Mihai Măciucă, Aspeti: “Am crezut în business, am fost atenţi la oportunităţi şi am crescut constant în ultimii cinci ani”

În 2023, compania Aspeti care se numără printre cei mai mari furnizori de ambalaje din România, aniversează 30 de ani de activitate. Mihai Măciucă, antreprenorul care a pus bazele acestui business, povesteşte într-un interviu acordat Modern Buyer câteva dintre momentele-cheie şi satisfacţiile obţinute în cele trei decenii. Una dintre cele mai importante satisfacții se referă la prezenţa fiului său, Andrei Măciucă, în managementul companiei. Interlocutorul nostru este optimist că a doua generaţie aduce un suflu nou şi consolidează ceea ce s-a construit. Aspeti continuă să se extindă prin noi investiţii, iar despre ele vom povesti în cele ce urmează.

Cum aţi devenit antreprenor şi ce v-a determinat să vă orientaţi către industria ambalajelor?

Sunt de profesie inginer chimist, iar anii de stagiu i-am petrecut la Colorom Codlea, specializată în producţia de coloranţi. După Codlea, am revenit în Capitală şi am lucrat o perioadă de timp la Fabrica de Medicamente SICOMED. După Revoluţie, mulţi am căutat să o luăm pe calea antreprenoriatului, m-am numărat şi eu printre cei care încercau să îşi deschidă o afacere. O scurtă perioadă, am cochetat cu industria HoReCa, eram decis să deschid un restaurant împreună cu un coleg, dar după un refuz din partea autorităţilor din Sinaia m-am reorientat. Mai întâi am deschis un magazin în care comercializam produse de unică folosinţă, produse alimentare, birotică etc. După un timp, am renunţat la produsele alimentare şi ne-am specializat, oferind ambalaje de unică folosinţă, pentru că am văzut atunci un potenţial bun de creştere. Erau ani în care, în magazinele din România, majoritatea produselor se vindeau vrac. Am început să călătoresc în afara ţării şi am văzut că în Europa produsele ambalate aveau o pondere majoritară. Firma Aspeti a fost înfiinţată în 1993, aşadar anul acesta am împlinit 30 de ani de activitate. De câţiva ani buni, fiul meu Andrei a venit alături de mine, a învăţat mult, s-a implicat în toate activităţile de zi cu zi, şi reuşeşte deja să aducă un suflu nou afacerii care a intrat în a treia fază de dezvoltare, după părerea mea.

Cum au evoluat lucrurile de-a lungul acestor ani, cum v-aţi dezvoltat, către ce tip de clienţi v-aţi orientat?

La începutul anilor 2000, am devenit şi furnizor de produse de unică folosinţă şi alte articole (folii de aluminiu și de plastic pentru uz casnic, pahare, farfurii, șervețele, saci menajeri etc) pentru lanţurile de retail existente la acel moment pe piaţă. Primul retailer în care am listat produsele noastre a fost Carrefour România, apoi am extins prezenţa şi pe rafturile altor magazine internaţionale. Cu o parte dintre aceste lanţuri de magazine am avut colaborări de succes, devenind un furnizor major pentru ei, întrucât noi reprezentăm pe piaţa din România un producător important din Italia: ILIP.

În paralel cu produsele destinate pieţei de retail, am căutat să dezvoltăm ambalajele şi toate soluţiile necesare industriei de catering & delivery care luau amploare în România. Am dezvoltat foarte mult şi această ramură, le oferim atât maşini de ambalat cât şi ambalaje, iar astăzi livrăm în toată ţara. Avem o gamă variată de clienţi, inclusiv companii de catering care livrează mâncare în spitale. Nu în ultimul rând, în toţi aceşti ani, am dezvoltat portofoliul de ambalaje dedicate producătorilor şi furnizorilor de fructe şi legume. Putem spune că suntem deja unul din principalii furnizori de ambalaje pentru această industrie.

Ambalajele dedicate furnizorilor de fructe şi legume reprezintă deja o pondere importantă în business-ul Aspeti?

