Luminiţa Morozan-Cibotaru, Nisvinex Grup: În 2025 ne extindem gama RO DO chipsuri din fructe, dar avem planuri ambițioase și în categoria de fructe proaspete

RO DO by Roada Domnească este brandul sub care, o companie de succes din Republica Moldova, Nisvinex Grup, a dezvoltat o gamă de gustări sănătoase pe bază de fructe uscate. Materia primă provine din livezile proprii, compania ocupându-se în totalitate de procesul de cultivare, colectare și procesare a fructelor. Chipsurile de mere roșii sau verzi, prunele uscate sau chiar crackerși de mere au fost deja bine primiți de consumatorii din Republica Moldova și România, iar compania va lansa în 2025 noi sortimente pentru a-și dezvolta gama de produse și pentru a veni în întâmpinarea preferințelor clienților de toate vârstele. Nisvinex Grup are însă și alte ramuri de business bine dezvoltate, producând şi exportând fructe atât în stare proaspătă, cât și procesată către traderii din domeniul fructelor, dar și clienții industriali. Luminiţa Morozan-Cibotaru, administrator Nisvinex Grup – Roada Domnească ne oferă mai multe detalii despre produsele cheie din portofoliul companiei și despre obiectivele pe termen scurt și mediu.

Editor: Adriana Popescu

Care sunt momentele cheie în evoluția companiei, din momentul înființării și până în prezent, și când ați luat decizia să intrați și pe segmentul de snack-uri sănătoase din fructe?

Nisvinex Grup este o afacere de familie, fondată în 2004 de soţul meu. Am început cu producția de struguri și vinificația, dar am întâmpinat dificultăți în perioada embargoului asupra vinurilor și am fost nevoiți să ne reorientăm către alte domenii. Am demarat o afacere în domeniul transportului internațional de mărfuri, iar în 2010-2012 am început să plantăm pomi fructiferi, respectiv meri şi pruni. Câțiva ani am comercializat doar fructe fresh: mere, prune și struguri. În 2017, ne-a venit ideea să producem fructe uscate, considerând că această nișă are potențial de dezvoltare, nefiind nici foarte aglomerată din punct de vedere al competitorilor. În zona în care avem unitatea de producere – raion Nisporeni, comuna Șișcani,- există tradiția deshidratării prunelor în gospodării, iar cei care fac acest lucru se numesc prunari. Noi am început să le oferim servicii de păstrare a prunelor în depozitele frigorifice pe care le deținem.

În 2018, am dat în exploatare primul depozit frigorific cu o capacitate de 600 de tone, în 2019, a urmat al doilea de 900 tone, iar în 2020, ultimul; astfel capacitatea totală de păstrare a fructelor uscate a ajuns la peste 3.500 de tone. Folosim aceste spații atât pentru producția noastră, cât și pentru alți producători locali, gospodării. În 2020-2021, am lansat marca comercială RO DO – Roada Domnească. În linii mari, aceștia au fost pașii importanți în dezvoltarea grupului Nisvinex.

Așadar, în acest moment, comercializați atât fructe proaspete cât și deshidratate…

Da. În prezent, pe partea de fresh, exportăm struguri pe care îi vindem către diverși traderi specializați. Pe partea de fructe deshidratate, „regina” produselor noastre rămâne pruna uscată, întodeauna a fost așa din punct de vedere al vânzărilor. Comercializăm aceste prune uscate către diverși clienți: revânzători care le comercializează vrac, clienți industriali care le folosesc drept materie primă la diverse preparate, dar și în retail, în ambalaje mici. Din mere, mai producem și comercializăm cubulețe uscate cu diferite texturi, mai crocante sau mai moi, în funcție de cererile clienților care folosesc aceste cubulețe la plăcinte, prajituri, batoane etc.

În retail, suntem prezenți cu fructe procesate, respectiv cu gama RO DO, ce cuprinde un portofoliu de mai multe articole: chipsuri de mere roșii și verzi, prune uscate fără sâmburi, prune în ciocolată, inele de mere în ciocolată, inele de mere deshidratate sau crackers de mere. În 2025 vrem să lansăm două sortimente noi, pe care le-am dezvoltat inspirați de copiii noștri: chipsuri de mere cu scorțișoară și chipsuri de mere cu aromă de vanilie.

