Mai mult produs de sezon, românesc, la raft, în 2020

422
Freepik.com

Prea multele controverse iscate în jurul absenței legumelor proaspete românești, de sezon, din supermarketuri și contextul prelungirii stării de urgență, ne-au determinat să aflăm, direct de la furnizori, ce sortimentație pregătesc, unde o vor desface, dacă vor continua să livreze în perioada Sărbătorilor de Paști și ulterior, precum și care sunt factorii de care depinde prezența la raft a produselor proaspete, autohtone, pe tot parcursul anului 2020.

Ferma de Legume Fierbinți a familiei Minea se pregătește pentru prima livrare, pe care o va face chiar săptămâna aceasta către rețeaua de supermarketuri cu care lucrează de mai mult timp. Sunt primele 3.000 de kg de varză albă, după care, pe măsură ce toată cultura de varză ajunge la maturitate urmează să livreze, periodic, în total, o producție estimată la 25.000 kg.

“În prezent putem livra doar varză, pentru că acest articol a ajuns la maturitate în perioada aceasta. În iarnă am avut salată verde și spanac. Am terminat livrările în luna februarie.” explică antreprenorul Ștefan Andrei Minea, în numele familiei de fermieri.

Lucrările de întreținere a plantelor sunt în plină desfășurare la ferma din Fierbinți. Au de plantat în solarii: roșiile, vinetele, ardeiul gras, ardeiul kapia și varza albă. Le monitorizează permanent și urmează toate operațiunile necesare pentru ca plantele să crească frumos pentru recolta din vară.

„Principalele activități din fermă, în momentul de față, sunt, după cum urmează: irigarea, aerisirea solariilor, palisarea, copilirea. Pentru polenizare am apelat la ajutorul bondarilor, care își fac treaba foarte bine.”, spune Ștefan Minea.

Lucrările la ferma de legume își urmează ritmul, conform calendarului, iar starea de urgență instalată la nivel național nu perturbă planificările făcute. Preocuparea pentru sănătatea plantelor se menține: anul acesta s-au confruntat cu diferențe mari de temperatură între zi și noapte. În unele nopți au fost nevoiți să încălzească solariile pentru ca temperatura să nu scadă, altfel riscau să își piardă plantele.


Pentru vara-toamna anului 2020, ferma familiei Minea din Fierbinți, Ialomița, va livra în rețeaua de supermarketuri-parteneră: roșii, vinete, ardei gras și ardei kapia. “Estimăm pentru anul acesta următoarele cantități: roșii -22.000 kg, vinete -30.000 kg, ardei gras – 15.000 kg, ardei kapia – 30.000 kg.

Într-o singură privință există îngrijorare: problema forței de muncă rămâne de actualitate:
“Sunt foarte puțini oameni care vor să mai lucreze în agricultură. Noi avem o echipă cu care lucrăm permanent, însă când avem nevoie să suplimentăm forța de muncă apelăm la zilieri, pe care îi găsim din ce în ce mai greu.”

Ados Fresh comercializează atât produse proaspete cu origine din România, cât și produse importate din Uniunea Europeană.

Pentru produsele care au sezonalitate în această perioadă, producătorii locali ar putea să acopere cererea de consum, însă se consumă și produse proaspete care nu sunt disponibile în România, iar aici necesarul este acoperit din marfă import.

“Aducem produse din Franța, Olanda, Belgia, Grecia și Spania atunci când producătorii români nu dispun de calitatea sau cantitatea solicitate de clienții noștri.”, precizează Adina Sorescu, Fondator și CEO Ados Fresh.

Adina Sorescu sesizează că deși, în această perioadă, în piață sunt disponibile articole românești de sezon, precum: salate, ridichi, ceapă verde, usturoi verde, consumul este scăzut, din pricina situației specifice în care ne găsim.

“În prezent lucrăm cu mare parte din supermarketurile din România, iar sortimentatia pe care o oferim este una variată. Comercializăm atât produse de bază: ceapă, cartofi, țelină, morcovi, usturoi, cât și diverse alte articole: ardei, castraveți Fabio, struguri, pere, ananas, mango, avocado, ghimbir, andive, roșii cherry, nucă de cocos.”

„În această perioadă este destul de dificil de previzionat necesarul însă încercăm, pe cât posibil, să ne adaptăm solicitărilor pe care le primim. Astfel, în funcție de necesar, vom continua să asigurăm clienților noștri articolele și cantitățile solicitate.”