Da, se află pe primul loc, urmată de categoria produselor dedicate industriei de catering & delivery. Portofoliul nostru reuneşte o gamă variată de soluţii pentru producătorii de fructe şi legume. Caserolele şi alveolele pe care le oferim acestora sunt concepute special, în funcţie de tipul fructelor sau al legumelor, de cantitatea şi calibrul fructelor, sau în funcţie de modalitatea de ambalare – cu sau fără capac, flowpack sau prin termo-sudare. De asemenea, dimensiunile caserolelor şi alveolelor sunt corelate cu dimensiunile standard ale lădiţelor pentru o bună optimizare a transportului produselor. Majoritatea acestor ambalaje se află pe stoc, pe tot parcursul anului, iar acest lucru se dovedeşte, an de an, a fi un avantaj competitiv important.

Continuăm să mai livrăm în marile lanţuri de retail produse precum pahare de carton, pahare din plastic, farfurii, tacâmuri etc. Unele magazine încep să renunţe la aceste produse de unică folosinţă din plastic, înlocuindu-le cu cele din carton, iar noi putem asigura şi aici soluţii diverse. Per total, oferta noastră cuprinde în acest moment 400 – 500 de articole diferite. De asemenea, în ultimii ani, au crescut frumos vânzările de maşini de ambalat. Dacă la început aveam maşini manuale simple, mai nou livrăm şi unele complet automatizate, şi avem deja câţiva clienţi din FMCG care ambalează cu aceste echipamente carne sau diferite preparate gătite, pe care le livrează către marile lanţuri de retail. Aceste maşini pot ambala şi în atmosferă modificată, fapt ce ajută producătorii să crească termenul de valabilitate al produselor.

Câţi clienţi deserviţi, în acest moment, cu produsele din portofoliul Aspeti?

Lucrăm astăzi cu peste 200 de clienţi şi deservim două pieţe, România şi Republica Moldova. Noi suntem reprezentant exclusiv al producătorului de ambajale ILIP, pe ambele părţi. Şi tot un astfel de contract de exclusivitate avem şi pentru maşinile de ambalat cu producătorul JPACK din Italia.

Care a fost dinamica echipei d-voastră în aceşti ani? Dar a businessului?

În prezent, Aspeti are 30 de angajaţi. În 1993 eram trei angajaţi şi livram cu o singură maşină de transport. În câţiva ani ne-am dezvoltat, a crescut şi numărul clienţilor, al angajaţilor, al maşinilor. A venit apoi, în scurt timp, momentul în care am înţeles că pentru a ne dezvolta este nevoie să facem o investiţie majoră în construirea unui depozit propriu. Funcţionam iniţial într-un depozit închiriat, unde existau o serie de dificultăţi şi restricţii majore pe partea de aprovizionare. De la idee până la inaugurarea primului depozit au mai trecut câţiva ani, aşa că abia în 2010 ne-am mutat în sediul actual, în afara Bucureştiului, la intersecția A2 cu Șoseaua de Centură. Am finalizat iniţial birourile şi primul depozit, care are o suprafaţă de 720 mp şi o înălţime de 7-8 m. În 2015, am ridicat deja al doilea depozit tot de peste 700 mp, lângă primul, pentru că am continuat să creştem, la fel şi nevoile noastre de stocare. Creşterea afacerii şi investiţia în primul depozit a fost finanţată atât din profitul reinvestit, cât şi cu ajutorul unor împrumuturi bancare.

Ce alte investiţii pregătiţi pe termen scurt şi la cât se ridică acestea?

În 2023 am început construcţia altor două depozite, cu o suprafaţă totală de aproape 1.000 de mp. Ne-am propus să finalizăm această investiţie în 2023, estimăm octombrie-noiembrie. Această nouă extindere reprezintă o investiţie de circa 1 milion de euro, suma fiind necesară construcţiei clădirilor, dotării depozitelor cu rafturi, rampă de descărcare-încărcare etc. În total, la finalul anului 2023, suprafaţa totală de depozitare de care vom dispune va fi de circa 2.500 mp pentru aproximativ 3.500 de paleți.

În aceşti 30 de ani de activitate, care au fost cele mai mari provocări pe care le-aţi avut, ca antreprenor?

Cred că, de departe, o provocare majoră a fost obţinerea aprobărilor de la autorităţile statului pentru proiectele de investiţii. Consider că trebuie schimbată legislaţia, nu ne-am putut imagina că vom avea nevoie uneori de ani de zile pentru a obţine toate avizele necesare. Este descurajant pentru orice antreprenor, cred că s-au făcut deja doi ani de când ne străduim să terminăm documentaţia şi să obţinem toate avizele necesare celor două depozite, pe care dorim să de construim în 2023. O altă provocare vine din zona resurselor umane. De şase-şapte ani este tot mai dificil să atragi angajaţi noi, şi aud mulţi parteneri care se plâng de acest aspect.