O altă noutate, pe partea de portofoliu de produse, este că în 2025 am schimbat şi gramajul pungilor cu chipsuri de la 40 la 50 de grame. Suntem mândri de această marcă RO DO, lansarea ei a fost un moment important pentru noi, este produsul de top al companiei noastre.

Cu ce produse sunteți prezenți pe piața din România și în ce rețele ați reușit să vă listați?

Cu produsele RO DO am reușit să ajungem, în 2021, pe rafturile unui patener important respectiv în reţeaua Kaufland din România. Având în vedere că am reușit să ne listăm singuri, fără intermediari, considerăm asta o reușită. Lucrăm foarte bine cu dumnealor, ne dorim să intrăm în mai multe magazine ale Kaufland pentru că, bineînţeles, nu suntem prezenți chiar peste tot; cum este firesc, produsul a trecut printr-o perioadă de testare, suntem optimiști că rezultatele ne vor putea ajuta să ne extindem prezența în Kaufland.

Tot în România, pe partea de produs fresh, mai comercializăm struguri de masă, către diverși distribuitori specializați. Sperăm ca anul acesta să reușim să dezvoltăm și o relație directă cu anumiți retaileri din România pentru categoria de struguri de masă.

În 2024, ce cifră de afaceri totală ați realizat în categoria de chipsuri din fructe – brandul RO DO-, și cum ați simțit consumatorul român?

Estimez că în 2024, cifra de afaceri, respectiv vânzările de produse RO DO s-au ridicat la 370.000 de euro, iar o bună parte din aceste rezultate vin, desigur, din România. Vindem destul de bine și în piața locală, avem o prezență importantă pe rafturile comercianților din Moldova.

În mod clar, piața românească rămâne una strategică pentru noi: vorbim aceeași limbă, avem aproximativ aceleași preferințe de consum, ne desparte doar un râu. Produsul nostru a fost bine primit, de altfel, am observat că românii apreciază tot ce vine din Basarabia, iar pentru noi este, de asemenea, îmbucurător să găzduim tot mai mulți turiști români care ne vizitează.

Ca tendință de consum, ne bucurăm să vedem că produsele naturale, fără zahăr adăugat, sunt tot mai apreciate și mai căutate și în România, ca peste tot în Europa. Educarea copiilor și a consumatorilor tineri ne va ajuta pe termen lung, ei vor face alegerile corecte și se vor orienta spre aceste alimente. Adesea suntem întrebați cum de sunt atât de dulci chipsurile noastre de mere de vreme ce nu adăugăm zahăr, iar secretul stă în materia primă pe care o folosim. Având livezi proprii, ne permitem să îi dăm fructului voie să se matureze la maximum, să fie bine copt ceea ce îi dă un gust mai dens, mai dulce.

Pe ce alte piețe mai sunteți prezenți și cu ce rezultate/dinamică?

Cum spuneam, în afară de România, suntem bine prezenți și în Moldova, cu produsele RO DO. Pentru export, atât cu gama de chipsuri din fructe cât și cu cea de fructele proaspete, ne focusăm pe țările UE, care rămân prioritare. Ce ține de produsele vrac, pruna uscată în special, o mai comercializăm și către clienți importanți din Bulgaria sau Maroc. De asemenea, cubulețele de mere deshidratate au avut rezultate foarte bune la export, am reușit să comercializăm cantități importante către clienți din Serbia, Olanda, Canada și chiar S.U.A..

Ce investiții ați realizat în ultima perioadă în unitatea proprie de procesare a fructelor?