Ceo-ul Ados Fresh spune că aprovizionarea s-a făcut cu dificultate pe perioada instalării stării de pandemie. Dificultățile au fost legate în principal de disponibilitatea articolelor, de tarifele de transport, de prețurile de achiziție, dar și de tranzitele prelungite în punctele vamale.

“A fost o perioadă cu cerere explozivă, urmată de un blocaj, însă situația pare să redevină stabilă în ceea ce privește raportul cerere și ofertă, stocuri și prețuri.”

Adina Sorescu crede că vom avea mai mult produs românesc proaspăt la raft, în momentul în care producătorii se vor organiza, vor produce marfă la standardele de calitate solicitate de către supermarketuri și vor livra către acestea la prețurile și termenele stabilite.

Asociația Fruleg Ro reunește peste 150 de fermieri (fondatori, activi, afiliați) producători, forme asociative și companii din sectorul de legume și fructe, din toate zonele țării.

În această perioadă, legumele de sezon disponibile din partea membrilor asociației sunt reprezentate de verdețuri: salată, ceapă verde, ridichi, pătrunjel, usturoi, castraveți, tomate (începând cu 20 aprilie), cât și culturi de rădăcinoase: morcov, sfeclă, pătrunjel, realizate în 2019 și aflate în stoc.

Majoritatea membrilor Fruleg Ro colaborează cu rețelele comerciale ale retailului modern. Oferta de produse disponibile pentru această perioadă este reprezentantă de gama de legume de sezon, menționată mai sus, dar și de legume și fructe (legume rădăcinoase, mere) produse în 2019 și aflate pe stoc.

Reprezentantul asociației Fruleg Ro, Mircea Alecu ne semnalează că există stocuri însemnate de legume și fructe (mere, legume) aferente programului UE de încurajare a consumului de fructe, legume și lapte în școli, stocuri care nu pot fi comercializate.
“Pentru moment, aceste cantități nu pot fi comercializate, iar depozitarea lor generează costuri semnificative. Producătorii angajați în acest program așteaptă o decizie a Ministerului Agriculturii cu privire la situația acestor cantități.”

Mircea Alecu afirmă că fermierii pe care îi reprezintă pot asigura toată gama de legume de sezon, și înainte, și ulterior Sărbătorilor de Paști. “Ne referim exclusiv la membrii Asociației noastre, care derulează parteneriate comerciale cu rețelele de retail și care produc legume, în special în spații protejate.”

Acest angajament depinde însă de evoluția contextului actual – al pandemiei – și este influențat de mobilitatea lucrătorilor/ zilierilor, de situația economică generală, de aprovizionarea cu inputuri, precum și de evoluția factorilor meteorologici asupra plantațiilor pomicole.

“Speciile timpurii înregistrează pagube seminificative generate de temperaturile scăzute din ultima perioadă, iar seceta pedologică, instalată încă din toamna anului 2019, afectează întreg sectorul agricol național.”, precizează reprezentantul Fruleg.

În această perioadă, prezența legumelor și fructelor autohtone pe raftul lanțurilor comerciale este influențată mai ales de restricțiile de mobilitate ale populației, de scăderea consumului de produse proaspete.

“Consumatorii ajung din ce în ce mai rar în supermarketuri, preferă cu predilecție produse cu termen de consum mult mai mare, față de legumele proaspete, în general.”

Cererea și oferta, în acest sezon, vor fi afectate și de puterea de cumpărare a consumatorului.

„Să nu uităm că ne aflăm în fața unei crize economice de proporții, iar la nivelul producătorilor români de legume și fructe se simte deja o scădere a vânzărilor, a prețurilor de comercializare, cauzate și de o scădere a veniturilor populației.”

Reprezentantul asociației Fruleg Ro declară că ușa supermarketurilor va fi întotdeauna deschisă producătorilor români care înțeleg să respecte parteneriatul cu acestea, respectiv: condițiile de pregătire a mărfii, disponibilitatea cantităților agreate, respectarea condițiilor de calitate, a contractelor comerciale, cerințele de certificare a produselor etc.

Oferta, diversitatea legumelor și fructelor românești de sezon prezentă pe piața de retail modern pe parcursul anului 2020 va fi influențată, pe lângă factorii-cheie cerere-ofertă, de interesul consumatorului român de a căuta produse locale, de încurajarea consumului de produse autohtone și în special de sprijinul acordat producției naționale.