În linii mari, nu am avut alte dificultăţi majore. Noi am crezut în business, am crescut constant, am fost atenţi la oportunităţi. Mă consider norocos pentru că pot spune că am realizat cu succes succesiunea către a doua generaţie de antreprenori, pentru că fiul meu a petrecut mulţi ani lângă mine învăţând despre acest business. Încet, încet, în ultimii ani Andrei mi-a fost un real suport, dublând practic conducerea firmei şi inițiind proiectele noi.

Care credeţi că au fost celelalte “ingrediente” ale succesului companiei Aspeti, în aceşti 30 de ani?

Un aspect important este faptul că reprezentăm în România nişte parteneri internaţionali serioşi, care au avut încredere în noi, încă de la început. A fost o încredere răsplătită prin rezultate. Am crescut împreună cu ei, am demonstrat în toţi aceşti ani că putem să dezvoltăm piaţa. Relaţiile s-au consolidat odată cu creşterea cifrei de afaceri pe care o realizau cu noi şi, în tot acest timp, am beneficiat de suportul lor.

Cum aţi încheiat 2022 şi care este trendul pentru 2023?

Din analizele noastre, anul 2022 a fost cel mai bun an în istoria companiei. În ultimii cinci ani, afacerea noastră a avut o creştere constantă, iar pandemia a accelerat puţin acest trend, pe fondul preocupărilor producătorilor de a creşte siguranţa produselor. În ultimii cinci ani, am reuşit o creştere a cifrei de afaceri între 10-20%, depinde de an. Am încheiat 2022 cu o cifră de afaceri de 4 milioane de euro.

Ce tipuri de ambalaje rămân cele mai căutate în 2023?

Depinde de industrie. Există o preocupare în rândul clienţilor de a mai renunţa la plastic. Totuşi, din punctul nostru de vedere, în domeniul legume fructe, cele mai căutate rămân ambalajele transparente, pentru că ele permit o expunere vizibilă a produselor.

Fructele se cumpără cu ochii şi cei mai mulţi clienţi doresc să vadă ce cumpără. Ambalajele pe care noi le oferim sunt din PP, din PET cu capac separat, sau fără capac, sau cu capac ataşat, cu sau fără absorbant. Şi noi, cu ambalajele din plastic, urmăm acest trend de sustenabilitate. Avem în portofoliul nostru caserole din material plastic 100% reciclat şi 100% reciclabil. Acest lucru a fost posibil datorită integrării ciclului închis, în cadrul fabricii, care cuprinde toate etapele reciclării, de la spălarea produsului post consumator până la noul produs finit.

Datorită acestui ciclu închis, suntem în măsură să garantăm calitatea, originea şi trasabilitatea completă a materialului folosit. Ca răspuns la solicitările clienţilor, ne-am extins gama de produse biodegradabile, astfel că în portofoliul nostru se găsesc şi caserole din PLA biodegradabile şi compostabile, precum şi caserole din carton. Suntem preocupaţi să oferim soluţii menite să menţină prospeţimea fructelor şi legumelor.

Ce alte obiective aveţi pentru 2023?

Dorim să finalizăm investiţia în noile hale, astfel încât să putem avea o gamă mai largă de produse pe stoc şi să eliminăm orice risc în aprovizionarea clienţilor. Ne dorim ca aceste noi investiţii să se reflecte şi în mărirea portofoliului de clienţi, desigur. Vedem în continuare un potenţial important în industria de horeca pentru că mai este loc de creştere aici.

Articolul precedentSchauma Moisture & Shine are la bază o formulă vegană și este ambalat în recipiente reciclabile
Articolul următorPiața de bere din România a scăzut cu 9%, în perioada ianuarie-mai 2023
Maria Hurduc
Este Business Unit Manager al Modern Buyer inca de la lansarea brandului, in 2008. Are o experienta de peste 16 ani in presa scrisa, iar in ultimii 11 ani s-a specializat pe domeniile Retail, FCMG si Horeca. Este absolvent al Universitatea de Stiinte Agronomice si Medicina Veterinara, specializarea Tehnologia Prelucrarii Produselor Alimentare.