Marii distribuitori de FMCG solicita Guvernului sprijin pentru accesarea mai facila a fondurilor europene prin Programele Operationale (PNDR, POR, POCU)

Asociatia Companiilor de Distributie de Bunuri din Romania, entitate infiintata in 2015 si care in prezent numara 38 de membri, solicita Guvernului sprijin in accesarea fondurilor europene prin Programele Operationale (PNDR, POR, POCU), o necesitate majora pentru consolidarea sistemului de distributiei de bunuri de larg consum.

“Fara sprijin strategic de finantare si acest sector risca sa pice in controlul lanturilor internationale. Consecintele negative se vor observa si in produse de calitate inferioara care vor fi disponibile si consumate in final de romani. Iata cum o mana de companii pot decide ce consumam si la ce pret cumparam produsele alimentare si de baza. Nu in ultimul rand, profiturile generate de consumatorii romani se vor transfera in alte tari de unde provin lanturile internationale astfel afectand negativ economia romaneasca”, spun reprezentantii asociatiei.

Potrivit acestora, impedimentul major indicat de membrii ACDBR este lipsa unui cod CAEN eligibil, societatile desfasurand acte de comert cu ridicata si cu amanuntul de bunuri de larg consum, precum si activitati de transport si depozitare.

„Activitatea de comert si distributie a fost “omisa” pana in prezent din Planul National de Dezvoltare de catre Guvernele Romaniei care s-au succedat in ultimii 8 ani, motiv pentru care am solicitat intalniri si suport pe acest subiect domnului Prim – ministru Dacian Ciolos si domnului Ministru al Fondurilor Europene, Dragos Dinu. Necesitatile concrete pentru dezvoltarea sectorului de distributie sunt:Constructii noi si/sau modernizarea depozitelor;Achizitii utilaje, echipamente si masini etc;Investitii in sisteme IT de gestionare a afacerii”, se precizeaza in comunicatul asociatiei.

Toate acestea au fost semnalate in contextul in care comertul traditional romanesc este inca prezent semnificativ in piata nationala datorita eforturilor antreprenorilor distribuitori romani de a se mentine in piata, contrar tendintelor europene de concentrare a lanturilor internationale.

In 2015, 8 concernuri de retail international detineau circa 50% din totalul retailului alimentar, in timp ce 11 concernuri detineau circa 50% din totalul piata retail.

„Semnalam ca, in ceea ce priveste “comertul modern”, adica retelele de retail international, acestea s-au dezvoltat foarte mult in ultimii ani, de la o cota de piata de 41% in 2008 la 55% in 2015 in special folosindu-se de “abuzul de putere dominanta” exercitat asupra producatorilor prin “colectarea” diferitelor taxe “comerciale” de la acestia, inclusiv “taxa suport” pentru deschiderea noilor magazine. Aceasta consolidare a retailului international in Romania a fost fundamentata pe practici comerciale care nu au fost uzitate de “distributia traditionala”, insa daca nu vom identifica impreuna cu Guvernul urgent instrumente financiare de dezvoltare, gradul de dependenta al producatorilor de alimente si bunuri de larg consum de marile retele internationale de distributie va creste, in paralel cu disparitia totala a micilor magazine specializate si a celor de proximitate! In lant, efectele vor fi: diminuarea ponderii distributiei si a comertului traditional,pierderea locurilor de munca in sectorul productiei si procesarii alimentelor si a bunurilor de larg consum, cresterea numarului de persoane asistate social si cresterea emigratiei fortei de munca din Romania”, sunt de parere membrii ACDBR.

“Identificam ca prioritate configurarea urgenta a unei strategii de dezvoltare cu asociatiile reprezentative si institutiile de stat competente pentru sectorul de distributie care sprijina productia si procesarea alimentara si industria de bunuri de larg consum din tara pe obiectivul major comun: viitorul antreprenorului romanesc”, a precizat Eduard Radu, presedinte ACDBR.

In prezent, ACDBR are in componenta un numar de 38 de membri, cu o cifra de afaceri de cca. 500 mil euro, cca. 5.500 de angajati si o flota auto de cca. 3.600 autovehicule.

Articolul precedentAsociatia „Banca pentru Colectarea si Distributia Alimentelor”: “Lupta pentru a impiedica transformarea hranei in deseu alimentar trebuie asumata la toate nivelurile”
Articolul următorMega Image depaseste 500 de magazine
Carmen Ionescu
Redactor - Lucreaza pentru Modern Buyer inca de la infiintarea publicatiei, in 2008. Absolventa a Universitatii Bucuresti – Facultatea de Litere, scrie despre industria bunurilor de larg consum, piata de retail, distributie, bricolaj samd.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.