Am investit, pe de o parte, în achiziția de echipamente care să ne ajute să răspundem cerințelor și tendințelor venite de la clienți. De pildă, avem un produs care a fost generat de cererea din piață: cubulețe de prune uscate. Am primit o astfel de solicitare de la un client și a trebui să cumpărăm un utilaj potrivit, întrucât cel dedicat cubulețelor de mere uscate nu era adecvat. Toate celelalte investiţii au început când am demarat procesul acesta de procesare/deshidratare a fructelor. Tehnologia în sine nu este complicată, dar este de durată pentru că implică multe etape: spălare, uscare, condiționare, blanșare, decojire, apoi urmează deshidratarea.

Alte investiții au fost necesare pentru a putea să reducem consumul de energie, respectiv de gaz. Din 2020, de când s-au schimbat tarifele, autoritățile au solicitat producătorilor să reducă acest consum în așa fel încât gazul să fie suficient şi pentru populație.

Așa ne-a venit ideea să construim cuptoare pe bază de energie verde, cu panouri solare. Acum avem şi cuptoare cu gaz, precum şi patru cuptoare cu energie verde, iar depozitul frigorific este, de asemenea, susţinut de bateriile solare care se află pe acoperiș. Această investiție nu doar că ne-a ajutat să reducem consumul de gaz, aș spune că ne-a salvat, pentru că am putut să reducem cheltuielile de producție, altfel ar fi fost foarte greu.

În încheiere, aș vrea să vă rog să punctați câteva planuri, proiecte de dezvoltare pentru 2025…

Suntem atenți la tendințele și cerințele pieței și vrem să fim prezenți la evenimentele internaționale unde putem să luăm contact cu ele și cu clienți noi, desigur.

În următorii ani, ne dorim să creștem mai mult și produsul fresh pentru că vedem că există cerere din partea rețelelor de retail din România și din restul Europei. Astfel, ne vom focusa pe livezile proprii, intenția noastră este să replantăm o suprafață totală de 60 de hectare cu livezi super-intensive de mere, prune, caise, cireșe, nectarine, struguri, zmeură și mure. În acest fel, putem să le oferim continuitate și angajaților noștri. De ce ne dorim asta? Pentru că produsele deshidratate sunt de sezon și nu pot face concurență celor proaspete, avem doar șase luni în care le putem livra – înainte de Anul Nou şi înainte de Paşte când se consumă masiv, adică din toamnă până în mai când încep să apară fructele proaspete și nu putem să concurăm cu ele. Ne dorim să avem şi fructe proaspete pentru că există cerere, dar întâi trebuie să avem produsul.

Prezența noastră la expoziții internaționale rămâne, de asemenea, o prioritate. Suntem recunoscători Asociației „Moldova Fruct” prin intermediul căreia am participat la expoziția internațională ANUGA, eveniment ce rămâne și pe viitor foarte important pentru promovarea companiei și a produselor noastre. Participarea la astfel de evenimente este și un excelent prilej să facem cunoștință cu noi consumatori; de obicei, la expoziții, oamenii vin bine pregătiți; știu exact ce caută și o expoziție este locul potrivit în care să ne întâlnim atât cu clienții existenți, cât și cu alți potențiali clienți. Am mai fost și la o expoziție din Arabia Saudită, dar acolo este o problemă cu transportul. Ne focusăm, așadar, pe țările din UE care rămân prioritare, iar pentru asta ne punem la punct cu tot ceea ce este nevoie, inclusiv din punct de vedere al certificărilor.

Concluzionând, pe partea de produs deshidratat căutăm să dezvoltăm puțin portofoliul și să identificăm clienți noi atât din retail cât și clienți industriali (producători care caută astfel de materie primă), iar pe partea de fresh vom face investiții serioase să ieșim cu o gamă mai largă de fructe și să fim relevanți la export.

 

Articolul precedentMETRO România: În 2024 au fost promovați peste 180 de angajați, iar 22 de tineri au beneficiat de programe de internship
Articolul următor„Retail, Distribution & FMCG Market în Republica Moldova”, trei piețe într-un singur eveniment – 3 aprilie 2025
Modern Buyer
Modern Buyer este un pionierat in zona produselor editoriale specializate, fiind prima platforma de informare destinata specialistilor in achizitii – buyeri si oameni de vanzari - din Romania.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.