile, networking-ul, toate acestea sunt diferențiatori valoroși.

La finalul programelor noastre, tinerii au competențe profesionale și de viață, au un plan concret al carierei pentru următoarea etapă din viața lor, dar și posibilitatea să se integreze cu ușurință în companiile partenere sau oriunde vor dori să-și înceapă cariera.

Ce tip de suport oferiți companiilor, cum vă doriți să colaborați cu managerii și antreprenorii din mediul privat?

Programele de mentorat în colaborare cu sectorul privat pot fi o soluție pentru pregătirea tinerilor spre reușita în carieră. Expunerea la contextele profesionale practice și aplicate, pe care le pot oferi companiile, este crucială. Tinerii au nevoie de oportunități de a-și practica talentele, de a explora diverse domenii și de a se antrena cu mentori și experți.

Noi la UP Generation ne dorim să colaborăm cu companiile și să oferim această experiență de învățare tinerilor lor. Putem fi acea academie de învățare din jurul companiilor, acea pepinieră în care tinerii să fie ajutați să stăpânească abilități personale și profesionale și în care să creștem tineri valoroși – potențiali angajați de care mediul de business are atât de mare nevoie.

Mentorii sunt o resursă valoroasă, mai ales în perioada de formare și tranziție de la educație la angajare. Cel mai ușor tinerii învață având lângă ei mentori. Cel mai bine învață din practică, așa că, hai să punem la dispoziție tot acest context necesar.

Mai departe cum se poate face linkul între tinerii beneficiari ai programului și angajatori?

În primul rând, companiile au acces la o plajă de potențiali candidați antrenați pentru nevoile și actualul context de business – iată un prim link direct. Am pornit în minte cu ideea de a pregăti tinerii pentru domeniile din business management, marketing, vânzări, HR, digitalizare necesare unor viitori intraprenori și antreprenori.

Având deschiderea partenerilor noștri din business, tinerii noștri pot merge într-o companie pentru a testa dacă business-ul, domeniul acela este ceea ce le place să facă, ce-i reprezintă pe ei, cât de mult este despre valorile înalte ale fiecăruia. Această etapă, de a experimenta un context real de viață și de business, este foarte importantă în dezvoltarea lor. Companiile pot câștiga oameni cu adevărat interesați să performeze în acel domeniu, în acord cu aspirațiile lor.

De exemplu, deși noi suntem într-un program ce antrenează abilitățile de viață, am avut câțiva tineri doritori să urmeze o carieră în marketing. Așadar, le-am adus mai mulți specialiști și owneri din zona de marketing cărora să le pună întrebări, apoi le-am dat intern un context real la care să lucreze – am construit o echipă internă care să creeze partea de conținut, de la script, filmare, editare și, în curând, și publicare. Tinerii își asumă roluri, responsabilități, deadline-uri, astfel încât să vadă despre ce este vorba.

În plus, tinerii nu au suficient contact cu mediile profesionale, nu au acces la mentori sau profesioniști care să-i îndrume și de la care să învețe, facilitându-le astfel trecerea spre joburi.

UP Generation poate și va fi acest liant între tinerii pe care mediul de afaceri îi caută și mediul profesional pe care tinerii vor să îl acceseze și nu prea au cum. Putem construi această rețea reală de suport și ghidare alături de companiile partenere, precum și programe de dezvoltare și antrenare a abilităților lor, care să le fie sprijin în parcursul de viață ales.

Articolul precedentAnaliză Glovo: Pizza și berea, în topul produselor comandate de români la meciurile de la Campionatul European
Articolul următorConstantin Dumitriu, Vicepreședinte al Asociației ACDBR, este speaker al evenimentului Retail & Horeca Distribution 2024
Maria Hurduc
Este Business Unit Manager al Modern Buyer inca de la lansarea brandului, in 2008. Are o experienta de peste 16 ani in presa scrisa, iar in ultimii 11 ani s-a specializat pe domeniile Retail, FCMG si Horeca. Este absolvent al Universitatea de Stiinte Agronomice si Medicina Veterinara, specializarea Tehnologia Prelucrarii Produselor Alimentare.